طرز تهیه قطاب با شیر ، سرخ کرده و در فر

به گزارش وبلاگ هیچکس، قطاب از اصیل ترین شیرینی های ایرانی محسوب می شود که افراد برای آن سرو دست می شکنند. شما این شیرینی خوشمزه را در منزل به راحتی می توانید با دو روش آماده کنید. این شیرینی اصیل و سنتی را با کم ترین مواد برای پذیرایی در روزهای عید می توانید تهیه و از آن استفاده کنید. در این مطلب طرز تهیه قطاب با شیر را برایتان خواهیم گفت تا با دو روش سرخ کردن یا در فر آن را درست کنید.

طرز تهیه قطاب با شیر ، سرخ کرده و در فر

مواد لازم برای تهیه قطاب با شیر

  • شیر یک پیمانه
  • روغن جامد یک پیمانه
  • پودر قند 210 گرم
  • پودر گردو 50 گرم
  • پودر پسته 50 گرم
  • بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
  • هل یک قاشق مرباخوری
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم

طرز تهیه قطاب با شیر

1. مواد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه قطاب با شیر باید مواد لازم را از 30 دقیقه قبل آماده کنید. با این کار مواد به دمای محیط می رسند. حال روغن را در یک کاسه مناسب بریزید و با هم زن آنقدر بزنید که بافتی یک دست پیدا کند. در ادامه شیر را هم اضافه و با یکدیگر مخلوط شان کنید. در ظرفی دیگر بیکینگ پودر و آرد را دو تا سه بار الک کنید تا بتوانید به مخلوط شیر آن را اضافه کنید. مخلوط آرد را به تدریج داخل کاسه اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. حال خمیر نرم و لطیفی دارید که باید آن را در یک ظرف دربسته بگذارید تا حدود 15 دقیقه استراحت دهید. شیرینی نعلی را هم راحت می توانید برای روزهای عیدتان آماده کنید.

2. مواد میانی قطاب را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه قطاب با شیر باید مواد میانی قطاب را درست کنید. گردو و پسته را با کمک میکسر خوب پودر کرده و داخل کاسه بریزید. پودر قند و هل را هم اضافه و خوب با یکدیگر مخلوط شان کنید. مواد را کنار گذاشته و به سراغ مرحله بعدی تهیه شیرینی بروید. از دیگر شیرینی های عید که مانند قطاب می توانید آن را بدون فر و از یک ماه جلوتر درست کنید، شیرینی نخودچی است که بافت منسجم و طعمی فوق العاده دارد.

3. خمیر قطاب را قالب بزنید

در سومین مرحله از طرز تهیه قطاب با شیر کمی آرد روی سطح کار پخش کنید. خمیر قطاب را روی سطح کار قرار دهید. با کمک وردنه به میزان نیم سانتی متر آن را باز کنید. سپس با کمک یک کاتر یا لیوان آن را قالب بزنید. اگر این کار برایتان سخت است می توانید از قالب پیراشکی برای این کار استفاده کنید. حال یک قاشق از مواد میانی قطاب که آماده کرده اید را داخل آن بریزید و دو سر خمیر را به یکدیگر وصل کنید. در سرانجام با کمک چنگال یا انگشتان خود لبه های آن را حالت دهید. این کار را تا تمام شدن مواد و خمیر ادامه دهید.

4. قطاب ها را سرخ کنید

در ادامه طرز تهیه قطاب با شیر ، یک تابه یا قابلمه گود انتخاب و آن را تا نیمه پر از روغن کنید. با داغ شدن روغن، قطاب را در دسته های دو تا سه تایی داخل روغن بیاندازید تا هر دوطرف شان کامل سرخ شود. دقت داشته باشید که قطاب ها باید در روغن کامل شناور باشند. بعد از سرخ شدن قطاب ها، آن ها را روی یک دستمال کاغذی یا آبکش بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته شود. در آخر آن ها را داخل ظرف موردنظر بچینید و با پودر قند و پودر پسته تزئین شان کنید.

نکات تکمیلی پخت قطاب با شیر

قطاب یکی از شیرینی های خوشمزه عید است که همیشه با استقبال فراوانی روبه رو می شود. شما می توانید آن را با دو روش سرخ کردن و در فر درست کرده و لذت ببرید. با رعایت نکات زیر قطعا از شیرینی پزی تان لذت خواهید برد.

طرز تهیه قطاب در فر

برای پخت قطاب در فر باید زرده تخم مرغ را با زعفران دم کرده غلیظ و نصف قاشق چای خوری آرد در یک کاسه مخلوط کنید. با کمک یک برس مخلوط را روی قطاب ها رومال کنید تا رنگ شان هنگام پخت طلایی شود. در نهایت شیرینی ها را برای 20 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 170 درجه سانتی گراد بگذارید. گرم کردن فر و پهن کردن کاغذ روغنی را از قلم نیاندازید. نان سوروک از دیگر شیرینی های محلی یزدی است که می توانید برای پذیرایی آن را درست کنید.

استفاده از گلاب در تهیه قطاب

استفاده از گلاب در تهیه قطاب با شیر نه تنها به عطر و طعم آن کمک می کند بلکه لطافت و حالت دهی بهتری هم به آن می دهد. مراقب باشید تنها یک الی دو قطره استفاده کنید چرا که استفاده زیادی از آن، سفتی خمیر را در پی دارد. برای پذیرایی در روزهای عید از درست کردن شیرینی پفکی گردویی غافل نشوید.

استفاده از روغن در تهیه قطاب

روغن صاف قنادی یا روغن نیمه جامد از بهترین روغن هایی است که در تهیه شیرینی سنتی می توانید از آن استفاده کنید. روغن صاف قنادی نوعی روغن جامد است که در دمای محیط نرم و حالت جامد دارد. اگر به روغن صاف قنادی دسترسی نداشتید می توانید از روغن جامد استفاده کنید تنها حواستان باشد که طعم دار یا زعفرانی نباشد.

دلیل سفتی قطاب

مهم ترین دلیلی که برای سفتی قطاب می توان در نظر گرفت زیاد بودن میزان آرد و بالا بودن حرارت است. شیرینی ها را حتما باید با حرارت بسیار کم سرخ کرد. حرارت زیاد منجر به خام ماندن مغز شیرینی می شود. در این حالت تنها زیر و روی قطاب ها طلایی می شود که بعد از خنک شدن سفت می شوند. شیرینی بهشتی را هم با آن طعم های خوشمزه اش حتما برای پذیرایی در نوروز امتحان کنید.

نگه داری قطاب

قطاب را با گذاشتن در یک ظرف دربسته و نگه داشتن در جای خنک تا یک ماه می توانید آن را تازه و سالم داشته باشید. اگر این شیرینی را برای پذیرایی در روزهای عید می خواهید از همین حالا می توانید شروع به درست کردن آن کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن لوز نارگیل است که عطر و طعمی مانند قطاب دارد.

ترک خوردن قطاب

استفاده زیاد از بیکینگ پودر، گلاب و بالا بودن حرارت در طرز تهیه قطاب با شیر، منجر به ترک خوردن این شیرینی های خوشمزه می شود. طرز تهیه نان برنجی را در منزل درست کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه قطاب با شیر ، سرخ کرده و در فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قطاب با شیر ، سرخ کرده و در فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید