چرا نوزادان در خواب لبخند می زنند؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، در میان تمام اولین نقاط عطف کودک شما، لبخند زدن یکی از زیباترین هاست! در حالی که مشتاقانه منتظر اولین خنده هستید، ممکن است کودک شما با لبخندی کوچک در هنگام خواب حتی در چند هفته اول پس از تولد، شما را شگفت زده کند. نگاه کردن به خوابیدن نوزاد برای پدر و مادر بسیار مجذوب کننده است. وقتی که شما هنگام خوابیدن او لبخندش را هم ببینید که انگار جهان روشن تر از قبل می گردد. در اینجا، نگاهی به دلایل احتمالی، الگوی خوابیدن نوزاد تازه متولد شده و نحوه تشویق لبخند کودک خود در هنگام بیدار بودن نیز خواهیم انداخت.

چرا نوزادان در خواب لبخند می زنند؟

لبخند زدن نوزاد در خواب: بازنمایی یا واقعیت؟

لبخند خواب آلود کودک شما اگرچه شایان ستایش است، اما احتمالاً نتیجه یک واکنش غیر ارادی است. نوزادان می توانند در مراحل مختلف خواب چهره های بسیار واضحی بسازند. Amaka Priest، پزشک متخصص اطفال و عضو مادربرد Swehls، پانل مشاوران برند متشکل از پزشکان، و متخصصان شیردهی، شرح می دهد که تماشا اولین لبخند نوزاد در هنگام خواب غیر عادی نیست. جالب اینجاست که نوزادان ممکن است در هنگام خواب نیز اخم نمایند، تکان بخورند، به هم بزنند یا لب های خود را بمکند.

این واکنش ها هنگام خوابیدن نوزاد ممکن است به عنوان تمرین برای کودک شما عمل کند و به او هم یاری کند تا مهارت های اجتماعی آینده را یاد بگیرد. دکتر پریست می گوید: مطالعات نشان می دهد که این حرکات ممکن است ماهیچه هایی را تقویت کند که نوزاد عمداً از آن برای لبخند زدن و سایر حالات چهره با افزایش سن استفاده می نماید.

البته، همانطور که بسیاری از والدین تأیید می نمایند، نوزادان ممکن است در صورت دفع گاز یا مدفوع لبخندی انعکاسی نشان دهند. (احتمالا از روی آرامش!)

چه اتفاقی هنگام خوابیدن نوزاد می افتد؟

مانند بزرگسالان، نوزادان تازه متولد شده هم زمان خود را در خواب REM (حرکت سریع چشم) می گذرانند، و میزان آن از میزانی که والدین این حرکت را دارند بیشتر است.

دانیل کامبز، دکترای متخصص اطفال و پزشکی خواب و استادیار اطفال و پزشکی در این دانشگاه شرح می دهد: خوابیدن نوزاد پر از اعجاز است. نوزادان نیمی از خواب خود را در REM می گذرانند، در حالی که بزرگسالان معمولاً 20 درصد از شب را در خواب REM می گذرانند. دانشگاه آریزونا بزرگسالان معمولاً اولین خواب REM خود را حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن خواهند داشت. نوزادان معمولاً مستقیماً به خواب REM می روند.

لبخند شیرینی که در هنگام چرت زدن یا قبل از خوابیدن نوزاد مشاهده می کنید، احتمالاً در این دوره از خواب REM رخ می دهد. دکتر کامبز شرح می دهد که شما واقعاً می توانید تشخیص دهید که کودک شما چه زمانی وارد خواب REM می گردد، زیرا اغلب حرکات چشمی مکرر و تکان دادن دست ها و پاهای خود را نشان می دهد.

او می افزاید: خوابیدن نوزاد به عنوان خواب آرام یا فعال طبقه بندی می گردد که با خواب غیر REM یا REM در بزرگسالان مطابقت دارد. تا سن 1 سالگی، نوزادان دیگر مستقیماً به خواب REM نخواهند رفت. تا سن 5 سالگی یا بیشتر، بیشتر بچه ها تنها 20 درصد خواب REM خواهند داشت.

علاوه بر این، ریتم شبانه روزی (یا ساعت درونی بدن) نوزاد شما با چرخه شبانه روزی 24 ساعته که بزرگسالان به آن عادت دارند هماهنگ نیست و منجر به الگوهای خواب نامنظم می گردد. بیشتر نوزادان می توانند در طول شبانه روز در یک تا سه ساعت خواب بخوابند. با رشد بدن آن ها و تغییر احتیاجهای تغذیه، این چرخه ها طولانی تر می شوند و خواب بیشتری در شب اتفاق می افتد.

یک نوزاد تازه متولد شده چقدر به خواب احتیاج دارد؟

دکتر کامبز می گوید: نوزادان 14 تا 17 ساعت در روز می خوابند که معمولاً در طول روز و شب پراکنده است. با گذشت زمان، میزان خوابیدن نوزاد به تدریج کاهش می یابد و به سمت یک برنامه ثابت تر از نظر برنامه خواب شبانه و چرت حرکت می نماید.

برای یاری به کودک تان در یادگیری لبخند زدن، ممکن است صحبت کردن، آواز خواندن و خنتماشا با او را در نظر بگیرید - و خودتان هم لبخند بزنید. دکتر پریست می گوید: حتی در سنین پایین، آن ها یاد می گیرند که عبارات و احساسات اطراف خود را بازتاب دهند و زمینه را برای دلبستگی والدین و اعتماد به نفس در دوران بلوغ ایجاد نمایند. بچه ها آغاز به صرف زمان بیشتری در بیداری و تمرکز بیشتر بر روی چهره های آشنای اطراف خود می نمایند.

کودک شما آغاز به کشف این می نماید که حالات صورت راهی برای مصاحبه با شماست. لبخند زدن علاوه بر گریه کردن، وسیله دیگری برای بیان احتیاجهای آن هاست.

هنگامی که شما سریع و مشتاقانه به لبخندهای کودک خود پاسخ می دهید، به آن ها می فهمانید که مهم هستند،

آیا همواره باید نگران لبخند کودکم در خواب باشم؟

تماشا لبخند کودک در هنگام خوابیدن نوزاد عموما جای نگرانی ندارد . دکتر پریست خاطرنشان می نماید که برای هر گونه لرزش بدنی کودک که نمی تواند به راحتی با فشار ملایم شما آرام گردد، باید با یک متخصص اطفال درباره اش صحبت کنید.

او می گوید: انقباضات یا تکان هایی که پس از بیدار شدن نوزاد ادامه می یابد نیز باید مورد توجه قرار گیرد و با پزشک اطفال در میان گذاشته گردد. علاوه بر این، انقباض یا سفتی که با افزایش سن کودک رخ می دهد، با بیماری رخ می دهد، یا با تغذیه نامناسب رخ می دهد، احتیاجمند مشورت با پزشک است.

در موارد نادر، تشنج ژلاستیک می تواند در نوزادان رخ دهد. این امر باعث می گردد که آن ها لبخند بزنند، پوزخند بزنند، یا بخندند، بدون اینکه خود به خود متوقف شوند. اگر لبخند کودک شما شدیدتر از یک لبخند خواب آلود به نظر می رسد، مهم است که با یک متخصص اطفال تماس بگیرید.

اگر تشنج ژلاستیک در طول خوابیدن نوزاد رخ دهد، ممکن است کودک از خواب بیدار گردد و پس از خاتمه تشنج دوباره به خواب برود. تشنج ژلاستیک معمولاً فقط 10 یا 20 ثانیه طول می کشد و ممکن است همراه با علائم دیگری مانند خمیدن، غرغر کردن، یا ضربه زدن به لب رخ دهد. هنگامی که خانواده متوجه علائم مربوط به کودک یا نوزاد خود می شوند، باید با پزشک اطفال خود صحبت نمایند.

نوزادان ممکن است بلافاصله پس از تولد لبخند بزنند. با این حال، لبخند یک نوزاد معمولاً یک واکنش انعکاسی به یک احساس فیزیکی درونی، مانند گاز یا گرسنگی است. این در تضاد با لبخند یک بزرگسال است که لذت را نشان می دهد. کارشناسان نمی توانند با اطمینان بگویند که آیا لبخند نوزاد تازه متولد شده معنایی در خصوص احساسات آن ها می دهد یا خیر.

به طور کلی، حالات صورت یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است همان احساساتی را که حالات صورت مشابه در یک بزرگسال نشان می دهد نشان ندهد. به عنوان مثال، گاهی اوقات نوزادان تازه متولد شده در حالی که واقعاً ناراضی هستند به نظر می رسد می خندند، یا ممکن است ماهیچه های گونه خود را به عنوان واکنش برای کسی که آن ها را لمس می نماید بالا بیاورند. حتی در نوزادان بزرگتر تا یک سالگی، لبخند لزوما به معنای خوشحالی نوزاد نیست.

نوزادان تا حدود 2 ماهگی اولین لبخند کامل خود را فراوری نمی نمایند. به این نوع لبخند لبخند اجتماعی می گویند زیرا کودک از آن برای تعامل با اطرافیان خود استفاده می نماید. لبخندهای اجتماعی تقریباً همزمان با سایر حالات احساسی صورت ایجاد می گردد.

هنگامی که نوزادان لبخند زدن را یاد می گیرند، بهتر می توانند با بزرگسالان ارتباط برقرار نمایند. در ابتدا، نوزادان ممکن است بدون اینکه مستقیماً به شخص نگاه نمایند، لبخند اجتماعی بزنند، اما این طبیعی است.

هنگامی که یک نوزاد تازه متولد شده در طول خواب REM لبخند می زند، بیشتر کارشناسان لبخند را به جای لبخند اجتماعی، خودبخودی می دانند. این لبخندهای خود به خودی معمولا با دهان بسته هستند. در مقابل، هنگامی که کودک در بیداری آغاز به انجام لبخند اجتماعی می نماید، این لبخندها با دهان باز انجام می گردد که به نظر واقعی تر است. با این حال، بعضی از مطالعات لبخندهای نوع اجتماعی را در نوزادان در طول خواب فعال مشاهده نموده اند.

دلایل لبخند زدن نوزادان در خواب

تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام نگردد، نمی توان با اطمینان گفت که چرا نوزادان هنگام خواب لبخند می زنند. تا به امروز، در این باره نظریات مختلفی داده شده است و دلایل لبخند زدن در طول خوابیدن نوزاد ممکن است بسته به سن کودک و مرحله خواب او تغییر کند.

همان طور که در ابتدا گفتیم به نظر می رسد بیشتریت قریب به اتفاق لبخند نوزادان در هنگام خواب زمانی رخ می دهد که چشم ها به سرعت در حال حرکت هستند، یعنی همان لحظاتی که نفرد در حال فرو رفتن به خلسه خواب است. ، اما نمی توان گفت که آیا این موضوع در نوزادان نیز صادق است یا خیر.

چرخه خواب نوزادان شامل سه مرحله خواب است: خواب آرام، خواب نامشخص و خواب فعال. خواب فعال شبیه به مرحله خواب با حرکت سریع چشم (REM) است که در بزرگسالان مشاهده می گردد، زمانی که افراد معمولا خواب می بینند.

در طول خواب REM، امواج مغزی سرعت می گیرند، چشم ها به سرعت در زیر پلک های بسته حرکت می نمایند و بیشتر ماهیچه ها به طور موقت فلج می شوند، بنابراین فرد هنگام تماشا خواب حرکت نمی نماید.

یک تفاوت عمده بین خواب فعال و خواب REM بزرگسالان این است که نوزادان در طول خواب فعال فلج نمی شوند. در هنگام خواب فعال، نوزاد ممکن است تکان بخورد، حرکات مکیدن انجام دهد، اندام خود را حرکت دهد، لبخند بزند یا اخم کند. تحقیقات قدیمی تر لبخند هنگام خوابیدن نوزادان د را به عنوان یک واکنش توصیف نموده است. مطالعات نشان می دهد که لبخند در طول خواب فعال در قشر مغز، قسمت بیرونی مغز ایجاد می گردد. محققان بر این باورند که لبخندهای خود به خودی که در طول خواب رخ می دهند ممکن است به رشد عضلات مورد استفاده برای لبخند یاری کند.

به یاد داشته باشید، لبخند زدن در طول خوابیدن نوزاد، بخش طبیعی و سالم رشد و تکامل نوزاد شماست! در نهایت، با یادگیری ابراز شادی، اعتماد و آرامش در اطراف نزدیک ترین افراد، لبخند آنها بیشتر می گردد. تا آن موقع، از آن پوزخندهای کوچک در زمان چرت لذت ببرید - و یادتان باشد که عکس های زیادی بگیرید!

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا نوزادان در خواب لبخند می زنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نوزادان در خواب لبخند می زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید