27 روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک

به گزارش وبلاگ هیچکس، چطور سوختگی پوشک نوزاد را درمان کنیم؟ اگر به تازگی بچه دار شده اید حتما دانستن روش های درمان سریع سوختگی پوشک نوزاد می تواند برایتان جالب باشد. بیشتر نوزادان در سنینی که از پوشک استفاده می نمایند، دچار سوختگی در ناحیه پا می شوند. در این شرایط شما می توانید با استفاده از کرم هایی ساده و بی ضرر و به کار بردن روش های خانگی مشکل سوختگی پای نوزاد با پوشک رفع کنید. در این مقاله از در می توانید با درمان ادرار سوختگی نوزاد به چند روش مختلف آشنا شوید.

27 روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک

علت سوختگی پای نوزاد

بثورات پوستی یک نوع بیماری شایع است که معمولاً در اثر تحریک، عفونت یا آلرژی ایجاد می گردد. زمانی که پوشک برای مدت طولانی روی پوست بماند و یا مدفوع با پوست تماس پیدا کند، پوست کودک تحریک می گردد.

از طرف دیگر این موضوع ممکن است در اثر عفونت ایجاد گردد. از آنجایی که ادرار سطح PH پوست را تغییر می دهد، باکتری ها و قارچ ها به راحتی در این فضا رشد می نمایند. از سوی دیگر چون پوشک از گردش هوا جلوگیری می نماید، محیط گرم و مرطوب برای رشد باکتری ها بسیار مناسب است.

عامل بعدی آلرژی یا حساسیت پوستی نوزاد است که ممکن است در اثر استفاده از پوشک، دستمال مرطوب و یا شوینده های مختلف ایجاد گردد. برخی اوقات مصرف غذاهای نو به کودک موجب تغییراتی در مدفوع کودک می گردد و راش پوستی ایجاد می نماید.

برخی مواقع هم مصرف آنتی بیوتیک از طریق مادر یا نوزاد موجب می گردد باکتری های مفید بدن از بین بروند و در چین های عمیق پوست بثورات پوستی ایجاد گردد. این مشکل معمولاً از طریق مخمری به نام کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) ایجاد می گردد.

علائم سوختگی پای نوزاد با پوشک

سوختگی معمولاً علائم خاصی روی پوست کودک ایجاد می نماید که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

  • قرمز شدن پوست
  • تاول های کوچک
  • ایجاد جوش های ریز روی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست

بیشتر بخوانید: برترین زمان تعویض پوشک نوزاد

درمان سریع سوختگی پوشک نوزاد

برترین درمان برای رفع سوختگی پای نوزاد با پوشک این است که پوست را خشک نگه دارید و عوامل محرک را از او دور کنید. در ادامه می توانید با راهکارهای درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک آشنا شوید.

1- استفاده از کرم های موثر

یکی از ساده ترین راهکارهای درمان خانگی راش پوشک یا ادرار سوختگی استفاده از کرم هیدروکورتیزون (استروئیدی) ملایم (0/5 درصد تا 1 درصد) برای 2 بار در روز به مدت 3 تا 5 روز است. اگر راش پوستی در اثر عفونت قارچی ایجاد شده است، می توانید از یک کرم ضد قارچ بهره ببرید.

استفاده از محصولات با درصد بالای روی نیز به پوست در برابر رطوبت محافظت می نماید. می توانید از پماد آ-د یا زینک اکساید نیز برای تسکین و محافظت از پوست نوزاد در برابر بثورات بهره ببرید.

2- شستشوی مرتب کودک

بهتر است کودک را روزانه به حمام بروید و یا پاهای او را قبل از تعویض پوشک با آب گرم بشویید. این کار موجب می گردد تا آلودگی ها از سطح پوست تمیز شوند و حساسیت پوستی کاهش پیدا کند.

استفاده از دستمال مرطوب را متوقف کنید و به جای آن از یک شوینده ملایم بدون رنگ و بدون بو برای شستشوی کودک بهره ببرید. از برندهای معتبر بازار از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

3- حمام از جو دوسر

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از می تواند التهاب و تحریک پوست را کاهش دهد و موجب از بین رفتن خارش و درد بثورات پوستی گردد. برای این کار باید مقداری جو دوسر را با آب گرم ترکیب کنید و کودک را برای چند دقیقه داخل وان قرار دهید.

را می توانید از برندهای معتبر بازار از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

4- استفاده از روغن نارگیل

از این است که موجب نرم شدن و مرطوب نگه داشتن پوست می گردد. این روغن خاصیت ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضد ویروسی دارد و به از بین رفتن سوختگی پوشک نوزاد یاری می نماید. برای این کار باید روزانه 1 تا 2 بار مقداری روغن نارگیل روی محل سوختگی بمالید.

5- استفاده از روغن درخت چای

یکی از برترین روش های درمان سریع سوختگی پوشک نوزاد است. این روغن ضدعفونی نماینده، ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است و استفاده از آن برای 1 تا 2 بار در روز موجب بهبود سوختگی پای کودک در اثر پوشک می گردد.

6- استفاده از ترکیب آب و سرکه سیب

یکی دیگر از روش هایی که برای درمان سریع سوختگی پای نوزاد با پوشک استفاده می گردد، ترکیب سرکه سیب و آب است. یک ضدعفونی نماینده قوی است که در درمان ادرار سوختگی بسیار موثر است.

برای این کار باید 1 قاشق سرکه سیب را با 1 لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس یک پارچه نخی و نرم را به این محلول آغشته کنید و باسن نوزاد را با آن تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که این محلول نیاید روی زخم های باز و سوختگی های شدید استفاده گردد.

را از برندهای معتبر بازار از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

7- قرار دادن ماست روی محل آسیب دیده

از این است که خاصیت خنک نمایندگی دارد و به رفع التهابات پوستی و کاهش درد و خارش نیز یاری می نماید. برای این کار باید مقداری ماست بدون طعم و طبیعی را روی باسن نوزاد بمالید و بعد از 10 دقیقه کودک را بشویید. برای تهیه از برندهای معتبر بازار از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

8- ژل آلوئه ورا بهره ببرید

بدون شک همواره برترین درمان برای کاهش التهاب و تحریک پوست است. استفاده از ژل طبیعی آلوئه ورا می تواند درد و التهاب را رفع کند و باکتری های مضر را از بین ببرید.

به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از آلوئه ورا ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست کودک امتحان کنید و اگر مسئله ای ایجاد نشد، برای درمان ادرار سوختگی و سوختگی پای نوزاد با پوشک بهره ببرید.

9- ماساژ وازلین روی محل

از این است که خاصیت مرطوب نمایندگی و ضدالتهابی دارد. استفاده از وازلین مانع ورود میکروب به پوست نوزاد می گردد و از بروز عفونت جلوگیری می نماید. برای این کار باید روزانه 2 بار از مقداری وازلین روی ناحیه مورد نظر بهره ببرید. را هم می توانید از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

10- استفاده از شی باتر

یک مرطوب نماینده قوی طبیعی است که به علت خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی که دارد برای درمان سوختگی نوزاد با پوشک است. برای این کار باید پای نوزاد را بشویید. سپس مقداری از شی باتر را روی محل مورد نظر بمالید.

11- ریختن چند قطره شیر مادر روی پای نوزاد

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیر مادر برترین پماد برای ادرار سوختگی بچه ها است. شیر مادر خاصیتی دارد که موجب بهبود زخم و التهاب می گردد. برای این کار باید یک قطره شیر را روی ناحیه مورد نظر بریزید و اجازه دهید خشک گردد.

12- عدم استفاده از مواد عطری و رنگی

سعی کنید برای کودک همواره از شوینده ها و پوشک های بدون عطر و رنگ بهره ببرید. عطر و رنگ موجود در این محصولات موجب تحریک پوست و ایجاد سوختگی پای نوزاد می گردد. بهتر است برای شستن لباس های کودک نیز حتما از شوینده های ملایم و مخصوص بهره ببرید.

برای تهیه مخصوص لباس های نوزاد از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

13- مالیدن مقداری عسل روی پوست

از زیاد شنیده ایم. از زمان های قدیم برای درمان سوختگی استفاده می شد. یکی از روش های درمان سوختگی پای نوزاد این است که مقداری عسل را به صورت تکی یا در ترکیب با ماست روی محل سوختگی بمالید و 15 دقیقه بعد پای کودک را بشویید. عسل به کاهش علائم سوختگی و درمان آن یاری زیادی می نماید.

برای تهیه باکیفیت از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

14- استفاده از پماد گیاهی کالاندولا

پماد کالاندولا برترین پماد برای سوختگی پای نوزاد دختر و پسر است. مطالعات نشان می دهد که این پماد درست مثل ژل طبیعی آلوئه ورا التهابات پوستی را درمان می دهد و در رفع کردن درد و ادرار سوختگی بسیار موثر است.

15- روغن زیتون

برای درمان ادرار سوختگی نوزاد در خانه می توانید مقداری روغن زیتون طبیعی را روی محل سوختگی بمالید و این کار را 2 بار در روز تکرار کنید تا با برای پوست سوختگی رفع گردد. برای تهیه از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

16- عدم استفاده از پوشک در تمام طول روز

برای این که سوختگی پای نوزاد سریع تر خوب گردد، باید در معرض هوا قرار بگیرد. بهتر است چند ساعت در روز کودک را روی یک زیرانداز ضدآب قرار دهید و او را بدون پوشک بگذارید تا محل سوختگی سریع تر خوب گردد.

17- حمام آب و نشاسته ذرت

برای درمان خانگی برای ادرار سوختگی بچه ها می توانید 1 فنجان نشاسته ذرت را به وان آب گرم کودک اضافه کنید. سپس کودک را برای حدود 10 تا 15 دقیقه داخل وان قرار دهید. به خاطر داشته باشید که این روش نباید برای سوختگی های قارچی انجام گردد. برای تهیه از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

18- گلاب برای سوختگی پای نوزاد

برای درمان سریع سوختگی پوشک نوزاد می توانید از بهره ببرید. گلاب قرمزی سوختگی را کاهش می دهد و به بهبود ناحیه آسیب دیده یاری می نماید. به خاطر داشته باشید که برای درمان ادرار سوختگی نوزاد حتما از گلاب خالص بهره ببرید تا موثر باشد.

برای تهیه انواع از جمله گلاب باکیفیت از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله گرفتن از پوشک بچه

روش های جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد باید پوشک را به موقع عوض کنید و از خشک بودن پوشک کودک مطمئن گردد. در ادامه می توانید با نکاتی کاربردی برای جلوگیری از سوختگی پای بچه آشنا شوید.

*برای جلوگیری از ادرار سوختگی شدید نوزاد پسر و دختر باید پوشک کثیف را در اسرع وقت عوض کنید. برترین حالت این است که هر 2 ساعت یک بار پوشک را عوض کنید.

*قبل از تعویض پوشک حتما بدن و پاهای کودک را با آب گرم بشویید و خوب خشک کنید.

*در زمان خشک کردن کودک از یک پارچه نرم بهره ببرید و از کشیدن آن روی پوست حساس کودک اجتناب کنید.

*پوشک را بیش از حد سفت نبندید، زیرا این کار موجب تحریک پوست می گردد.

*از کرم یا پماد بعد از هر تعویض پوشک بهره ببرید.

*اگر پوست کودک شما حساس است، در پی پوشک های بدون عطر و رنگ برای نوزاد باشید و به جای استفاده از دستمال مرطوب از آب گرم برای تمیز کردن کودک بهره ببرید.

*ممکن است کودک به مارک خاصی از پوشک حساسیت داشته باشد، در این صورت بهتر است برند پوشک او را عوض کنید. برای تهیه از برندهای باکیفیت بازار از فروشگاه های به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

*برخی اوقات مصرف غذاهای اسیدی از طریق مادر یا نوزاد موجب حساس شدن پوست نوزاد می گردد. سعی کنید غذاهای اسیدی را از رژیم غذایی نوزاد حذف کنید و اگر خودتان به او شیر می دهید، مراقب این غذا در رژیم غذایی خودتان هم باشید.

سوالات متداول

برترین درمان سوختگی پای کودک در اثر اسهال چیست؟

برای سوختگی شدید پای نوزاد در اثر اسهال باید به طور مرتب پوشک را عوض کنید و پای نوزاد را با آب ولرم بشویید و از پمادهای ضد سوختگی بهره ببرید.

آیا ممکن است سوختگی پای کودک در اثر حساسیت به پوشک باشد؟

برخی از بچه ها به برخی مارک های پوشک حساسیت دارند. در این شرایط باشد از برند پوشک دیگری بهره ببرید.

منابع: kidshealth، medicalnewstoday، mayoclinic، medicinenet

منبع: افق کوروش

به "27 روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "27 روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید