همه چیز درباره صحرای ربع الخالی

به گزارش وبلاگ هیچکس، دنیای عرب بیش از هر چیز به سبب وجود صحراهای پهناور به خصوص بیابان ربع الخالی با ماسه های طلایی رنگ در دنیا شهرت دارد.

همه چیز درباره صحرای ربع الخالی

در این مطلب هر چیزی که در سفرتان به عمان، برای بازدید از کویر ربع الخالی باید بدانید برایتان بازگو می کنیم.

ربع الخالی دقیقاً چیست؟

ربع الخالی نام وسیع ترین کویر دنیا در قسمت جنوبی شبه جزیره عربستان است. این دریای شنِ طلایی با طول 1000 کیلومتر و عرض 500 کیلومتر، مساحتی بالغ بر 650000 کیلومترمربع را از آن خود نموده است. چهار کشور از شبه جزیره عربستان شامل عربستان سعودی، یمن، امارات و عمان سهمی از این گنجینه طبیعی زیبا دارند.

سطح این بیابان از تپه های شنی مایل به رنگ قرمز و نارنجی که در بعضی از نقاط ارتفاع آن ها گاه تا 250 متر نیز می رسد و چندین بستر دریاچه پوشیده شده است. زمین شناسان اعتقاد دارند که این ها بستر دریاچه های کم عمقی هستند که هزاران سال پیش توسط باران های موسمی شکل گرفته اند و عمر کوتاه شان تنها به چند سال محدود شده است.

جالب است بدانید ربع الخالی به عنوان یکی از مهم ترین شن زارهای دنیا در چندین فیلم بین المللی نظیر جنگ ستارگان: بیداری نیرو (Star Wars: The Force Awakens)، ماتریکس (The Matrix)، پلنگ (The Panther) و فیلم های بسیار دیگری به نمایش درآمده است.

راستا های دسترسی به ربع الخالی

ربع الخالی در استان ظفار در جنوب کشور عمان واقع شده، پس بهتر است به وسیله فرودگاه بین المللی صلاله به این منطقه سفر کنید. البته از فرودگاه مسقط نیز این امکان برای شما فراهم است تا با یک پرواز دیگر و یا ماشین و اتوبوس خود را به صلاله برسانید.

برای بازدید از کویرهای شنی ربع الخالی می توانید یکی از چندین توری که خدمات بی نظیری در این زمینه ارائه می دهند انتخاب کنید. برنامه اغلب این تورهای گردشگری شامل سفری یک روزه در کویر با یک راهنمای ماهر عرب، تجربه ای هیجان انگیز با رانندگی 4 * 4 روی تپه های شنی بیابان و سپری کردن شبی رویایی زیر پهنه سیاه رنگ آسمان کویر با ستاره های درخشان می باشد.

فعالیت های هیجان انگیز در ربع الخالی

گردشگران می توانند از رانندگی با 4*4 یا شترسواری روی تپه های شنی، هیجانی وصف نشدنی را تجربه نمایند و با مستقر شدن در فضای بکر بیابان غرق در سکوت شب های رویایی با تلألؤ سحرآمیز ستارگان شوند. زندگی با بادیه نشین های عرب صحرای ربع الخالی یکی از فوق العاده ترین تجربیات سفر گردشگران به این بیابان خواهد بود. علاوه بر آشنایی با سبک زندگی، نوع خانه ها و غذاهای این مردم اصیل، گوش سپردن به داستان های قدیمی درباره بیابان عمان و فرهنگ مردم از لذت بخش ترین بخش های بیابان گردی به یادماندنی تان خواهد بود.

در ربع الخالی کجا بمانیم و چی بخوریم؟

به سبب شرایط سختی که در منطقه ربع الخالی حکم فرماست هیچ گونه امکانات و تسهیلاتی هم چون مکان های گردشگری یا هتل برای اقامت گردشگران وجود ندارد. با این حال آسمان شفاف و صاف این بیابان و ستاره های درخشان، گردشگران را برای اقامتی یک یا دو روزه در دل کویر ترغیب می نمایند. شرکت های گردشگری بسیاری در عمان با فراهم کردن امکاناتی نظیر چادر به آسان تر شدن این اقامت رویایی برای گردشگران یاری می نمایند.

در خصوص غذا هم اصلاً جای نگرانی نیست. بعضی از شرکت های گردشگری غذاهای خوشمزه سنتی عمان را از بادیه نشین های عرب تهیه نموده و بعضی دیگر نیز خود غذای مسافران را آماده می نمایند.

آب و هوای ربع الخالی

آب و هوای این منطقه در رده بیش از حد خشک قرار گرفته است و این بدان معناست که این بیابان فاقد آب برای رشد گیاهان و بقای حیوانات است. بارندگی در این جا سالیانه کمتر از 3 سانتی متر بوده و دمای هوا نیز روزانه بین 47 درجه سانتی گراد تا 51 درجه سانتی گراد می باشد.

مردم محلی ربع الخالی

با وجود شرایط سخت محیطی در کویر زیبای ربع الخالی، چندین قبیله از شبه جزیره عربستان پیروز شدند تا خود را با این شرایط وفق داده و با سازگاری و همسو شدن با طبیعت، زندگی را در این تپه های شنی شگفت انگیز به جریان بیندازند. بیشتر این قبایل، حاشیه کویر را برای زندگی انتخاب نموده اند. جاده های معدودی نیز برای یاری به مهاجران در یافتن نقاط آبی و مراکز فراوری نفت وجود دارد.

یادآوری چند نکته مهم قبل از سفر به کویر ربع الخالی

برای سپری کردن شب های سرد کویر حتماً لباس های سبک، کلاه عظیم، عینک آفتابی با کیفیت، ژاکت و بادگیر به همراه داشته باشید و با توجه به فرهنگ مردم عمان و بادیه نشین های عرب حدالامکان از پوشیدن لباس های کوتاه خودداری نمایید.

منبع: ddsafar

به "همه چیز درباره صحرای ربع الخالی" امتیاز دهید

5 کاربر به "همه چیز درباره صحرای ربع الخالی" امتیاز داده اند | 3.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره صحرای ربع الخالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید