مستاجرها از طرح مسکن دولتی استقبال نکردند، دلیل چیست؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، براساس اعلام مدیران وزارت راه و شهرسازی تا امروز حدود 843 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام نموده اند.

مستاجرها از طرح مسکن دولتی استقبال نکردند، دلیل چیست؟

طرح نهضت ملی مسکن همان طرح جهش مسکنی است که مجلس تصویب کرد و حالا دولت اولین قدم را برای اجرای آن برداشته است. ثبت نام متقاضیان از روز چهارشنبه 28 مهر شروع شده و به گفته دولت آنها یک ماه فرصت ثبت درخواست دارند.

آنطور که وزارت راه اعلام نموده در 17 روز گذشته و تا صبح امروز (شنبه 15 آبان) 843 هزار و 9 نفر در سامانه ثمن (نهضت ملی مسکن) نام نویسی نموده اند.

آماری که وزارت راه اعلام نموده نشان دهنده استقبال کم مستاجرها از این طرح است. در این طرح هدف گذاری شده که چهار میلیون واحد مسکن ساخته گردد. برای ثبت نام از این چهار میلیون نفر یک ماه فرصت داده شده اما فقط 850 هزار نفر ثبت نام نموده اند.

حدود دو هفته تا انتها زمان ثبت نام به جای مانده، آیا در دو هفته پیش رو 3.2 میلیون نفر ثبت نام می نمایند؟

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که همه این 850 هزار نفر ثبت شده واجد شرایط نیستند و حتما بخشی از این تعداد ریزش می نمایند.

تجربه مسکن مهر

به نظر می رسد یکی از دلیل های این که مردم از این طرح استقبال نمی نمایند تجربه مسکن مهر است. واحدهایی که دور از شهر و بدون امکانات ساخته شد.

بعضی از این واحدها پس از گذشت چندین سال هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده و بعضی دیگر با نواقصی تحویل داده شده است.

اقساط نامشخص

براساس آخرین تصمیمات سقف تسهیلات در این پروژه کلان ملی، برای متقاضیان تهرانی 450 میلیون و برای کلان شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 400 میلیون تومان است. بعلاوه برای سایر مراکز استان ها 350 میلیون، دیگر شهرهای کشور 300 میلیون و برای روستاها در دامنه 200 تا 250 میلیون تسهیلات در نظر گرفته شده است.

دلیل دیگر این موضوع می تواند نامشخص بودن اقساط این واحدها باشد. دولت گفته که مبلغ وام بین 200 تا 450 میلیون تومان است، بعلاوه این وام با سود 18 درصد پرداخت می گردد.

اگر دولت قرار باشد این وام را با اقساط 20 ساله پرداخت کند، مبلغ قسط آن بین سه تا هفت میلیون تومان برآورد می گردد که برای متقاضیان مسکن مبلغ سنگینی می گردد.

پیش بینی می گردد در برترین حالت تعداد ثبت نام نمایندگان تا انتها آبان به 1.5 میلیون نفر برسد که احتمالا گروهی از آنها به دلیل واجد شرایط نبودن حذف شوند. بنابراین احتمالا دولت ثبت نام ها را ادامه دهد.

منبع: تجارت نیوز

به "مستاجرها از طرح مسکن دولتی استقبال نکردند، دلیل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستاجرها از طرح مسکن دولتی استقبال نکردند، دلیل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید