ولوو VNL تازه معرفی گشت ، ولوو با تحول در طراحی پیستون ها، گشتاور را متحول کرد

به گزارش وبلاگ هیچکس، ولوو VNL محصول پرطرفدار بازار آمریکا با تحولاتی بنیادین در مدل 2024 معرفی گشت. ولوو در این محصول از نسل تازه موتورهای خود با نام D13، استفاده می کند که تغییر طراحی در پیستون های آن، 10 درصد بهبود راندمان نسبت به نسل پیشین موتورها در سال 2015 را به ارمغان آورده است. اما این تغییر به ظاهر کوچک چیست که خروجی به این بزرگی داشته است؟

ولوو VNL تازه معرفی گشت ، ولوو با تحول در طراحی پیستون ها، گشتاور را متحول کرد

بیت ران - رضا نوروزی: در حالیکه کامیون های semi trucks را از نمادهای آمریکا می دانند، از نظر فروش جهانی، ولوو یکی از بزرگترین بازیگران است. ولو از زمانی که اولین کامیون تجاری خود را در سال 1928 ساخت، یک مبتکر در حمل و نقل بوده است. نوترین محصول این شرکت، VNL نو، نشان دهنده جهش دیگری در فناوری است. این محصول بسیار فراتر از یک فیس لیفت و 90 درصد آن نو است و از مهندسی مبتکرانه ای استفاده می کند که باعث می گردد 10 درصد کارآمدتر از کامیون های ولوو در سال 2015 باشد.

ویدیوی بهترین کامیون آلمان به ایران رسید را در کانال یوتیوب وبلاگ هیچکس پلاس تماشا کنید:

VNL نو در شش مدل کابین مختلف، چهار سطح تریم داخلی و خارجی، و با سه نسخه از موتور شش سیلندر خطی D13 با حداکثر گشتاور 2508 نیوتون متر عرضه می گردد.

فناوری پیستون نو موتور ولوو VNL

افزایش راندمان سوخت ناشی از تمام سیستم های کامیون است که در نهایت به افزایش سود راننده کمک می کند. اما آنچه در زیر کاپوت اتفاق می افتد جالب تر از تمام سیستم هایی است که با دید کاهش مصرف سوخت طراحی شده اند.

ولوو در سال 2016، تاج پیستون موج دار را برای اولین بار معرفی کرد. اما امسال این طراحی را بهینه سازی کرده که تحول بزرگی در بهبود راندمان دارد. مهندسان این شرکت از دینامیک سیالات محاسباتی برای مدل سازی جریان احتراق در داخل محفظه استفاده می کنند. به همین دلیل، آن ها نقصی در تاج های پیستون پیشین کشف کردند که وقتی سوخت از مرکز بالای محفظه احتراق به سمت دیواره های سیلندر پاشیده می گردد، جلوی شعله پیش از همگرا شدن، به سمت دیوارها پخش می گردد و ستونی از اکسیژن استفاده نشده در مرکز باقی می ماند.

پیستون ولوو VNL

برای جلوگیری از این اتفاق، تاج های پیستون D13 با برجستگی هایی که به صورت شعاعی چیده شده اند، ساخته می شوند. این برجستگی ها فضاهای ایزوله ای ایجاد می کنند که نازل های انژکتور، سوخت را به صورت مجزا به سمت آن ها پاشش می کند. با این پاشش، جبهه های شعله ایجاد شده، به سمت دیواره سیلندر حرکت می کنند و سپس به وسط برمی گردند و به همین دلیل احتراق کامل شده و تمام هوا و سوخت موجود در فضای احتراق، می سوزند.

بهترین کامیون برای ایرن را در کانال یوتیوب وبلاگ هیچکس پلاس بشناسید:

طرح پیشین پیستون موج دار دارای شش فضا بود، اما نسخه نو دارای هفت بخش است. افزودن بخش دیگری در طراحی موج شعله، نیاز به پاشش دیگری در نازل انژکتور سوخت داشت. تقسیم کل خروجی انژکتور به مقدارهای کوچک تر، به معنای سوزن های کنترلی کوچک تر در سر نازل انژکتور است. کنترل دقیق تزریق ها برای بهینه سازی احتراق بسیار مهم است و مقادیر کوچک تر و سبک تر مساوی با کنترل بیشتر است. این ارتقا، مصرف سوخت را تا 2 درصد بهبود می بخشد، اما انتشار دوده را به نصف کاهش می دهد.

تکنیک ولوو برای افزایش حجم فضای احتراق

همزمان با طراحی مجدد پیستون ها، ولوو ترجیح داد تا از تاج عمیق تر استفاده کند. این کار اجازه می دهد تا بدون نیاز به افزایش ارتفاع بلوک سیلندر، از یک شاتون بلندتر استفاده گردد. یک شاتون بلندتر، آن را موازی تر با جهت پیستون نگه داشته و باعث کاهش بار جانبی روی دیواره سیلندر می گردد. کاهش این بار اصطکاک را به حداقل می رساند.

بازیابی هدر رفت انرژی توربوشارژ در ولوو VNL

توربوشارژ در D13 کوچکتر از چیزی است که معمولاً در موتورهایی با این مقدار استفاده می گردد. موتورهای قدیمی تر و حتی فعلی حداکثر گشتاور را بین 1300 تا 1500 دور در دقیقه ارائه کرده و می کنند. اما این موتور در 1050 دور در دقیقه شروع به تولید حداکثر گشتاور کرده و آن را تا 1500 دور در دقیقه حفظ می کند. ولوو ادعا می کند کاهش هر 100 دور در دقیقه دور موتور در هنگام رانندگی، افزایش 1.5 درصدی راندمان مصرف سوخت را به همراه دارد.

اما اتفاقی که پس از بخش توربو رخ می دهد، یکی از جالب ترین فناوری های ولوو در این موتور است. D13 از یک توربین متصل به توربوشارژ برای بازیابی هدر رفت انرژی از لوله اگزوز استفاده می کند. قدمت این فناوری به هوانوردی جنگ جهانی دوم برمی گردد و از آن زمان تا به حال با نتایج متفاوت مورد استفاده بوده است. لازم به یادآوری است که فناوری هایی مانند تزریق مستقیم سوخت در دهه 50 امکان پذیر بود، اما تنها در دو دهه گذشته قابل اجرا شد.

زیباترین کامیون ماک در ایران - قیمت این کامیون چقدر است؟ ویدیوی کامل را در کانال یوتیوب وبلاگ هیچکس پلاس تماشا کنید:

فناوری یک توربین کناری متصل به توربوشارژ به این صورت عمل می کند که توربین کناری از طریق گازهای خروجی چرخانده شده و انرژی دریافتی از این طریق را به طور مکانیکی با چرخ دنده به میل لنگ منتقل می کند. همچنین یک کوپلر مایع برای کنترل سرعت به این مجموعه متصل است. هم توربو و هم توربین کناری برای حفظ انرژی گرمایی پیش از ورود گازهای خروجی، با سیستم تصفیه پس از انتشار گازهای گلخانه ای یا همان One-Box عایق بندی شده اند.

قیمت و شرایط سفارش گذاری ولوو VNL

VNL نو در حال حاضر با یک پیشرانه تمام الکتریکی نیز موجود است، اما ولوو می گوید که با پیل سوختی هیدروژنی یا موتورهایی که می توانند از دیزل تنوپذیر استفاده کنند نیز، در آینده به بازار معرفی خواهندشد. شخصی سازی در ولوو VNL تا ریزترین جزئیات نیز امکان پذیر است. در حالی که خودروهای سبک ولوو، مانند V60، تنها در چند رنگ ساده و با کمترین امکان شخصی سازی عرضه می شوند. همچنین قیمت ولوو VNL از 200 هزار دلار شروع می گردد.

کامیون کمپرسی دیما محصول نو مایان دیزل رونمایی شد / تغییرات و مشخصات فنی

کشنده مان 2019 بررسی شد + قیمت اولین مان وارداتی به کشور پس از 18 سال

موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

اتوبوس های ایران خودرو قابل استفاده نیستند / ایران خودرو در پی افزایش قیمت

اتوبوس ایویکو ناویگیتور محصول نو سروش دیزل معرفی گشت / چینی با اصالت ایتالیایی

ای آتروس اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با پیمایش 250 کیلومتری رونمایی شد

کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه نو تولید برای این خودروها

تیپ های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ نو سهند منتشر شد

منبع: بیت ران

به "ولوو VNL تازه معرفی گشت ، ولوو با تحول در طراحی پیستون ها، گشتاور را متحول کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ولوو VNL تازه معرفی گشت ، ولوو با تحول در طراحی پیستون ها، گشتاور را متحول کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید