چگونه یک پاور مناسب برای کیس کامپیوتر انتخاب کنیم؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، بسیاری از افراد، چه در زمان اسمبل یک کامپیوتر تازه و چه در هنگام ارتقاء سخت افزار سیستم خود، اهمیت چندانی به پاور کامپیوتر (PSU) نشان نمی دهند. این قطعه مسئول تأمین برق کافی برای سایر اجزای باارزش کیس شماست. انتخاب یک پاور نامناسب می تواند در مواقعی که قادر به تحمل نوسانات برق یا پیک های مصرف نباشد، برای سیستم شما عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. با توجه به نوع پردازنده ها و کارت های گرافیکی که امروزه شاهدشان هستیم، انتخاب منبع تغذیه درست اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا نموده است.

چگونه یک پاور مناسب برای کیس کامپیوتر انتخاب کنیم؟

تصمیم گیری در خصوص خرید یک پاور مناسب، به چیزی فراتر از دانستن میزان وات مورد احتیاج شما بستگی دارد. این مطلب به شما یاری می نماید تا کل فرآیند انتخاب منبع تغذیه مناسب برای کامپیوتر دسکتاپ خود را ساده سازی کنید.

آنالیز میزان وات مورداحتیاج

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، توان مورد احتیاج برای پاور (PSU) سیستم شماست. برای محاسبه این توان، چند راه وجود دارد:

  • استفاده از ماشین حساب آنلاین توان PSU: این ماشین حساب ها به شما یک تخمین از میزان مصرف انرژی سیستم در حالت عادی یا حداکثر مصرف را ارائه می دهند. اما مشکل این روش این است که ماشین حساب های توان PSU معمولا توان مورد احتیاج را دست کم می گیرند.
  • آنالیز حداقل توان پیشنهادی برای کارت گرافیک: با مراجعه به مشخصات کارت گرافیک خود، می توانید حداقل توان پیشنهادی برای منبع تغذیه را پیدا کنید. این میزان معمولا دقیق تر از خروجی ماشین حساب های توان PSU است.

برای مثال، دو تا از ماشین حساب هایی که ما استفاده کردیم، برای سیستمی با کارت گرافیک RTX 3080 و پردازنده Ryzen 7 5700X، منبع تغذیه ای با توان 500 وات پیشنهاد دادند. با مراجعه به مشخصات کارت گرافیک RTX 3080 Founders Edition، متوجه می شویم که حداقل توان پیشنهادی برای منبع تغذیه آن، 750 وات است.

این توان اضافی برای مدیریت افزایش ناگهانی مصرف انرژی در هنگام اجرای نرم افزارهای سنگین در نظر گرفته شده است. بعلاوه، این توان اضافی به شما امکان ارتقاء کارت گرافیک یا پردازنده در آینده را می دهد.

ما برای این سیستم از یک منبع تغذیه 850 وات استفاده کردیم تا برای استفاده از کارت گرافیک های قدرتمندتر مانند RTX 4090 در آینده نیز آمادگی داشته باشم. البته توجه داشته باشید که خرید منبع تغذیه های 1200 یا 1600 وات برای سیستم هایی که هرگز به چنین توانی احتیاج ندارند، کار عاقلانه ای نیست.

بنابراین، پیشنهاد ما این است که ابتدا حداقل توان پیشنهادی برای کارت گرافیک خود را پیدا کنید و سپس یکی از برترین منابع تغذیه موجود در بازار را انتخاب کنید. بعلاوه می توانید با در نظر گرفتن برنامه های ارتقاء آینده و البته بودجه خود، کمی توان منبع تغذیه را بالاتر از حداقل میزان در نظر بگیرید.

سایر ویژگی های مهم پاور کامپیوتر

انتخاب توان مناسب برای منبع تغذیه (PSU) تنها ابتدای کار است. بعلاوه باید تصمیم بگیرید که آیا به پاور ماژولار احتیاج دارید که فقط امکان استفاده از کابل های مورداحتیاج را مهیا می نماید. برچسب بازده انرژی هم طبیعتا اهمیت زیادی دارد. اخیراً، منابع تغذیه با استاندارد تازه ATX 3.0 وارد بازار شده اند که قابلیت مدیریت توان بسیار بهتری را ارائه می دهند و از کانکتور تازه 12VHPWR با توان خروجی تا 600 وات پشتیبانی می نمایند. اگر در حال ساخت یک سیستم کاملاً تازه هستید، برای مثال با کارت گرافیک RTX 4070، قطعاً باید یک منبع تغذیه ATX 3.0 را انتخاب کنید. این منابع تغذیه خیلی گران نیستند و اتصال روان و مجهزتری را به کارت گرافیک پرقدرت شما برقرار می نمایند. در غیر این صورت، حتی PSU های نسل قبل نیز با یک آداپتور برای کارت گرافیک شما کاملاً کار خواهند کرد.

در نهایت، می توانید ویژگی های ظاهری مانند کابل های تخت، بدنه سفید رنگ، نورپردازی RGB و حالت بی صدا (Zero-Decibel) را در نظر بگیرید.

انتخاب مدل مناسب پاور کامپیوتر

حالا که فهمیده اید دقیقاً به چه نوع منبع تغذیه ای احتیاج دارید، نوبت به انتخاب مدل مناسب می رسد. برندهای معتبر زیادی پاور های کامپیوتر باکیفیتی را در بازه های قیمتی مختلف فراوری می نمایند. انتخاب یکی از میان صدها مدل موجود در بازار می تواند دلهره آور باشد.

برای اینکه زمان تحقیقات خود را به چند دقیقه کاهش دهید، می توانید بر اساس احتیاج توان موردنظر و سایر مشخصات مدنظرتان، یکی از برترین منابع تغذیه برای بازی را انتخاب کنید. بودجه مناسبی که می توانید برای منبع تغذیه خود در نظر بگیرید. خوشبختانه پاور کامپیوتر نسبت به دیگر قطعات کیس اصلا قیمت بالایی ندارد. تا زمانی که به برندهای معتبر پایبند باشید و از مدل هایی که مسائل آن ها گزارش شده است دوری کنید، می توانید مطمئن باشید که انتخاب درستی داشته اید.

انتخاب اشتباه پاور کامپیوتر می تواند برای شما گران تمام گردد

صرف زمان کافی برای انتخاب پاور مناسب برای کامپیوتر دسکتاپ، ارزشش را دارد زیرا انتخاب اشتباه می تواند دردسر بزرگی باشد. اگر انتخاب مناسبی نداشته باشید، ممکن است حین اجرای بازی نتواند توان مورداحتیاج را تامین کند و سیستم خاموش گردد. بنابراین همان ابتدا با خرید یک پاور کامپیوتر مناسب، تا سال ها خیال خود را بابت دردسرهای احتمالی راحت می کنید.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه یک پاور مناسب برای کیس کامپیوتر انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک پاور مناسب برای کیس کامپیوتر انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید