ایران سرزمین مجذوب کننده و جوان برای گردشگری ماجراجویانه

به گزارش وبلاگ هیچکس، گردشگری ماجراجویانهمفهومی بسیار گسترده است و سطح و درجه های مختلفی دارد؛ از پریدن با لباس بال دار از ارتفاع (Wingsuit) و اسکی روی برف های نکوبیده تا نوشیدن چای کنار آتش در کویر جزو گردشگری ماجراجویانه محسوب می گردد و تعاریف خاص خود را دارد. در این زمینه پژوهش های زیادی شده و تعاریف مختلفی هم وجود دارد. برخی به خطرناک بودن و برخی هم بر دور دست بودن آن تاکید دارند، اما بنا به تعریف انجمن جهانی گردشگری ماجراجویانه (ATTA)، گردشگری ماجراجویانه، گونه ای از گردشگری شامل اکتشاف یا سفر با احتمال خطر (ریسک) پذیرفته شده (و احتمالا واقعی) است و احتیاج به مهارت های مخصوص و فعالیت جسمی دارد.

ایران سرزمین مجذوب کننده و جوان برای گردشگری ماجراجویانه

جهانگردی ماجراجویانه، به هر گونه از جهانگردی گفته می گردد که دو مورد از سه مورد فعالیت جسمی، تبادل یا تعامل فرهنگی و سر و کار داشتن با طبیعت را در خود داشته باشد. در این تعریف تاکیده شده که فرد در جهانگردی ماجراجویانه برای اکتشاف به دل طبیعت می رود، در حالی که از وجود ریسک پذیرفته شده و احتمال خطر مطلع است و بی تردید وقتی در فعالیت های ماجراجویانه حاضر می شود باید آمادگی جسمی و مهارت کافی برای آن فعالیت را داشته باشد.

جهانگردی ماجراجویانه بر اساس سطح ریسک به دو دسته راحت (Soft) و سخت (Hard) تقسیم می گردد، در جهانگردی ماجراجویانه راحت (Soft Adventure) مقدار خطرپذیری پایین است و هر فردی می تواند در آن شرکت کند و همه علاقه مندان می توانند در این نوع جهانگردی شرکت نمایند؛ اما جهانگردی ماجراجویانه سخت (Hard Adventure) فعالیت های تخصصی و حرفه ای است که مهارت و تجهیزات خود را می طلبد، مدت زمان حضور در طبیعت بیشتر است، و معمولا در محیط دور دست انجام می گردد و فقط افراد حرفه ای می توانند در آن شرکت نمایند.

در جهانگردی ماجراجویانه هنوز در ابتدای راه هستیم

کیانوش محرابی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی وبلاگ هیچکس درباره ضرورت های جهانگردی ماجراجویانه در طبیعت گفت: تنوع طبیعی شگفت انگیز ایران باعث شده بتوان شاخه های متنوع جهانگردی ماجراجویانه را در ایران برنامه ریزی و اجرا کرد. بعضی کشورها تنوع طبیعی زیادی ندارند مثلا فقط دارای منطقه ها جنگلی یا کوهستانی یا کویری، دریایی و ... هستند، اما طبیعت ایران بسیار متنوع است و همین امر، تنوع و گستردگی فعالیت های ماجراجویانه و طبیعت محور را ایجاد نموده است.

مدرس و راهنمای جهانگردی ماجراجویانه اضافه نمود: اگر چه جاذبه های فرهنگی ایران بسیار غنی و مجذوب کننده است، اما جاذبه های طبیعی متنوع تر و گسترده تر هم داریم؛ با این حال در جهانگردی ماجراجویانه در ابتدای راه قرار داریم و تازه کار هستیم، حتی در بسیاری از شاخه ها، هنوز با الفبای آن هم آشنا نشدیم.

کشورهای زیادی در جهانگردی ماجراجویانه پیشرفت نموده اند و سابقه فراوانی دارند؛ جهانگردان اروپایی و آمریکایی (کشورهای با درجه توسعه یافتگی بیشتر) سالیان زیادی است که به نقاط مختلف دنیا سفر می نمایند، قایق سواری در رودخانه های خروشان (رفتینگ) حدود 50 سال پیش در آمریکا و حدود 40 پیش در نپال و هند به وسیله اروپایی ها راه اندازی شد.

عضو هیات مدیره فدراسیون بین المللی رفتینگ توضیح داد: جهانگردی ماجراجویانه، یک مقوله بین المللی با ویژگی ها و استانداردهای خاص خود است که قانون گرایی در آن بسیار مشخص نماینده است. به همین علت جهانگردی ماجراجویانه در کشورهای اروپایی بسیار توسعه پیدا نموده و مقدار حوادث در آنها نسبت به کشورهای آسیایی و آفریقایی بسیار کمتر است.

ایران سرزمینی مجذوب کننده، مستعد و جوان برای جهانگردی ماجراجویانه

محرابی اعلام کرد: با این ظرفیت و تنوع طبیعت ایران سرزمین جوان جهانگردی ماجراجویانه (Young Land of Adventure Travel) است، سرزمین بسیار مجذوب کننده و مستعد برای این جهانگردی اما جوان است و بسیار جای کار دارد تا به نقطه مطلوب برای جهانگردان حرفه ای خارجی برسیم.

وی اضافه نمود: ایران به مقدار ای برای جهانگردان مجذوب کننده است که اکنون هم با وجود همه گیری کرونا، تعداد زیادی جهانگرد ماجراجوی خارجی از روش های مختلف مثلا دریافت ویزا جهانگردی سلامت به ایران آمدند، همین الان هم گروهی در ایران حضور دارند، البته آنها به علت تبلیغات هدفمند و هوشمندانه جذب نشده اند، بلکه بر اساس تحقیق و علاقه شخصی خودشان راهی سرزمین ما شده اند.

رئیس کمیته توسعه پایدار فدراسیون بین المللی رفتینگ گفت: سفر قایق ران ها، اسکی بازان و کوه نوردان حرفه ای خارجی در ایران نتیجه تحقیق خودشان بوده است، یا به وسیله سایر جهانگردان حرفه ای، علاقه مند سفر به ایران شده اند، این افراد معمولا می خواهند یا سفری متفاوت داشته باشند یا رکوردی در ایران به نام خود ثبت کند.

در جذب جهانگردان ماجراجویانه بسیار ضعیف عمل نموده ایم، بهتر بگویم هیچ کاری ننموده ایم، در بازاریابی ها فقط جاذبه های جهانگردی فرهنگی تاریخی ایران تبلیغ و معرفی شده است، هنوز برای معرفی جاذبه های جهانگردی ماجراجویانه هیچ کاری انجام نداده ایم، حتی جاذبه های جهانگردی طبیعی را به جهانگردان دنیا معرفی نشده است. فقط بعضی اوقات در نمایشگاه شاید یکی دو شرکت کارهایی انجام داده باشند که باید گسترده تر و هدفمندتر گردد.

سرمایه گذاری برای تبلیغات طبیعت گردی و جهانگردی ماجراجویانه

محرابی گفت: نتیجه چند سال تحقیق سازمان دنیای جهانگردی (UNWTO) در زمینه جهانگردی ماجراجویانه این است که مهمترین منبع برای جهانگردان ماجراجو برای انتخاب مقصد اینترنت است؛ تبلیغات جهانگردی باید به گونه ای باشد که وقتی علاقه مندان در موتورهای جستجوگر اینترنت، ایران را جست وجو می نمایند تصاویر طبیعت ایران ابتدا نمایش داده گردد، اگر در اینترنت نام ویتنامو فیلیپین جستجو گردد چندین صفحه تصاویر شگفت انگیز طبیعت این دو کشور قبل از هر چیزی دیده می گردد.

رئیس کمیته توسعه پایدار فدراسیون بین المللی قایق سواری در رودخانه های خروشان تاکید نمود: باید در بازاریابی و تبلیغات جهانگردی ماجراجویانه سرمایه گذاری گردد، هنوز هم بسیاری از جهانگردان موقعیت جغرافیایی، تنوع اقلیمی و ظرفیت های طبیعی ما را نمی شناسند.

جاذبه های فرهنگی ایران مورد توجه بسیاری از جهانگردان خارجی است و آن را به خوبی می شناسند و علاقه دارند به ایران بیایند زیرا بیشتر جهانگردان خارجی در سفر به مصر، یونان، ایتالیا هر جایی را بازدید می نمایند از ایران یا پرشیا (Persia) بی اختیار سخن به میان می آید، داستان هایی را می شوند که یک سر آن ایران است؛ ایران باستان همیشه بر این تمدن ها تاثیرگذار بوده و جهانگردان علاقه مند هستند که این سرزمین تاریخی و باستانی و فرهنگی را ببیند.

محرابی گفت: این نوع تبلیغاتی درباره جاذبه های فرهنگی، تاریخی و باستانی در خصوص جاذبه های طبیعی ایران وجود ندارد و جهانگردی که در رودخانه ای در برزیل قایق رانی می نماید نمی داند در ایران هم رودخانه عمیق و خروشان وجود دارد، جاذبه های طبیعی ایران ممکن است بیشتر از جاذبه های فرهنگی کشش داشته باشد و جهانگردان را جذب کند.

راهنمای جهانگردی ماجراجویانه اضافه نمود: یک یا دو بار بازدید از یک اثر تاریخی ممکن است برای یک جهانگرد کافی باشد، مگر اینکه او محقق باشد یا کشف تازهی در خصوص آن اثر انجام شده باشد. اما مثلا در خصوص صعود دماوند، برای بسیاری از کوهنوردان اولین صعود شروع راه محسوب می گردد و ممکن است بارها از جبهه های مختلف به دماوند صعود نمایند.

جهانگردی ماجراجویانه دنیای تجربه های تازه و متفاوت

محرابی، انگیزه را از ویژگی های مهم جهانگردی ماجراجویانه دانست و گفت: من به 60 کشور دنیا سفر نموده ام، از بسیاری از کشورها هم چند بار تماشا نموده ام. برای مثال23 بار به هند سفر رفتم و بیش از 30 سفر در رودخانه های آلاکناندا و گنگ در شمال هند را تجربه کردم، اما همچنان بسیار علاقه مندم که باز در این رودخانه ها قایق رانی کنم و سفرهای ماجراجویانه هیجان انگیز تازهی را تجربه کنم.

عضو هیات مدیره فدراسیون بین المللی قایق سواری در رودخانه های خروشان گفت: در کشور خودمان بیش از 200 سفر در رودخانه هراز داشتم، اما هیچ 2 سفری در این رودخانه شبیه هم نبود؛ جهانگردی بود که هر هفته به تور هراز می آمد و می گفت قایق رانی در هراز تنها تفریحی است که عادت کردم و دوست دارم، هر بار هم یک تجربه تازه و فرق دارد.

راهنمای جهانگردی ماجراجویانه اضافه نمود: طبیعت گردی و جهانگردی ماجراجویی با جهانگردی فرهنگی و تاریخی فرق دارد، فردی که اسکی می آموزد نه فقط یک بار، بلکه تقریبا هر هفته به پیست دیزین می رود و هر بار هم حس عجیب و شگفت انگیزی دارد. تکرار و تجربه تازه یکی از ویژگی های جهانگردی ماجراجویانه است، اما این نوع جهانگردی بسیار مهجور مانده است.

منبع: ایرنا زندگی

به "ایران سرزمین مجذوب کننده و جوان برای گردشگری ماجراجویانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران سرزمین مجذوب کننده و جوان برای گردشگری ماجراجویانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید