ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی به چه معنا هستند؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، یکی از مواردی که هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی باید به آن توجه کنید، ترکیبات و مواد تشکیل دهنده ای است که در آن ها وجود دارد. مسائل هورمونی، آب وهوا و تغییرات بدن می تواند باعث بروز مسائل پوستی گردد اما در کنار این موارد، ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی یکی از دلایل بروز آکنه و عارضه های دیگر است.

ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی به چه معنا هستند؟

اما ترکیبات کومدون زان و غیر کمدون زا دقیقا به چه معنا هستند؟ چه معایب و مزایایی دارند و چطور می توان آن ها را شناسایی کرد؟ برای رسیدن به پاسخ سوال های خود تا آخر این مطلب از وبلاگ هیچکس مگ با ما همراه باشید.

کومدون پوستی چیست؟

پیش از هر چیزی باید ابتدا با معنای کلمه کومدون (Comedo) آشنا شویم. کومدون نوعی جوش پوستی است که به علت مسدود شدن منافذ روی سطح پوست با باکتری های مضر، سلول های مرده و چربی به وجود می آید. این جوش ها می توانند سر سیاه یا سر سفید باشند و باعث به وجود آمدن برجستگی های کوچکی روی پوست شوند. کومدون ها نسبت به دیگر انواع مسائل و آکنه های پوستی راحت تر درمان می شوند اما برای از بین بردن آن ها به زمان بیشتری احتیاج دارید.

به طور کلی، کومدون ها دردناک، ملتهب و قرمز رنگ نیستند اما باعث از بین رفتن ظاهر صاف و روشن پوست شما می شوند. این نوع جوش ها علاوه بر روی صورت، در قسمت های دیگری از بدن همانند سینه، بازو و کمر هم دیده می شوند و با کمی پیشگیری و کسب اطلاعات درست می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

معنای ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی

حالا که با معنای اصلی کومدون آشنا شده اید احتمالا دیگر می توانید حدس بزنید که ترکیبات کومدون زا (Comedogenic) در محصولات پوستی دقیقا به چه چیزی اشاره دارند. به بیان ساده، وجود این ترکیبات در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده شما باعث مسدود شدن منافذ پوستتان خواهد شد. در مقابل آن ها، ترکیبات غیر کومدون زا (Noncomedogenic) وجود دارند که منافذ پوست شما را مسدود نمی کند و باعث بروز جوش نمی شوند.

محصولات غیر کومدون زا عموما دارای برچسب بدون روغن یا همان Oil-Free و البته غیر کومدون زا هستند یا روغن ها و موادی دارند که احتمال بسته شدن منافذتان در هنگام استفاده از آن ها کمتر است. برخی از این روغن های غیر کومدون زا عبارتند از:

  • روغن آفتابگردان
  • روغن دانه انگور
  • روغن بادام شیرین
  • روغن شاهدانه
  • روغن زیتون تلخ

ترکیبات غیر کومدون زایی که با خیال راحت می توانید از آن ها بهره ببرید عبارتند از:

  • آلوئه ورا
  • فندق افسونگر
  • ویتامین سی
  • گلاب
  • گلیسیرین
  • ویتامین E
  • دایمتیکون
  • آلانتوئین
  • سالیسیلیک اسید
  • هیالورونیک اسید
  • بنزوئیل پراکسید
  • گوگرد

پوست های مختلف به ترکیبات کومدون زا چه واکنشی نشان می دهند؟

باید بدانید که ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی روی همه پوست ها تاثیر یکسانی ندارند و یک سری از افراد می توانند به راحتی و بدون هیچ نگرانی اضافه ای از آن ها استفاده نمایند. با این حال این مواد شاید باعث بروز آکنه نشوند اما همچنان تعادل چربی روی پوست را به هم می زنند و مسائل دیگری چون التهاب، پوسته پوسته شدن و کم آبی را برای آن به وجود می آورند.

  • پوست های چرب: در درجه اول آن هایی که پوست چربی دارند نسبت به انواع پوست های دیگر سبوم بیشتری فراوری می نمایند و به همین علت ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی زودتر در پوست این دسته از افراد نفوذ می نمایند.
  • پوست های مستعد آکنه: از آنجایی که پوست این دسته از افراد به طور کلی مستعد به جوش و آکنه است، تاثیر محصولات پوستی کومدون زا روی پوست آن ها بسیار فاجعه بار خواهد بود. پوست های مستعد آکنه نسبت به ترکیباتی که تحت عنوان کومدوژنیک طبقه بندی می شوند حساسیت و واکنش زیادی نشان می دهند.
  • پوست های مختلط: منافذ بخش های مختلف صورت یک فرد دارای پوست مختلط می توانند از نظر میزان ای متفاوت باشند؛ برای مثال منافذ آن قسمتی از پوست که چرب است بزرگ تر از منافذ قسمت خشک خواهد بود. بنابراین، وجود ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی باعث ایجاد جوش در قسمت های چرب می گردد.
  • پوست های حساس: پوست های حساس در برابر ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی واکنش پذیرتر از پوست های معمولی هستند. این یعنی تاثیر منفی ترکیبات کومدوژنیک روی پوست های حساس کاملا قابل مشاهده است و این مواد می توانند به عنوان یک محرک باعث بروز مسائل پوستی شوند.

نحوه شناسایی محصولات پوستی کومدون زا و غیر کومدون زا

درست است که می توانید با حفظ کردن نام ترکیبات کومدون زا در فهرست مواد تشکیل دهنده یک محصول پوستی در پی آن ها بگردید و خیال خودتان را راحت کنید؛ اما روش های دیگری هم برای انجام این کار وجود دارند که بسیار سریع تر و بهتر از به خاطر سپردن نام های شبیه به هم ترکیبات شیمیایی است.

چک کردن رتبه بندی ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی

برای آنالیز اینکه کدام ترکیب تاثیر منفی کمتری روی پوست دارد و احتمال ایجاد کومدون در هنگام استفاده از آن ها کمتر است، آن ماده را روی گوش خرگوش مورد آزمایش قرار می دهند. این یعنی، ترکیب مورد آزمایش را برای مدتی روی گوش خرگوش می گذارند تا بفهمند این ترکیب در مدت زمان مشخص شده باعث بروز کومدون می گردد یا خیر.

پس از آن، مواد تشکیل دهنده در یک مقیاس کومدوژنیک بین اعداد صفر تا پنج رتبه بندی می شوند. اگر یک محصول یا ترکیب نمره صفر را به دست بیاورد یعنی هرگز باعث بروز کومدون روی پوست نمی گردد. نمره پنج هم بدان معنا است که احتمال ایجاد کومدون با استفاده از این محصول بیشتر است. اینکه دقت این آزمایش تا چه حد قابل اعتماد است هنوز جای بحث دارد؛ چرا که پوست انسان گوش خرگوش نیست. با این حال به طور کلی می توانید نام محصول را در اینترنت سرچ کنید و از نمره آن آگاه شوید.

خودداری از خرید روغن های غیر شرکتی

روغن هایی که به صورت باز فروخته می شوند و هیچ برچسب یا نامی ندارد در آزمایشگاه ها مورد آزمایش قرار نگرفته اند و به همین علتی هرگز نمی توان از آن ها مطمئن بود. اگر پوست حساس یا مستعد آکنه ای دارید به هیچ وجه از این روغن ها استفاده نکنید چرا که بروز کومدون تنها یکی از مسائلی است که این محصولات می توانند برای شما به وجود بیاورند.

پچ تست محصول

انجام پچ تست یعنی نمونه کوچکی از محصول را بین 24 تا 48 ساعت روی پوست بدن خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که پوستتان نسبت به ترکیبات محصول تحریک پذیر است یا خیر. این تست را روی پوست دست خودتان انجام دهید و پس از گذشت زمان مورد نظر، آن قسمت را آنالیز کنید. اگر پوستتان نسبت به محصول حساسیت نشان نداد، می توانید از آن استفاده نمایید.

آیا می توان غیر کومدون زا بودن یک محصول پوستی را تضمین کرد؟

فقط چون یک محصول دارای برچسب غیر کومدون زا است نمی توان مطمئن شد که آن محصول به هیچ وجه باعث ایجاد کومدون نمی گردد. پوست هر فردی فرق دارد و به هر محصولی واکنش متفاوتی نشان می دهد. حتی محصولات غیر کومدون زا هم می توانند باعث بروز جوش سر سیاه، سر سفید یا گوشتی شوند؛ بنابراین اگر در هنگام استفاده از یک محصول شاهد بدتر شدن شرایط پوست خود بودید استفاده از آن را متوقف کنید.

بعلاوه اگر سال ها است که از یک محصول پوستی استفاده می کنید که برچسب غیر کومدون زا بودن ندارد و با این حال باعث بروز هیچ عارضه ای برای شما نشده است، علتی ندارد که استفاده از آن را کنار بگذارید.

سخن پایانی

پیدا کردن یک محصول پوستی مناسب که باعث مسدود شدن پوست شما نمی گردد ممکن است کمی سخت و گیج نماینده باشد؛ اما نباید فراموش کنید که عدم آنالیز مواد تشکیل دهنده یک محصول به هیچ وجه به نفع شما نیست. با این وجود، ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی روی همه پوست ها تاثیر یکسانی ندارند و برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به آن ها و شرایط پوست خودتان بهتر است به یک متخصص زیبایی مراجعه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ هیچکس مگ را بخوانید.

منبع: Verywell Health , Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی به چه معنا هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیبات کومدون زا در محصولات پوستی به چه معنا هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید