چرا برای روشن شدن کولر باید با دست تسمه را حرکت دهیم؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، در این مطلب به آنالیز یکی از مسائل رایج کولر آبی خواهیم پرداخت که بعضی افراد برای حل آن راه چاره خطرناک و اشتباهی را در پیش می گیرند. گاهی پیش می آید که با زدن دکمه موتور، کولر روشن نمی گردد. در چنین مواقعی بعضی افراد حرکت دادن به تسمه با دست را امتحان می نمایند.

چرا برای روشن شدن کولر باید با دست تسمه را حرکت دهیم؟

در ادامه به آنالیز دلایل بوجود آمدن این مشکل خواهیم پرداخت. اما ضروری است قبل از این کار تذکر دهیم که دست زدن به تسمه کولر وقتی موتور آن روشن است کار بسیار اشتباه و خطرناکی است و ممکن است باعث مصدومیت شما گردد؛ بنابراین به هیچ وجه نباید این کار را انجام دهید و در اولین فرصت اقدام به تعمیر کولر آبی خود کنید.

4 علت روشن شدن کولر بعد از حرکت دادن تسمه با دست

1. تسمه کولر تنظیم نیست

تسمه کولر آبی یکی از قطعات مهم در سیستم مکانیکی کولر است که نیروی چرخشی را از موتور کولر، به پولی و پروانه منتقل می نماید. برای تنظیم یا تعویض تسمه کولر آبی مراحل زیر را انجام دهید چون اگر تسمه کولر آبی شل یا سفت باشد، باعث خرابی دینام و سوختن موتور می گردد.

  1. در ابتدا باید کولر را خاموش کنید.
  2. در صورت پارگی و پوسیدگی تسمه، حتما باید تسمه عوض گردد.
  3. پیچ های پایه موتور الکتریکی را کمی شل کنید و با تکان دادن پایه ها، تسمه را تنظیم کنید.
  4. اندازه سفتی تسمه کولر باید تنظیم باشد. با فشار دادن به سمت بالا یا پایین، سفتی تسمه را تنظیم کنید.
  5. برای تعویض تسمه، پیچ های پایه موتور را شل نموده و سپس تسمه قدیمی را جدا و تسمه نو را نصب کنید.

به یاد داشته باشید بهتر است هر 6 ماه یکبار کولر را سرویس کنید تا چنین مشکلاتی سریعا و با هزینه کم حل گردد و به موتور آسیب نرسد.

برای مشاهده فیلم آموزشی تنظیم تسمه کولر آبی و مطالعه بیشتر و دقیق تر در اینخصوص می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

2. خازن موتور کولر خراب است

اگر خازن کولر خراب باشد با زدن دکمه موتور روشن نمی گردد و گاهی وقتی با دست تسمه را حرکت می دهید موتور آغاز به کار کردن می نماید.

خازن موتور کولر آبی برای راه اندازی موتور کولر استفاده می گردد و خرابی آن ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نوسان برق، فرسودگی و خرابی موتور و داغ شدن بیش ازب حد آن باشد.

اگر دور موتور کولرتان کند شده است، جهش چرخش موتور عوض شده، صدای آن زیاد شده و یا تغییر چشمگیری در صدای آن هنگام کار ایجاد شده است ممکن است خازن دچار مشکل شده باشد. برای تست سلامت خازن موتور کولر آبی روش های مختلفی وجود دارد. برای مطالعه بیشتر شما را به مقالۀ آموزش تست خازن کولر آبی با مولتی متر و علائم خرابی ارجاع می دهیم.

3. سیم پیچ راه انداز یا کمکی کولر سوخته است

سیم پیچی موتور کولر آبی یک المان حیاتی است که باید به درستی و با توجه به نقشه سیم پیچی موتور کولر آبی، انجام گردد.

در صورت سوختن سیم پیچ، باید آن را تعویض کرد. برای این کار می توانید از خدمات سیم پیچی موتور کولر آبی وبلاگ هیچکس بهره ببرید.

4. کلید گریز از مرکز کولر خراب است

کلید گریز از مرکز یک قطعه الکتریکی در موتور کولر آبی است که در مدار راه انداز موتور واقع شده است. هنگام آغاز به گردش موتور، کلید گریز از مرکز سیم پیچ راه انداز را از مدار خارج می نماید و روند راه اندازی آغاز می گردد تا کولر به سرعت معین برسد. در واقع در کولرهای آبی، بعد از اینکه موتور دور بگیرد و آغاز به گردش کند، سیم پیچ راه انداز به وسیله کلید گریز از مرکز از مدار خارج می گردد. در مدار شکل زیر می توانید عملکرد این کلید را ببینید.

بنابراین این قطعه اهمیت زیادی در روشن شدن کولر دارد و در صورت خرابی باید تعمیر گردد. گفتنی است که بسته به نوع و برند کولر آبی، عملکرد کلید گریز از مرکز و روش تعمیر آن ها فرق دارد.

جمع بندی

اگر کولر شما ایراد دارد و برای روشن شدن آن حتما باید به صورت دستی تسمه را حرکت دهید در اولین فرصت برای حل مشکل اقدام کنید. این علاوه بر اینکه خطرناک است ممکن است به موتور آسیب برساند. حل این مشکل در اغلب مواقع هزینه زیادی در بر ندارد اما بی توجهی به آن می تواند به موتور کولر آسیب برساند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

منبع: آچاره

به "چرا برای روشن شدن کولر باید با دست تسمه را حرکت دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برای روشن شدن کولر باید با دست تسمه را حرکت دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید