چرم دوزی در کرمانشاه دوباره رونق گرفته است

به گزارش وبلاگ هیچکس، ایسنا/ براساس آخرین گزارش ها و خبرهای بدست رسیده، چرم دوزی در کرمانشاه دوباره رونق گرفته است.

چرم دوزی در کرمانشاه دوباره رونق گرفته است

زمانی که انسانهای ماقبل تاریخ برای بدست آوردن غذا شکار می کردند، کم کم یاد گرفتند که علاوه بر گوشت از پوست حیوانات شکار شده هم برای حفاظت از بدنشان و ساخت بعضی وسایل استفاده نمایند و این سرآغاز قصه چرم در زندگی بشر بود.

سرآغازی که هنوز کسی دقیقا نمیداند از چه زمانی بوده، اما کشف ابرازهای چرم دوزی از حدود پنج هزار سال قبل و کفش چرمی 3500 ساله نشان می دهد که بشر از مدتها قبل به اهمیت چرم پی برده بود.

هرچه زندگی بشر روبه جلو می رفت، انسانها در فراوری چرم حرفه ای تر می شدند و استفاده از آن گسترده تر میشد. از ساخت لباس و کفش گرفته تا ثبت نوشته هایشان روی آن. در ایران باستان هم به عنوان یکی از متمدن ترین کشورهای جهان، استفاده از چرم گاو میش، گاو و گوسفند رواج داشته و حتی بعضی ابزار آلات جنگی هم با آن ساخته میشد.

ساخت چرم با استفاده از پوست حیوانات در منطقه غرب ایران و بویژه در کرمانشاه که محل پرورش احشام و دام های فراوانی بوده نیز رونق خاصی داشته و کرمانشاه از منابع اصلی فراوری و پخش چرم مرغوب در ایران بوده است.

در سده های گذشته هنرمندان چرم کار زیادی در کرمانشاه بوده اند که پس از اینکه پوست دباغی شده گاو و گوسفند و بز به دستشان می رسید، چیزهای مختلفی با آن می ساختند که در ایران شهره بود، اما در دهه های اخیر با افول دباغی در کرمانشاه، هنر چرم دوزی هم کم کم رو به فراموشی رفت، تا جایی که تا حدود 10 سال پیش هنرمندان چندانی را در این رشته نداشتیم.

دوام بالا، زیبایی و اصالت وسایلی که با چرم فراوری می شوند، باعث شده تا در سالهای اخیر بسیاری از مردم به سمت استفاده از این جنس وسایل روی بیاروند و برای همین هم چرم دوزی در کرمانشاه دوباره رونق گرفته است.

یکی از هنرمندان صنعتگر خوش ذوق کرمانشاهی که سالهاست در رشته چرم دوزی فعالیت می نماید، معتقد است، اقبال روزافزون مردم به وسایل چرمی باعث شده تا تعداد افراد هنرمندی هم که در این رشته کار می نمایند، روز به روز بیشتر گردد.

سمیه عزتی که رشته چرم پیشه خانوادگی اش است، با بیان اینکه تا حدود 10 سال پیش تعداد کارگاه ها و مربی چرم دوزی در کرمانشاه بسیار محدود بود، مطرح کرد: برای اولین بار با توجه به اینکه پدربزرگ و برادرم در کار چرم فعال بودند، وارد رشته چرم دوزی شدم و بصورت تجربی این رشته را یاد گرفتم و با آزمون و خطا توانستم در این رشته پیروز شوم.

وی که طی این سالها شاگردان بسیار زیادی را در رشته چرم دوزی تربیت نموده، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد زیادی چرم کار در کرمانشاه داریم که فعال هستند و از این محل درآمدزایی می نمایند و میتوان گفت تا چند سال آینده استان ما به قطب چرم دوزی در کشور تبدیل می گردد.

این بانوی چرم کار کرمانشاهی توضیح داد: تا حدود یک دهه پیش بیشتر مردم از ترس اینکه محصولات چرمی بسیار گران قیمت و لوکس هستند به آن نزدیک نمی شدند، اما با رونق گرفتن چرم دوزی و زیاد شدن محصولات فراوریی چرم، دیگر ترس از لوکس بودن آن ریخته است.

وی با بیان اینکه از چرم محصولات متنوعی مانند کیف، کفش، لباس، کاور عینک و...تهیه می گردد، گفت: عمده چرمی که مورد استفاده قرار می گیرد، چرم گاو، گوسفند و بز است که چرم گاوی بیشتر برای کیف و کفش و کمربند، چرم گوسفند برای لباس و چرم بز هم برای کارهای سبک مانند جای کارت، کیف پول و جا کلیدی استفاده می گردد.

این هنرمند صنعتگر کرمانشاه توضیح داد: البته از چرم های دیگری مانند چرم اسب، ماهی، شتر، خرگوش و حتی مار هم استفاده می گردد که بیشتر برای کارهای لوکس و گران قیمت است.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر مشتریان از بین خانم ها هستند یا آقایان گفت: بیشترین فروش ما محصولات مردانه است، چون مردها به اصالت کار و ماندگاری آن اهمیت زیادی می دهند، با این حال بیشترین مشتریان ما بانوان هستند که برای همسر یا مردان خانواده خود خرید می نمایند.

این بانوی هنرمند با بیان اینکه بیشترین محصول مردانه هم که به فروش می رود، ست های کیف و کمربند مردانه است، اضافه نمود: مقرون به صرفه ترین محصولی که از چرم فراوری می کنیم، جای کارت های عابربانک و شناسایی است که حدود 200 هزار تومان قیمت دارد و گران ترین محصول هم کیف های اداری هستند که تا 10 میلیون تومان هم می رود.

وی توضیح داد: البته بیشترین مشتریانی که ما داریم از شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و شیراز و گاها هم از خارج از کشور هستند.

وی از بالا بودن قیمت تمام شده مواد اولیه چرم هم گلایه دارد و می گوید: سالها پیش کرمانشاه یکی از مراکز اصلی دباغی و فراوری چرم کشور بود، اما این رشته ها به تدریج رو به افول رفتند. پوست گاو، گوسفند و بز دام های کرمانشاه به صورت خام از استان خارج می گردد و پس از اینکه به چرم تبدیل شدند، ما آن را با قیمت های بسیار بالایی دوباره وارد استان می کنیم.

این هنرمند صنعتگر با بیان اینکه قیمت چرم در یکی دو سال اخیر به شدت بالا رفته، اضافه نمود: خرید یک فوت (27*27 سانتیمتر) چرم گاوی با کیفیت حدود 120 تا 150 هزار تومان برایمان تمام می گردد، در حالی که تا دو سال پیش آن را با قیمت 18 تا 20 هزار تومان می خریدیم.

وی اضافه نمود: یراق یکی از ملزومات مهم چرم است که اگر بخواهیم با کیفیت آن را بخریم، یا پیدا نمی گردد و یا اگر هم پیدا گردد، قیمت نجومی دارد. برای نمونه تا دو سال پیش هر سگک (گل کمربند) وارداتی و با کیفیت را حدود 25 هزار تومان می خریدیم، اما حالا همان را تا 270 هزار تومان باید بخریم و همه اینها روی قیمت نهایی محصول تاثیر میگذارد.

این هنرمند کرمانشاهی در ادامه با گلایه از مسئولین میراث فرهنگی استان در مورد بی توجهی به این رشته گفت: سال 1394 برای اولین بار بصورت همزمان سه نشان ملی کیفیت کالا را در رشته چرم دوزی برای کرمانشاه گرفتم اما مسئولین میراث فرهنگی در این سالها هیچ حمایتی از من به عنوان یک هنرمند نکردند و حتی هنوز بیمه تامین اجتماعی هنرمندان را هم ندارم.

وی ادامه داد: مسئولان فقط هنگام مراسم در کنار هنرمندان ژست و عکس می گیرند و پس از آن آنها را رها می نمایند تا مراسم بعدی.

این بانوی چرم کار کرمانشاهی اضافه نمود: از طرفی ادارات مختلف استان هر ساله هدایایی می دهند که اگر صنایع دستی باشد و از هنرمندان آن را خریداری نمایند، به کار آنها هم یاری خواهد شد، اما متاسفانه تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید برای ایجاد انگیزه بین هنرمندان صنایع دستی کارگاه های برتر را هر ساله معرفی نمایند، گفت: در حال حاضر به جای اینکه کارگاه های فراوریی برتر را معرفی نمایند، فقط وارد نماینده را تشویق می نمایند.

منبع: همگردی

به "چرم دوزی در کرمانشاه دوباره رونق گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرم دوزی در کرمانشاه دوباره رونق گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید