نام پهلوان سیدعلی حق شناس در تهران می درخشد

به گزارش وبلاگ هیچکس، احتمالاً بارها گذرتان به خیابان های منوچهری و سعدی افتاده است اما شاید ندانید که این محدوده از محله بهارستان به نام فردی بوده که روزگاری به مردم داری و جوانمردی معروفیت داشته است و پیر و جوان مرکز نام او را با افتخار می بردند و با دست نشانش می دادند. اما حالا فقط نامش روی تابلوی بانک ها با عنوان چهارراه سیدعلی به جای مانده است.

نام پهلوان سیدعلی حق شناس در تهران می درخشد

وبلاگ هیچکس- مریم باقرپور: این روزها نام و نشان چندانی از پهلوان سیدعلی حقشناس کمیاب در محله بهارستان دیده نمیگردد و تنها در تقاطع خیابانهای سعدی شمالی و منوچهری روی تابلو شعبههای بانکهای ملی، تجارت و صادرات، نام چهارراه سیدعلی نقش بسته است. در این چهارراه مغازهها و واحدهای تولیدی مختلف و انواع فروشگاه و کافه ایجاد شده است که در گذشته وجود نداشتند اما این روزها برای خود شناخته شدهاند. البته کمی آن طرفتر تا 2 دهه قبل، قهوهخانه سیدعلی، پایینتر از چهارراه در خیابان مصباح روبهروی حمام نواب بود که این روزها تنها نقشی از کاشیهای الوان بر پیشانی قهوهخانه دیده میگردد. ساختمانش مخروبه شده است و فقط نوشته ولایت علی بن ابیطالب(ع) را میتوان بر سردر قهوهخانه دید. بعلاوه در میان مغازههای سوت و کور خیابان مصباح نام قهوهچی روی دیوار بالاتر از خیابان صف منتهی به باغ سپهسالار دیده میگردد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

تنها نشان به جای مانده از چهارراه سید علی بر روی شعبه بانک

چند قدم آنسوی معبر

گرچه این روزها در محدوده چهارراه سیدعلی نام و نشانی از این پهلوان دیده نمی گردد اما خیابانی کم عرض با نام قهوه چی چند قدم آن طرف تر است. این خیابان از یک طرف به باغ سپهسالار و از سوی دیگر به خیابان شهید مرادی نور می رسد. اغلب کاسبان و ساکنان تازه وارد این کوچه نمی دانند چرا نام آن را قهوه چی گذاشته اند. اما ساکنان قدیمی براین باورند که روزگاری سید علی در همین خیابان سکونت داشته و قهوه چی بوده است. البته نشانی هم از این خانه نمانده و گویا این خانه هم مثل خانه های قدیمی تهران، قربانی مدرن سازی مرکز شده است.

چرا سیدعلی؟

چهارراه سید علی در محله بهارستان تهران در خیابان سعدی شمالی، تقاطع خیابانهای منوچهری و مرادی نور قرار گرفته است. همانجایی که زمانی به یکی از دروازههای تهران قدیم یعنی دروازه دولت ختم میشد. وجه تسمیه چهارراه برگرفته از نام سید علی حقشناس کمیاب است. او کشتیگیر، صوفی، باستانیکار و پهلوان اول مرکز در سالهای 1300 تا 1320 خورشیدی و چهره شناخته شده محدودههای لاله زار، دروازه دولت، سعدی و راهنمایی بوده و علاوه بر آن قهوهخانه هم داشته است. از طرفی به علت مردمداری و فعالیتهای خیرخواهانهاش، جایگاه خاصی میان مردم داشته و همه به او احترام میگذاشتند. به همین علت هم از ابتدای سال 1320 نام چهارراه را سید علی گذاشتند.

نشانی از قهوه خانه سیدعلی

منبع: همشهری آنلاین

به "نام پهلوان سیدعلی حق شناس در تهران می درخشد" امتیاز دهید

1 کاربر به "نام پهلوان سیدعلی حق شناس در تهران می درخشد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام پهلوان سیدعلی حق شناس در تهران می درخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید