نماینده مجلس: در دولت قبل شاهد چین هراسی بودیم، چینی ها می توانند در دور زدن تحریم ها یاری نمایند

به گزارش وبلاگ هیچکس، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انتظار می رود در آینده شاهد ارتقای روابط با چین باشیم گفت که ان شاءالله در آینده سطح صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی به چین بیشتر گردد و سفر رئیس جمهور به چین مقدمه ای برای عادی سازی روابط با چین باشد.

نماینده مجلس: در دولت قبل شاهد چین هراسی بودیم، چینی ها می توانند در دور زدن تحریم ها یاری نمایند

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به چین، گفت: سفر آقای رئیسی به پکن سفر مهمی بود، چون ایران در سیاست خارجی چین کشور مهمی به شمار میرود. استقبال چینی ها از هیات ایرانی آن هم در بالاترین سطح چنین موضوع را نشان داد.

وی با بیان اینکه چین در سیاست خارجی کشور ما، کشور مهمی است، اضافه نمود: سطح روابط مالی دو کشور این مطلب را نشان می دهد؛ لذا این سفر در توسعه و ارتقای روابط نقش زیادی دارد. انتظار می رود در آینده شاهد ارتقای روابط با چین باشیم. ان شاءالله سطح صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی به چین نیز بیشتر گردد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این سفر مقدمه ای برای عادی سازی روابط با چین بود. در دولت قبل به واسطه غرب گرایی در دستگاه سیاست خارجی شاهد یک نوع چین هراسی بودیم که از بلوک شرق فاصله گرفته بودند. بعلاوه از امتیاز روابط با آن ها بهره ای نمی بردند و این مشکلاتی را ایجاد نموده بود. انتظار می رود شاهد تقویت روابط با چین باشیم.

وی با بیان اینکه ما می توانیم برای چین تامین انرژی داشته باشیم، گفت: کشور ما مسیر خوب و مقرون به صرفه و امن برای ترانزیت کالا های چینی به اروپا و بخش هایی از آسیا است به علاوه اینکه می توان صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی به چین داشت. از آن طرف چینی ها می توانند مشتری نفت ما باشند و هم در دور زدن تحریم ها به ما یاری نمایند و بعضی از اقلام مورد احتیاج ما را تامین نمایند.

این نماینده مجلس بعلاوه بیان نمود: چین می تواند در حوزه حمل و نقل و انرژی در کشور ما سرمایه گذاری داشته باشد. باید از سرمایه گذاری چینی ها در کشورمان استقبال کنیم. این ظرفیت وجود دارد که با توسعه زیرساخت های حمل و نقل حداقل 20 میلیون تن کالا از چین از مسیر ایران به کشور های دیگر صادر گردد.

رضایی لازمه ارتقای روابط را ایجاد زیرساخت در کشور دانست و گفت: باید زیرساخت های حوزه ریلی و زمینی ارتقاء پیدا کند که انتظار می رود در دستور کار دولت باشد، چون در پی آن می توان امتیازات بزرگی به دست آورد.

وی با استقبال از بیانیه پایانی روسای جمهور ایران و چین، گفت: در این بیانیه به حاکمیت سرزمینی دو کشور تاکید شد. مسئله در اینجا بود ما از اصلاح مواضع دولت چین استقبال می کنیم. از این به بعد هم باید همه ما کوشش کنیم به ویژه بخش های مالی و خصوصی تا توافق خوب اجرا شده اجرایی گردد. انتظار می رود با اجرای این توافق سطح روابط مالی دو کشور تغییر نموده و بهتر گردد.

منبع: فرارو

به "نماینده مجلس: در دولت قبل شاهد چین هراسی بودیم، چینی ها می توانند در دور زدن تحریم ها یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: در دولت قبل شاهد چین هراسی بودیم، چینی ها می توانند در دور زدن تحریم ها یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید