نکات مهم درباره حسابداری ساختمان ، دانلود رایگان نرم افزار مدیریت ساختمان
به گزارش وبلاگ هیچکس، حسابداری ساختمان
شرکت هایی که در زمینه ساخت و ساز و انبوه سازی کار می نمایند برای این که بتوانند به امور مالیشان رسیدگی نمایند نیازمند نرم افزار حسابداری ساختمان هستند. این نرم افزارها انجام امور مربوط به حسابداری ساختمانی را آسان تر می نمایند زیرا با استفاده از آن ها می توان به راحتی اندازه هزینه ها و پرداختی ها به پیمانکاران، شرکا وغیره را محاسبه کرد. به همین علت در این مطلب قصد داریم تا به آنالیز نحوه حسابداری ساختمان به خصوص حسابداری ساختمان مسکونی بپردازیم؛ بنابراین اگر کسب و کار شما مرتبط با حوزه انبوه سازی و ساختمان سازی است به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
حسابداری ساختمانی چه اهمیتی دارد؟
یکی از دغدغه های مهم مدیران پروژه های ساخت و ساز، نحوه پرداخت به پیمانکاران و انبوه سازان است. در حسابداری ساختمانی مقدار پرداختی ها، موعد چک ها، مقدار پرداختی های عقب افتاده و مسائل مهم دیگری مانند نحوه تسویه حساب فاکتورها مورد توجه قرار می گیرد. مدیران و سایر ذینفعان در پروژه های ساختمانی می خواهند در بازه های زمانی معین گزارش هایی درباره مسائل مالی پروژه دریافت نمایند تا مطمئن شوند که سرمایه گذاری آن ها سودآور خواهد بود و هیچ گونه اشتباهی در مدیریت ساختمان و امور مالی پروژه رخ نخواهد داد بنابراین استفاده از نرم افزارهای حسابداری مربوط به پروژه های ساختمانی امری ضروری است.
اگر در حسابداری ساختمانی کوتاهی گردد ممکن است مسائل زیادی به بار بیاید زیرا همواره افراد سوء استفاده گری هستند که با جعل فاکتورها یا ایجاد هزینه های اضافی قصد کلاه برداری دارند. همه این مسائل را می توان تا حدود زیادی با استفاده از نرم افزار حسابداری ساختمان رفع کرد زیرا این نرم افزارها فقط برای حسابداری ساختمان طراحی شده اند؛ بنابراین تمام موارد لازم برای مدیریت پروژه های ساخت و ساز در آن ها گنجانده شده است.
آشنایی با نرم افزارهای حسابداری ساختمانی
تمام افرادی که کارهای پیمان کاری و ساخت و ساز را انجام می دهند برای این که بتوانند به امور مالی خود سر و سامان دهند به نرم افزارهای حسابداری ساختمانی احتیاج دارند. خوشبختانه در بازار چندین نرم افزار حسابداری ساختمانی وجود دارد که شما می توانید با توجه به احتیاجها و بودجه ای که در نظر گرفته اید یکی از آن ها را بخرید؛ بعلاوه باید به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از این نرم افزارها صرفاً برای حسابداران و مدیران مالی طراحی شده اند، بنابراین اگر شما آشنایی کافی با حسابداری نداشته باشید، نمی توانید از آن ها بهره ببرید؛ البته نرم افزارهایی نیز در بازار وجود دارند که دارای محیط کاربری آسان تری هستند و افرادی که دانش کافی درباره حسابداری ندارند نیز می تواند از آن ها استفاده نمایند. با این حال قبل از انتخاب برترین نرم افزار حسابداری ساختمانی بهتر است با بعضی از امکانات ضروری که باید در این نرم افزارها وجود داشته باشد، آشنا شوید.
مدیریت چندین پروژه مختلف به صورت هم زمان
شرکت های انبوه سازی ممکن است چندین پروژه مختلف را به صورت هم زمان انجام بدهند بنابراین باید امکان ثبت اطلاعات مالی چندین پروژه مختلف در نرم افزارهای حسابداری ساختمانی وجود داشته باشد تا بتوان به راحتی مدیریت مالی پروژه ها را انجام داد و گزارش های مالی دقیقی را در اختیار ذینفعان پروژه ها قرار گرفته است. یکی دیگر از مسائلی که باعث می گردد وجود این ویژگی در نرم افزارهای حسابداری مربوط به ساختمان سازی ضروری باشد، آن است که در هر پروژه چندین قرارداد میان کارفرما و پیمانکار بسته می گردد پس به نرم افزاری احتیاج پیدا خواهید کرد که بتواند تمام این قراردادها را به صورت هم زمان مدیریت کند.
قابلیت ثبت مقدار پیشرفت پروژه
شرکت های پیمانکاری برای انجام پروژه های خود باید با افراد زیادی مانند مهندسین و کارگران در ارتباط باشند پس به نرم افزار حسابداری ساختمانی احتیاج دارند که بتواند عملکرد این افراد را ثبت کند. نحوه عملکرد افراد فعال در انجام یک پروژه ساخت و ساز باید بر اساس تعداد روزها یا ساعات کاری و متراژ ثبت گردد تا بتوان حقوق و دستمزد آن ها را به درستی محاسبه کرد. بعلاوه با استفاده از این اطلاعات امکان محاسبه تعداد روزهایی که تا اتمام پروژه به جای مانده است نیز وجود دارد.
ثبت اطلاعات مربوط به خرید مصالح
حسابداری ساختمانی به پیمانکاران یاری می نماید تا بتوانند مقدار خرید مصالح مورد احتیاج برای ساخت پروژه های خود را مدیریت نمایند زیرا همان طور که می دانید مقدار هزینه هایی که برای خرید مصالح ساختمانی پرداخت می گردد بسیار زیاد است و سهم قابل توجهی از کل بودجه را در برمی گیرد؛ بنابراین احتیاج است تا با استفاده از نرم افزارهای حسابداری اطلاعات مربوط به مقدار ورودی مصالح موجودی کالاها را ثبت کرد تا از بروز هر گونه سو استفاده ای جلوگیری گردد.
ثبت تمام پرداختی ها و دریافتی ها
بدون تردید مهم ترین دلیلی که پیمانکاران از نرم افزارهای حسابداری ساختمانی استفاده می نمایند، مدیریت امور مالی پروژه هایشان است. برای مدیریت پروژه های ساخت و ساز، شما باید در هر لحظه به اطلاعات ثبت شده درباره مقدار دریافتی ها و پرداختی ها دسترسی داشته باشید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید. زمان مورد احتیاج برای اتمام پروژه های انبوه سازی بسیار زیاد است، بنابراین به عنوان مدیر پروژه باید از مقدار چک های دریافتی، موعد چک های پرداختی، موجودی حساب و غیره نیز کاملاً آگاه باشید.
قابلیت محاسبه هزینه کل پروژه
یک مدیر پروژه برای آن که در کار حسابداری ساختمانی پیروز باشد باید بتواند قیمت تمام شده هر مترمربع از یک پروژه را محاسبه کند. نرم افزارهای حسابداری ساختمانی به مدیران یاری می نمایند تا بتوانند هزینه های صرف شده در پروژه های مختلف را به صورت دقیق تر آنالیز نمایند. این اطلاعات علاوه بر مدیریت پروژه در حال اجرا، به مدیریت پروژه های مشابه بعدی نیز بسیار یاری خواهد نمود، زیرا همه ما در پی ارتقا کیفیت و کاهش هزینه ها هستیم به همین خاطر با ارزیابی این اطلاعات می توان تا حدودی درصد اشتباه در پروژه های آینده را پایین آورد.
آیا استفاده از نرم افزارهای حسابداری ساختمانی ضرورت دارد؟
اطلاعات مالی مربوط به انجام یک پروژه ساختمان سازی بسیار زیاد است به همین خاطر برای راحت تر شدن ثبت و دسترسی به این اطلاعات و بعلاوه محاسبه مقدار هزینه های صرف شده برای ساختمان های مسکونی به نرم افزارهای حسابداری ساختمان مسکونی احتیاج دارید. در صورت عدم استفاده از نرم افزارهای حسابداری استاندارد با مسائلی زیادی روبه رو خواهید شد که بعضی از آن ها عبارت اند از:
- بروز مسائلی در مدیریت امور مالی پروژه های پیمانکاری به ویژه مدیریت چک ها و وجوه نقدی
- عدم دریافت گزارش های مالی در بازه های زمانی متعدد برای محاسبه مقدار پیشرفت پروژه
- به وجود آمدن هزینه های اضافی به دلیل عدم آگاهی از شرایط مالی پروژه ها
- عدم وجود سیستم برای دسترسی آسان به اطلاعات مالی
یکی از مهم ترین مسائلی که بهتر است در ساختمان های مسکونی به آن توجه گردد، امور مالی و حسابداری ساختمان مسکونی است. بسیاری از ساکنین ساختمان های مسکونی فردی را به عنوان حسابدار برای مدیریت و کنترل هزینه های ساختمان در نظر می گیرند. مدیریت هزینه ها و امور مالی ساختمان می تواند کاری زمان بر و طاقت فرسا باشد. اما می توانید از ابزارهای گوناگون مانند نرم افزارهای مخصوص حسابداری ساختمان مسکونی برای انجام امور مالی بهره ببرید. استفاده از این نرم افزارها مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت که در این مقاله به آنالیز و توضیح مختصر آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.
چرا یک پروژه ساخت و ساز به نرم افزار حسابداری ساختمانی احتیاج دارد؟
امروزه در اجرای پروژه های پیمانکاری با شرکت های دولتی، خصوصی و حتی پروژه های گوناگون ساختمانی نحوه پرداخت به پیمانکاران و تأمین نمایندگان یکی از بزرگ ترین دغدغه های مدیران اجرایی پروژه ها است که اهمیت نقش حسابداری ساختمان را پررنگ تر می نماید. یکی از عواملی که باعث پایداری یک پروژه می گردد بدون شک دقیق بودن حساب و کتاب های مالی آن است. چه از حسابدار بهره ببرید و چه خود به نرم افزار حسابداری ساختمان آشنایی داشته باشید همه این عوامل سبب می گردد تا در هر لحظه که به اطلاعات حسابداری ساختمان خود احتیاج داشتید، به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.
تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار سازمان ها، دولت و مشاغل گوناگونی مانند ساخت و سازها اهمیت فراوانی دارد. وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، به موقع و مربوط به فعالیت های مالی پروژه های مختلف نه تنها لازم، بلکه حیاتی است. فرض کنید برای ساختن یک ساختمان مسکونی برنامه ریزی مالی نداشته باشید و یا مقدار بودجه مصرفی را در هر مرحله نتوانید مقدار گیری کنید بدون شک دیر یا زود بدون وجود حسابداری ساختمان، پروژه شما با مسئله ای جدی روبرو خواهد شد و احتمال سرقت مالی را بالاتر خواهد برد.
نحوه به کار بردن حسابداری ساختمان در پروژه های ساختمانی
اولین موضوعی که در این رابطه باید بدانید این است که آیا این شرکت ساختمان را برای خود می سازد یا برای شرکت های دیگر؟ اگر ساخت ساختمان ها به سفارش شرکت دیگری باشد، می توان از حسابداری پیمانکاری که قوانین خاص خود را دارد استفاده کرد و اگر ساختمان برای خودش باشد تحت عنوان دارایی ثابت محسوب می گردد و برای سند زدن در ابتدای امر باید بدانیم که کار شرکت مورد نظر چیست؟ و در چه شاخه و حوزه ای مشغول فعالیت است؟
مواردی که برای محاسبه آن ها احتیاج به آشنایی با حسابداری ساختمان است
موارد متعدد و گوناگونی در هنگام ساخت یک پروژه ساختمانی وجود دارد که برای آنالیز آن ها احتیاج است تا با نرم افزارهای حسابداری مرتبط با امور ساخت و ساز آشنایی داشته باشید و یا از آن ها بهره ببرید. بعضی از این موارد در ادامه برای شما توضیح داده شده است.
امور مربوط به حقوق کارکنان و مواد مصرفی
باید متناسب با حوزه فعالیت شرکت ساختمانی فاکتورهای مربوط به مواد مصرفی شناسایی و ثبت گردد. مثلا پیمانکاری که قرارداد راه سازی دارد خرید آسفالت، قیر، شن و ماسه جز مواد مصرفی اصلی هستند. بعلاوه یکی دیگر از امور مهمی که به حسابداری دقیق احتیاج دارد پرداخت حقوق کارکنان و کارگران است که باید دقیق و سر موقع باشد.
هزینه های سربار
بعضی از هزینه هایی که صورت می گیرد با عنوان هزینه های سربار شناخته می شوند که ضروری است تا اطلاعات دقیقی از آن ها داشته باشیم؛ به طور مثال سوخت و کرایه ماشین آلات، خرید ابزارآلات، بیمه کارگاه و کارگران و هزینه هایی از این قبیل جزو هزینه های سربار هستند که با داشتن نرم افزارهایی مربوط به حسابداری ساختمان می توان به راحتی آن ها را مدیریت کرد.
فیش های پرداختی بیمه و مالیات
کلیه فیش های پرداختی بیمه و مالیات با نرم افزارهای حسابداری ساختمان مسکونی قابل پیگیری هستند. در نهایت کلیه حساب های خرید و فروش با اظهارنامه های ارزش افزوده و گزارش ها فصلی مطابقت داده و کنترل می گردد که مسلما نباید هیچ مغایرتی در آن ها وجود داشته باشد که این امر تنها با آشنایی با حسابداری ساختمان میسر است.
با حذف حسابداری ساختمان منتظر این عواقب باشید!
یکی از مواردی که به طور عمده در پروژه ها دیده می گردد این است که مدیران به دلیل اتکا بر محاسبات دستی، سنتی و یا فکری اطلاعات دقیقی از کل هزینه های اجرا شده پروژه ندارند و اطلاعات و اعدادی که در فکر خود دارند و یا به صورت دستی محاسبه نموده اند، کمتر از مقدار واقعی هزینه ها است، از طرف دیگر از مبالغ دقیق پرداختی به هر پیمانکار یا تأمین نماینده و تاریخ و نحوه پرداخت سند موثقی در اختیار ندارند در نتیجه زمان تسویه با پیمانکاران و تأمین نمایندگان با مشکل روبرو خواهند شد. همین امر و نداشتن برنامه ای مناسب برای حسابداری ساختمان، خود باعث سوءاستفاده احتمالی و در نتیجه باعث بروز مسائلی مالی می گردد.
یکی دیگر از عواملی که مدیران پروژه های ساختمانی را به اشتباه به این فکر می اندازد که احتیاجی به حسابداری ساختمان ندارند این است که معتقدند خود کنترل کامل روی مسائل پرداخت و تکراری نبودن فاکتورها دارند و به همین خاطر در اغلب مواقع در ارائه صورت شرایط به کارفرما جهت دریافت وجه یا جهت محاسبه مدیریت پیمان پروژه ها با مشکل روبرو می شوند و نمی توانند گزارش دقیق و مناسبی ارائه دهند؛ چنین شرایطی دو مشکل بزرگ را در پی خواهد داشت اول اینکه امکان دارد نتایج محاسبات فاکتورها و صورت شرایط ها کم و زیاد گردد و تغییر کند و دوم این که به دلیل ارائه نشدن گزارشی شفاف و صحیح نمی توان اطلاعات را به استفاده نمایندگان به خوبی ارائه کرد و در بعضی از اوقات باعث بروز شک و شبهه می گردد؛ از همین رو بهتر می توانیم به اهمیت نقش حسابداری برای ساختمان پی ببریم.
حسابداری ساختمان مسکونی به چه منظور انجام می گردد
همان طور که می دانید یکی از مهم ترین مسائل مطرح در هر مجتمع ساختمانی، مسائل مربوط به امور مالی است. اصلی ترین منبع عایدی هر مجتمع ساختمانی برای پرداخت هزینه های مورد احتیاج (اعم از تعمیر و نگهداری، پرداخت قبوض، و…) دریافت کردن مبلغی از ساکنین ساختمان تحت عنوان شارژ است. شارژ مجتمع های مسکونی ممکن است به صورت ماهانه، هر سه ماه یک بار و یا حتی سالیانه از ساکنین دریافت گردد. این مبلغ باید طبق قانون ثبت شده در سال 1343 به مدیر ساختمان (که به وسیله ساکنین مجموعه انتخاب می گردد) تحویل داده گردد.
یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه بسیاری گردد، مشخص فردی به عنوان حسابدار برای کنترل ورود و خروج مبالغ و عایدیهای مجتمع است. بدون وجود یک حسابدار مطمئن ممکن است اشتباهات بسیاری در کنترل و مدیریت هزینه های ساختمان پیش آید. یکی از برترین راه چارههایی که می تواند برای کنترل هزینه های ساختمان به مدیران یاری کند، استفاده از نرم افزارهای حسابداری ساختمان مسکونی برای مجتمع های مسکونی است که در ادامه به توضیح بیش تر درباره آن خواهیم پرداخت.
مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری ساختمان مسکونی چیست؟
همان طور که گفتیم یکی از مهم ترین مسائل در ساختمان های مسکونی کنترل و مدیریت هزینه ها است. حسابدار ساختمان که به وسیله افراد ساکن در مجموعه و مدیریت انتخاب می گردد این وظیفه را بر عهده خواهد داشت. یکی از برترین ابزارهایی که می تواند در حسابداری ساختمان مسکونی به مدیران و حسابداران یاری کند، نرم افزار حسابداری ساختمان است. نرم افزارهای حسابداری ساختمانی انواع گوناگونی دارند که می توانید بر اساس احتیاج خود از هر یک از آن ها بهره ببرید. به طور کلی استفاده از این دسته از نرم افزارها مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. بعضی از مزایای استفاده از این ابزار عبارت است از:
سازماندهی و نظم دهی به اطلاعات مالی
یکی از مهم ترین مزایای استفاده از نرم افزارهای حسابداری ساختمان مسکونی امکان سازماندهی تمام اطلاعات امور مالی است. با استفاده از این نرم افزار می توانید تمام اطلاعات و فاکتورهای مربوط به امور مختلف را دسته بندی نموده تا در زمان مورد احتیاج امکان مراجعه سریع به هر یک از آن ها را داشته باشید. علاوه بر این با داشتن نظمی مناسب برای اطلاعات مالی می توانید مطمئن باشید که به هنگام محول کردن وظایف مربوط به حسابداری به دیگر افراد، کارها کاملا به درستی پیش خواهند رفت.
افزایش دقت در ثبت اطلاعات
یکی دیگر از مزایای استفاده از ابزارهای حسابداری ساختمان مسکونی افزایش دقت در ثبت اطلاعات مالی است. یکی از مواردی که می تواند مسائل بسیاری را در فرایند حسابداری و مدیریت هزینه های ساختمان ایجاد کند، خطاهای انسانی و کم دقتی در ثبت و محاسبه اطلاعات است. استفاده از نرم افزارهای حسابداری مسکونی می تواند دقت محاسبات را تا حد قابل توجهی افزایش داده و از بروز مسائل جلوگیری کند.
افزایش سرعت امور
یکی از دغدغه های حسابداری ساختمانی و کنترل هزینه های ساختمان های تجاری و مسکونی، زمان بر بودن انجام محاسبات و دسته بندی تمام اطلاعات و امور مالی است. اما با استفاده از نرم افزارهای مخصوص در این زمینه می توانید سرعت انجام امور حسابداری ساختمان مسکونی و محاسباتی را تا حد قابل توجهی افزایش داده و از بابت صحت اطلاعات نیز اطمینان کامل داشته باشید. البته ممکن است در ابتدا برای استفاده از این نرم افزارها مجبور به صرف زمان بیش تری شوید. اما پس از یادگیری نحوه استفاده از امکانات نرم افزارها می توانید وظایف خود را با سرعت بیش تری به خاتمه رسانده و از دقت تمام اطلاعات نیز اطمینان کامل داشته باشید.
افزایش امنیت اطلاعات
امنیت اطلاعات یکی از مهم ترین مسائل در امور مالی و حسابداری است. اگر تصمیم به نگهداری گزارشات مالی و فاکتورها به صورت کاغذی داشته باشید، بهتر است بدانید که همواره امکان گم شدن و یا آسیب رسیدن به گزارشات وجود خواهد داشت. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از نرم افزارهای حسابداری ساختمان مسکونی افزایش امنیت اطلاعات و محافظت از فاکتورها و رسیدهای مربوطه است. با بهره بردن از نرم افزارها و ابزارهای حسابداری ساختمان مسکونی می توانید به طور کامل از امنیت اطلاعات ذخیره شده اطمینان داشته باشید.
امکان دریافت گزارشات گوناگون
همان طور که پیش تر گفتیم ابزارها و نرم افزارهای گوناگونی برای بهبود فرایند حسابداری ساختمان مسکونی و مدیریت امور مالی در ساختمان ها و مجتمع های تجاری و مسکونی موجود است. هر یک از این ابزارها امکانات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند که می توانید بر اساس احتیاج خود از آن ها بهره ببرید. یکی از ویژگی هایی که می تواند یاری بسیاری به حسابدار ساختمان کند، امکان دریافت گزارشات گوناگون در زمان دلخواه است. با دریافت گزارشات مالی و در اختیار گذاشتن آن ها برای ساکنین ساختمان، می توانید به تمامی افراد نسبت به صحت انجام فرایند حسابداری ساختمان مسکونی اطمینان دهید. علاوه بر این، دریافت گزارشات در زمان های مورد احتیاج و آنالیز آن ها می تواند به بهبود فرایند حسابداری و مدیریت امور مالی یاری بسیاری کند.
به روز رسانی سریع اطلاعات
آخرین موردی که در این مقاله به آن اشاره خواهیم داشت، به روزرسانی سریع اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای حسابداری ساختمان مسکونی است. در حالی که به روزرسانی تمام اطلاعات و جزئیات به صورت دستی کاری بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود، با یاری این نرم افزارها به راحتی می توانید به امور مربوط به حسابداری رسیدگی کنید.
پیشنهاد
یک راه چاره ساده برای انجام خدمات حسابداری ساختمان استفاده از نرم افزار های مدیریت ساختمان است که عموما بخش حسابداری این نرم افزارها کامل است و امکانات خوبی را در خود جای داده است. یکی از برترین نرم افزارهای مدیریت ساختمان که برای انجام امور حسابداری نیز می توانید از آن بهره ببرید، نرم افزار مدیریت ساختمان وبلاگ هیچکس است. این نرم افزار در کنار رایگان بودن در زمینه حسابداری خدمات متنوعی را ارائه می دهد که می توان به امکان دریافت گزارشات گوناگون مالی ، به روز رسانی سریع اطلاعات و موجودی صندوق ساختمان ، افزایش دقت در ثبت اطلاعات، سازماندهی و نظم دهی به اطلاعات مالی اشاره نمود. شما می توانید به وسیله لینک زیر به نرم افزار وبلاگ هیچکس دسترسی داشته باشید و از خدمات بی نظیر آن در زمینه حسابداری ساختمان بهره ببرید.
دانلود اپلیکیشن وبلاگ هیچکس
سوالات متدوال
چگونه به راحتی حسابداری ساختمان را انجام دهیم؟
به جای استخدام حسابدار می توانید با اپلیکیشن مدیریت ساختمان وبلاگ هیچکس این کار را انجام دهید.
آیا می توانیم به صورت رایگان حسابداری مجتمع اداری و مسکونی را انجام دهیم؟
بله ، استفاده از اپلیکیشن وبلاگ هیچکس کاملا رایگان است و به صورت کامل حسابداری ساختمان را انجام می دهد.
منبع: هومتیک