آسان ترین روش پخت براونی شکلاتی؛ آموزش تصویری

به گزارش وبلاگ هیچکس، براونی(brownie)، یک نوع شیرینی تخت، چهار گوش و خوشمزه است و معمولا در ضخامت کم تهیه میگردد و به صورت مربعی برش میخورد. در نگاه اول ممکن است شبیه به یک کیک خیس شکلاتی به نظر برسد اما در واقع براونی، کیک نیست و نباید توقع بافتی کیک مانند رو از اون داشت. براونی از دسرهای شکلاتی پرطرفدار آمریکایی است و بافتی ما بین کیک و شیرینی دارد. در اینجا به آموزش یک نوع براونیز با طعم ملایمی از قهوه و قطعاتی از شکلات میپردازیم که طرز تهیه فوق العاده آسان و مواد در دسترسی دارد و برای هواداران شکلات گزینه مناسبی است. به براونیزی که داخل آن از شکلات و قهوه استفاده گردد، براونیز موکا گفته میگردد ولی با حذف قهوه میتوانید براونیز معمولی شکلاتی داشته باشید.

آسان ترین روش پخت براونی شکلاتی؛ آموزش تصویری مواد اولیه برای تهیه براونی شکلاتی
تخم مرغ2 عدد
کره100 گرم
شکلات خرد شده100 گرم
شکر1 لیوان
پودر کاکائونصف لیوان
پودر قهوه فوری(اختیاری)1 قاشق چایخوری
بکینگ پودر1 قاشق چایخوری
وانیلنصف قاشق چایخوری
آردسه چهارم پیمانه

مراحل آماده سازی براونی:

قبل از آغاز کار توجه کنید که برای تهیه براونی، هم از همزن برقی و هم از همزن دستی میتونید بهره ببرید؛ اگه از همزن دستی بهره ببرید، براونی بافتی فاج مانند (آبنباتی) خواهد داشت و اگه از همزن برقی بهره ببرید براونیز تقریبا کیک مانند خواهد بود.

1- تخم مرغ، وانیل و قهوه فوری(نسکافه) رو داخل ظرفی با همزن برقی یا دستی به خوبی مخلوط کنید.

2- پودر کاکائو رو داخل ظرف الک کنید و به خوبی مخلوط کنید. وقتی پودرکاکائو با بقیه مواد به خوبی مخلوط شد، شکر و کره ذوب شده رو اضافه و مخلوط کنید تا مواد یکدست بشن. (کره رو روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری آب کنید تا نجوشه؛ ظرف آبی رو روی حرارت قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد ظرف کره رو روی حرارت آب قرار بدین طوری که آب با کف ظرف تماس نداشته باشه و حرارت بخار آب باعث آب شدن کره بشه)

3- آرد و بکینگ پودر رو با هم مخلوط کنید و داخل ظرف الک کنید. با بقیه مواد مخلوط کنید تا مواد صاف و یکدست بشه و هیچ گلوله آردی داخل مواد باقی نمونه.

4- در آخر شکلات خرد شده رو اضافه میکنیم و با لیسک مخلوط میکنیم. (حتما از شکلاتی استفاده کنین که طعم اون مورد علاقه شماست؛ چون طعم غالب شیرینی از شکلاته و اگه هوادار شکلات تلخ هستین، میتونین از شکلات تلخ داخل براونی بهره ببرید)

5- داخل قالب مربع به ابعاد 17 در 17 سانت رو با کاغذ روغنی بپوشونین و با قلمو چرب کنین. بهتره این کار رو قبل از آغاز کار انجام بدین تا بعد از آماده کردن مایه براونی قالبتون آماده باشه. اگه قالبی با این سایز نداشتین از قالب کمی بزرگتر یا کوچکتر هم میتونین بهره ببرید فقط باعث میشه ارتفاع براونیز کمتر یا بیشتر بشه.

6- مایه براونی رو داخل قالب پوشیده شده با کاغذ روغنی بریزین و با لیسک به صورت یکدست و مساوی پخش کنید؛ چون مایه براونی روان نیست و غلیظه باید خودتون پخشش کنید.

7- قالب رو داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت گرم شده، به مدت نیم ساعت قرار بدین. (البته زمان پخت به سایز قالب ربط داره اگه سایز قالب کوچکتر بشه و ارتفاع مواد بیشتر بشه زمان پخت هم بیشتر میشه و برعکس)

8- بعد از پخت روی براونی مطابق تصویر بالا یک لایه میبنده؛ اما وسط شیرینی حالت نرم و چسبنده داره بنابراین ممکنه به اشتباه فکر کنین که براونیز به طور کامل نپخته! اما بعد از خنک شدن، چسبندگیش از بین میره. مثل کیک نمیتونیم برای اطمینان از پخت کامل با خلال دندون تست کنیم چون وسط براونی وقتی گرمه چسبنده و مرطوبه و بعد از خنک شدن میبنده و خورده های ریز براونی روی خلال دندون دیده میشه. بنابراین اگه عجله ندارید اجازه بدید براونیز کاملا خنک بشه بعد برش بزنید تا برش های تمیزی داشته باشید.

9-بعد از خنک شدن، به راحتی از کاغذ روغنی جدا کنید و با یه چاقوی تیز برش های طولی و عرضی ایجاد کنید تا برش های مربعی شکل با سایز دلخواه داشته باشید. موقع برش زدن ممکنه روی براونیز تون ترک بخوره چون رویه براونیز ترده! اما این امر باعث زیبایی بیشتر کارتون میشه (با هر برش روی تیغه چاقو میزانی فاج و شکلات دیده میشه که این از مشخصه های بافت براونیز است).

نکات مهم در پخت براونی شکلاتی:

  • وقتی براونیز رو از فر خارج می کنید، ممکنه کمی پفش بخوابه و ارتفاعش کمتر بشه! در کل بخاطر تراکم و سنگینی بافت براونیز و وجود شکلات زیاد براونی پف زیادی نداره.
  • از اولین تا آخرین مرحله آماده کردن براونیز،همه چیز رو در حد مخلوط شدن هم بزنید نه بیشتر، حتی اگه از همزن استفاده میکنید چون هم زدن زیاد بافت براونیز رو سفت میکنه.
  • براونیز حتما و حتما باید در قالب مربع یا مستطیل پخته شه تا به بافت مورد نظر برسه و بهتره قالب از نوع براق و رنگ روشن باشه. این قالب ها دما رو یکنواخت پخش می کنن و در نتیجه بافت بهتری در براونیز ایجاد می شه.
  • از قالب شیشه ای (پیرکس) استفاده نکنید؛ چون براونیز رو خشک می کنه در هر حالت و با هر قالبی چرب کردن و کاغذ روغنی یادتون نره.
  • اگه بلافاصله شیرینی رو سرو نمی کنید، می تونید اون رو تا روز بعد در ظرف در بسته در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری بیش از 1 روز حتماً براونی ها رو به یخچال منتقل کنید.
  • به هیچ وجه دمای فر نباید بیش از میزان گفته شده باشد و در فر های برقی از بیست درجه پایین تر از دمای گفته شده بهره ببرید.
  • براونیز رو می تونید به همین شکل ساده یا با سس شکلاتی سرو کنید یا در کنارش یک اسکوپ بستنی بذارید.

فرق کیک و براونی:

مایه براونی از مایه کیک غلیظ تر است؛ در نتیجه براونی بافتی منسجم تر،سنگین تر و متراکم تر دارد. سطح روی این شیرینی براق و ترد است اما وسط آن نرم و مرطوب است و حالت جویدنی دارد! برخلاف کیک، در تهیه براونی از میزان کمی آرد استفاده میشود و مواد اصلی تخم مرغ و کره و شکلات است. طعم اصلی شیرینی را شکلات مشخص میکند پس حتما از شکلات با کیفیت بهره ببرید و میزان آن را به هیچ وجه کم نکنید.

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید. دسرهای شکلاتی همواره هوادارای خودشونو دارن. علاوه بر براونی شکلاتی، برای ایجاد تنوع در دسرها میتونید کوکی شکلاتی رو هم امتحان کنید! این بیسکوییت رو در خونه بدون مواد نگهدارنده و به خوشمزگی بیسکوییت های آماده درست کنید. اگر هم دنبال یه دسر شکلاتی بدون فر هستید، پیشنهاد ما شیرینی شکلاتی برشتوک یا کیک فنجونی شکلاتیه. سوالات خودتون رو در قسمت نظرات از ما بپرسید.

منبع: اُکالا

به "آسان ترین روش پخت براونی شکلاتی؛ آموزش تصویری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسان ترین روش پخت براونی شکلاتی؛ آموزش تصویری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید