بازی رنگ، طعم و نقش در سوغات کرمانشاه

به گزارش وبلاگ هیچکس، شاید تا حالا به کرمانشاه نرفته باشید، اما حتما می دانید که وقتی نام این شهر می آید بیشتر افراد یاد خوشمزه های سوغات کرمانشاه می افتند. این شهر یکی از بهترین مکان ها برای خرید عصرانه های مقوی محسوب می شود. خوراکی های پرطرفداری مانند کاک، نان برنجی و نان خرمایی اصلی ترین سوغات کرمانشاه هستند. مردم این شهر سعی می کنند خوراکی ها یا صنایع دستی را با استفاده از مواد بومی و محلی تهیه کنند. آیا می خواهید با خوراکی ها و صنایع دستی کرمانشاه آشنا شوید؟ اگر علاقه به آشنا شدن با آن ها را دارید، این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را مطالعه کنید.

بازی رنگ، طعم و نقش در سوغات کرمانشاه

سوغات خوردنی کرمانشاه کدام است؟

کاک، نان خرمایی، شیرینی بژی، نان برنجی، قاووت، نان برساق، نان شکری، برساق و روغن حیوانی سوغات خوراکی کرمانشاه محسوب می شوند.

بهترین شیرینی های کرمانشاه کدام است؟

شیرینی بژی، نان خرمایی و کاک

معروف ترین صنایع دستی کرمانشاه کدام است؟

قالی و جاجیم بافی، چرم سازی، گیوه دوزی و چپغ بافی معروف ترین صنایع دستی این شهر هستند.

سوغاتی های خوردنی کرمانشاه

از جمله خوراکی های کرمانشاه می توانیم به کاک، نان خرمایی، نان برنجی، نان شکری، شیرینی بژی و روغن حیوانی اشاره کنیم. بیشتر این خوراکی ها با استفاده از روغن کرمانشاهی تهیه می شوند و طعم و خواص زیادی دارند. اگر می خواهید با این خوراکی ها آشنا شواید، در ادامه با ما همراه باشید.

1- شیرینی کاک در سوغات کرمانشاه

این شیرینی که در بیشتر شهرهای کشور یافت می شود، یکی از معروف ترین سوغات کرمانشاه است. این خوراکی خوشمزه، بین اهالی کرمانشاه و شیراز سوغاتی مشترک محسوب می شود، فقط با این تفاوت که شیرازی ها به آن یوخه می گویند.

شیرینی کاک با نوعی خمیر پخته می شود که برای تهیه آن باید از مقدار زیادی هل و گلاب استفاده کرد. خمیرها به ورقه هایی نازک تبدیل شده و دور هم پیچیده می شوند. برای تزئین شیرینی کاک می توان از پودر نارگیل، پسته یا بادام استفاده کزد. این خوراکی خوشمزه به تازگی در لیست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

2- نان خرمایی، مقوی ترین سوغات کرمانشاه

نان خرمایی یکی از خوشمزه ترین خوراکی های کرمانشاه است که در سرتاسر ایران طرفداران زیادی دارد. این سوغات در کرمانشاه نان خانقی نامیده می شود. افرادی که تازه نان خرمایی را خورده اند، معتقدند که بهترین شیرینی بوده که تا به امروز میل کرده اند. در گوشه گوشه کرمانشاه نان خرمایی به وفوور یافت می شود.

این خوراکی خوشمزه و مقوی حاوی مغز گردو، خرما، گلاب، کره و آرد گندم است. از خرماهای بومی کرمانشاه برای پخت این سوغات استفاده می شود. بیشتر مواد مورد نیاز برای پخت نان خرمایی بومی کرمانشاه است و به همین دلیل افراد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، برای کارگاه های تولید آن کار می کنند.

پیشنهاد می کنیم، هنگام سفر به کرمانشاه، چند بسته بیشتر نان خرمایی خریداری کرده و به دوستان خود هدیه دهید. می توانید این خوراکی را کنار خانواده همراه با چای میل کرده و از طعم کم نظیر آن لذت ببرید.

3- نان برنجی

شاید برای تان جالب باشد که این سوغات کرمانشاه عمری حدود 150 سال دارد. حتی شواهد نشان دهنده آن است که نان برنجی در زمان قاجار بسیار محبوب بوده و از سوغات این شهر محسوب می شده. این خوراکی پرطرفدار در بسیاری از شهرهای ایران پخته می شود، اما اصل آن برای کرمانشاه است.

نان برنجی در دو نوع ساده و زعفرانی عرضه می شود. وقتی که می خواهید این خوراکی را میل کنید، خیلی حواستان جمع باشد، اگر کمی آن را با دست سفت فشار دهید به طور کامل خرد می شود. نان برنجی بیشتر در مراسمات شادی و مهمانی های خانوادگی مورد استفاده قرار می گیرد.

4- نان شکری

برای تهیه بیشتر سوغات کرمانشاه از روغن حیوانی استفاده می شود. این روغن بسیار مقوی بوده و طعمی منحصربه فرد به خوراکی ها می دهد. نان شکری هم یکی از خوراکی هایی است که با این روغن تهیه می شود.

اگر می خواهید بهترین طعم این شیرینی را بچشید، حتما نان شکری تهیه شده با روغن حیوانی را انتخاب کنید. این خوراکی با ترکیب تخم مرغ، آرد، پودر قند، روغن کرمانشاهی، زعفران دم کرده و هل پخته می شود.

5- روغن حیوانی یکی از بهترین سوغات کرمانشاه

آب وهوای کرمانشاه بسیار خوب است، به همین دلیل دامداری و کشاورزی جز اصلی ترین مشاغل در آن محسوب می شود. بومیان کرمانشاهی به این روغن، روغن دان می گویند. زمانی که دامدارها شیر را از حیوانات می دوشند، آن را به قدری هم می زنند که روغن آن جدا شود. پس از آن روغن را در ظرف ریخته و حرارت می دهند.

تایم حرارت دادن آن بسیار زیاد است، این کار را تا زمانی انجام می دهند که روغن کرمانشاهی آماده شود. گرفتن روغن از شیر کاری است فقط از دستان بومیان کرمانشاه برمی آید. این افراد به صورت تخصصی از کودکی با انجام این کار آشنا شده اند. توجه داشته باشید که هم زدن شیر باید در ظرفی خاص انجام شود.

روغن حیوانی یکی از اصیل ترین سوغات کرمانشاه است. این روغن کلسترول بالایی دارد و به همین دلیل پزشکان افراد مسن و کسانی که چربی خون زیادی دارند را از مصرف این روغن حیوانی منع می کنند.

6- شیرینی بژی

این شیرینی بیشتر در استان های کردستان، ایلام، لرستان و کرمانشاه پخته می شود. شیرینی بژی ماندگاری بسیار زیادی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین خوراکی ها برای سفر به شمار می رود. مصرف این خوراکی فصل خاصی ندارد و شما در 4 فصل از سال می توانید آن را پخته و میل کنید.

از جمله مواد اولیه شیرینی بژی می توان به آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، رازیانه آسیاب شده، شیر و روغن سرخ کردنی اشاره کرد. برای نرم تر شدن این شیرینی، باید پس از پخت، آن ها را درون قابلمه ریخته و در آن را ببندید.

7- نان برساق

بدون شک پرطرفدارترین سوغات هرمنطقه نان آن است. برساق نانی خوش عطر و خوشمزه است که همه عاشق آن خواهند شد. این سوغات کرمانشاه از طریق زنان هنرمند این شهر پخته می شود و طعمی منحصربه فردی دارد. برساق در بخش های دیگری از کشور مانند لرستان و کردستان به عنوان نان بومی شناخته می شود.

این نان شیرین و روغنی بوده و می تواند عصرانه ای خوشمزه و مقوی برای دورهمی های محبت آمیز و خانوادگی باشد. این خوراکی از ترکیب روغن حیوانی، نمک، زردچوبه، شیر، شکر، تخم مرغ و آرد با هم تشکیل شده است. این نان یکی از بهترین خوراکی ها برای افطار محسوب می شود، زیرا در عین مقوی بودن بسیار سبک است.

8- قاووت مقوی ترین سوغات کرمانشاه

کرمانشاهی ها این خوراکی مقوی را پس از بدنیا آمدن کودک خود در کنار میوه و شیرینی به مهمانان تعارف می کنند. معمولا این پودر را در ظروف کوچک بستنی خوری ریخته و به مهمانان می دهند. قاووت از ترکیب موادی مانند آرد نخودچی، تخم گشنیز، رازیانه، تخم خرفه، سیاه دانه، تخم کتان، قهوه، تخم کاهو و… تشکیل می شود.

ترکیب آسیاب شده این مواد، بمب انرژی کرمانشاه را می سازد. اهالی این شهر پودر پسته و بادام را به مواد گفته شده اضافه کرده و به مادر کودک می دهند. اگر مقدار یکی پودرهای این خوراکی را زیاد کنید، رنگ آن تغییر خواهد کرد. برای مثال با اضافه کردن مقدار زیادی پودر پسته، قاووت رنگی سبز به خود می گیرد و درصورتی که مقدار پودر کاکائو یا قهوه را افزایش دهید، رنگ آن قهوه ای خواهد شد.

صنایع دستی کرمانشاه

بیشتر صنایع دستی ایران در کرمانشاه یافت می شود. بومیان این شهر توانایی تولید قالی و جاجیم، موج بافی، چپغ بافی، گیوه، چرم سازی و… را دارند. سوغات کرمانشاه از کیفیت بالایی برخوردار هستند و جز بهترین محصولات دست ساز کشور محسوب می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از صنایع دستی کرمانشاه آشنا شوید.

1- قالی و جاجیم

بومیان بسیاری از روستاها و شهرها کشور به قالی و جاجیم بافی مشغول بوده و هستند. کرمانشاه یکی از منطقه های از کشور است که هنوز این هنر در آن رواج دارد. برخی اهالی این استان به صورت خانگی و کارگاهی درحال انجام این هنر اصیل ایرانی هستند. قالی های بافته شده از طریق اهالی کرمانشاه بسیار زیبا و خوش نقش ونگار بوده و طرفداران زیادی دارد. درحال حاضر در بسیاری روستاهای دینور، بیستون، صحنه و کنگاور دار قالی برپا است.

2- موج بافی

صنایع دستی تولیدی با این نوع بافت بیشتر به شکل زیرانداز، سجاده و پرده تولید می شود. بیشتر تولیدکنندگان، محصولات موج بافی را برای بومیان کرمانشاه تولید می کنند. موج باقی در اصطلاح به معنای رختخواب پیچ است که با استفاده از پشم تولید می شود. کارگاه های تولید این سوغات کرمانشاه بیشتر در شهرهای اورامانت، جوانرود، اسلام آباد غرب و گیلان غرب واقع شده اند. با مراجعه به بازهای محلی کرمانشاه می توانید محصولات تولید شده با موج بافی را خریداری کنید.

3- چپغ بافی

این هنر مخصوص بومیان کرمانشاه است و در دیگر نقاط کشور مشاهده نمی شود. محصولات چپغ بافی با استفاده از نی ساخته می شود. همانطور که می دانید، عشایر در چادر زندگی می کنند و دیواره های چادرها با استفاده از نی های تو خالی تزئین می شود. در زبان محلی به این نی ها چپغ می گویند.

هنرمندان با استفاده از چندین نی و عبور نخ از بین آن ها، اشیای زیبایی را می سازند. رنگ نخ ها در چپغ بافی باعث تشکیل طرح و نقش های مختلف می شود. ساخت محصولات این هنر به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد، هرچه زمانم بیشتری برای ساخت آن ها صرف شود، اشیا ساخته شده ظریف تر خواهد شد. ساخته های چپغ بافی حتی برای حصار برای دام ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

4- گیوه

هنوز هم افراد زیادی از گیوه به عنوان کفش روزانه استفاده می کنند. این کفش یکی از سوغات کرمانشاه است که در این شهر به وفوور یافت می شود. به جرات می توان گفت، این استان از معدود منطقه ها کشور است که در آن گیوه دست ساز را می توان خرید. این کفش های مقاوم در استان های دیگری مانند اصفهان و فارس نیز ساخته می شوند.

متاسفانه گیوه بافی درحال حاضر طرفداران کمی دارد و در بیشتر منطقه ها کشور به طورکامل فراموش شده است. در کرمانشاه 5 گیوه یافت می شود که برای نام بردن آن ها می توان به گیوه تخت لاستیک، گیوه تخت آجیده، گیوه ابریشمی، زیر پارچه ای و تخت چرمی اشاره کرد. بسیاری از گردشگران این کفش ها را برای استفاده از دکور می خرند. پیشنهاد می کنیم از این کفش ها خریداری کنید تا گیوه بافی جانی دوباره بگیرد.

5- چرم سازی

به دلیل شرایط جغرافیایی منحصربه فرد کرمانشاه، چرم سازی در این منطقه انجام می شود. از چند سال گذشته تا کنون، کرمانشاه به عنوان یکی از اصلی ترین شهرهای این هنر شناخته می شود. درحال حاضر خانم های کرمانشاهی چرم سازی را به عناون یک شغل انتخاب کرده اند و آن را انجام می دهند. چرم کرمانشاه در همه شهرهای ایران زبان زد است.

انواع زین، کیف، کفش و دیگر محصولات چرمی در این شهر ساخته می شود. چرم مورد استفاده در محصولات این منطقه کیفیت بسیار زیادی دارد و فروشندگان این اطمینان را به شما خواهند داد که از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

6- ساز و آلات موسیقی در سوغات کرمانشاه

یکی دیگر از سوغات کرمانشاه، سازهای ساخته شده در آن است. در این شهر سازهایی مانند تمبک، دف، سنتور و… تولید می شود. این ابزار را می توانید با قیمتی مناسب و کیفیتی خوب در کرمانشاه خریداری کنید. بیشتر سازهای موجود در فروشگاه های کرمانشاه دست ساز هستند و با استفاده از محصولات بومی ساخته شده است.

7- فرش

به جرات می توان گفت که این شهر یکی از بزرگ ترین شهرهای تولید کننده فرش در کشور است. در کرمانشاه انواع فرش های ماشینی و دست باف با طرح و نقش های مختلف قابل خریداری است. افراد زیادی برای خرید هدیه هایی خاص، فرش های دست باف کرمانشاهی را خریداری می کنند. همچنین هنرمندان این شهر تابلو فرش هایی با ابعاد مختلف را می سازند و آن ها را به علاقه مندان می فروشند. این تابلو فرش ها برای تزئین استفاده می شود.

کدام یک از سوغات کرمانشاه را تجربه کرده اید؟

با توجه به توضیحات داده شده می توان نتیجه گرفت که کرمانشاه یکی از شهرهای کشور است که سوغات زیادی دارد. اگر تا به امروز تجربه میل کردن خوراکی های کرمانشاهی یا استفاده از سوغات کرمانشاه را داشته اید، نظر خود را درباره بهترین فروشگاه ها برای خرید و ویژگی های آن ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: علی بابا

به "بازی رنگ، طعم و نقش در سوغات کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی رنگ، طعم و نقش در سوغات کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید