معایب سنسور های تشخیص سلامت قلب اپل واچ ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد

به گزارش وبلاگ هیچکس، با وجود اینکه از زمان رونمایی از نسل اولیه اپل واچ در سال 2015 شاهد پیشرفت این نوع پوشیدنی های هوشمند بودیم. اما به نظر می رسد که بعضی از قابلیت های مربوط به آنالیز سلامت قلب این ساعت هوشمند و دیگر ابزار های مشابه که تا به امروز ستایش شده اند، به صورت ناخواسته مشکلاتی را برای بسیاری از کاربران به وجود بیاورند.

معایب سنسور های تشخیص سلامت قلب اپل واچ ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد

همان گونه که می دانید اپل واچ دارای قابلیت های متعددی برای آنالیز سلامت قلب کاربر است. به عنوان مثال این ساعت هوشمند دارای سنسور های اپتیکالی برای تشخیص تپش غیر عادی قلب است که می تواند این بیماری جدی را به کاربرانی که از این ساعت هوشمند استفاده می نمایند، گزارش دهد. حتی اگر کاربران از این موضوع اطلاعی نداشته باشند.

در نسل چهارم این ساعت هوشمند که در سال 2018 از آن رونمایی شد. اپل قابلیت جدید به نام ECG را به آن اضافه کرد تا کاربران بتوانند با استفاده از این ساعت هوشمند و با دریافت نوار قلب، به شکل بهتری سلامت قلبشان را آنالیز نمایند.

این قابلیت جدید باید در ابتدا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید می شد تا کاربران بتوانند از آن در کشور آمریکا استفاده نمایند.

با وجود اینکه اپل توانست این تأییدیه را بسیار زودتر از دیگر رقیبانش مانند سامسونگ دریافت کند، اما نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد که استفاده بیش از حد از وسایل مختلف برای سنجش سلامتی، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشکلاتی مانند استرس یا پرداخت هزینه های غیرضروری درمانی را به وجود می آورند. در زمان صدور گواهی تأیید توسط سازمان های غذا و دارو این نکات در نظر گرفته نمی شوند.

به طور حتم اپل دوست ندارد که در رابطه با این موضوع به کاربران اطلاع بدهد زیرا قابلیت های این ساعت هوشمند برای آنالیز سلامت کاربران یکی از نقاط قوت اصلی آن برای فروش هستند.

سازمان غذا و دارو آمریکا در رابطه با این قابلیت اپل واچ در تشخیص تپش نامنظم قلب به صراحت اعلام می نماید که این قابلیت که هم اکنون در سرتاسر دنیا توسط افراد مختلفی در حال استفاده است، برای استفاده توسط افراد جوان تر از 22 سال یا افرادی که قبلا دارای مشکل فیبریلاسیون دهلیزی بودند، نیست.

در واقع هدف این قابلیت تشخیص نشانه های مربوط به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی است که هیچ نشانه خاصی ندارد. اپل در واقع قصد داشته که افرادی که هیچ گونه مشکل قلبی ندارد بتوانند با استفاده از این قابلیت در صورت ابتلا به این بیماری از آن به سرعت آگاه شوند. در واقع اساس تمامی داستان هایی که در سال های گذشته در رابطه با نجات جان افراد توسط اپل واچ منتشر شده اند، این قابلیت ساعت هوشمند اپل است.

  • اپل واچ 6 و اپل واچ SE رسما معرفی گردید

البته یک نکته هم در رابطه با این قابلیت اپل واچ وجود دارد. به طور معمول بسیاری از افراد جوان یا کسانی که دارای عارضه قلبی هستند وقتی به دلیل این قابلیت اپل واچ به پزشک مراجعه می نمایند یا مسئله ای ندارند یا که مشکل آن ها به گونه ای نیست که به سرعت احتیاج به خدمات درمانی داشته باشند.

بین دسامبر 2018 (آذر 1397) تا آوریل 2019 (فروردین 1398) تنها 30 مورد از 264 بیماری که به دلیل این قابیلت اپل واچ در تشخیص تپش نامنظم قلب به مرکز درمانی Mayo Clinic در آریزونا مراجعه نموده اند، به عنوان بیمار احتیاجمند دریافت خدمات درمانی در رابطه با بیماری های قلبی و عروقی تلقی شده اند.

در واقع آن 234 نمونه دیگر تنها وقت خود و پزشکان را تلف نموده اند. مراجعه غیر ضروری این افراد علاوه بر استفاده بی دلیل از خدمات درمانی و ایجاد اختلال در آن ها، هزینه های را هم به دلیل انجام معاینات پزشکی بر دست این افراد می گذارد.

اپل و FDA چگونه می توانند که این جنبه از پوشیدنی های هوشمند را بهبود ببخشند؟

با وجود اینکه نتایج حاصل از این تحقیق که در مجله معتبر American Medical Informatics Association چاپ شده است، به روشنی بیان می نماید که سازمان غذا و دارو باید این عواقب ناخواسته حاصل از درخواست های گسترده برای معاینه بیماری فیبریلاسیون دهلیزی و استفاده از اپل واچ جهت تشخیص تپش نامنظم قلب را در نظر بگیرد. اما این پژوهش درباره حل شدن این مشکل راه حلی را ارائه نمی دهد.

آن ها در ادامه می گویند که با وجود اینکه هم اکنون قابلیت های اپل واچ برای سنجش سلامت قلب توسط بسیاری از مردم استفاده می گردد اما این ساعت هوشمند به اندازه کافی مطالعه و آنالیز نشده است.

با وجود اینکه کسی انتظار ندارد که قابلیت های آنالیز سلامت قلب و ECG اپل واچ که دستگاهی 400 دلاری برای استفاده عمومی است، دارای دقت %100 و بدون اشتباه باشند. اما تشخیص صحیح بیماری های قلبی و عروقی تنها در %10 افرادی که واقعا احتیاج به دریافت خدمات درمانی دارند، غیرقابل قبول است.

البته باید بگوییم که این پژوهش اگرچه به صورت دقیق و مستند آماده شده است و انگشت اتهام را هم به سوی اپل و سازمان غذا و داروی آمریکا گرفته است. با این وجود نمی تواند که به صورت %100 قابل اعتماد باشد.

در این تحقیق همچنین اشاره نشده است که چند درصد از این 264 نفری که به مرکز درمانی Mayo Clinic جهت معاینه سلامت قلبشان مراجعه نموده اند، نوتیفیکیشن مربوط به ضربان نامنظم قلب اپل واچ را به صورت اتوماتیک توسط این ساعت هوشمند دریافت نموده اند و چند درصد تنها با دریافت ضربان با استفاده از این ساعت هوشمند و مشاهده نتایج آن به این مرکز درمانی مراجعه نموده اند.

با وجود اینکه استفاده بیش از حد از خدمات درمانی و مراجعه غیر ضروری افراد یک مشکل جدی است. اما بعید است که استفاده تنها از اپل واچ منجر به ایجاد یک بحران در رابطه با این موضوع گردد. همان گونه که سایت معتبر The Verge با انجام تحقیقی در گذشته نتیجه گرفته بود که تنها %1 افرادی که از اپل واچ استفاده می نمایند، این نوتیفیکیشن را در رابطه با تپش غیرطبیعی قلب دریافت می نمایند. اگرچه این رقم بزرگی است ولی منجر به فلج شدن سیستم درمانی نخواهد شد.

در هر حال بعضی پارامتر ها مانند استرس و اضطراب ممکن است روی نتایج حاصل از آنالیز نوار قلب یا آنالیز ضربان قلب اثر بگذارند. اما اگر این قابلیت های استفاده شده در اپل واچ تنها بتوانند که جان یک نفر را هم هر چند ماه یک بار نجات دهند، این ساعت هوشمند وظیفه خود را به درستی انجام داده است.

در نهایت اپل و سازمان غذا و داروی آمریکا باید با انجام دادن کار هایی هدف از استفاده از این قابلیت های آنالیز سلامت قلب موجود در اپل واچ را به شکلی بهتری به کاربران شرح بدهند. مثلا برچسب هایی را بر روی در رابطه با این موضوع بر روی جعبه اپل واچ بچسبانند.

  • جعبه گشایی و آنالیز اپل واچ سری 6 در وبلاگ هیچکس مگ

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "معایب سنسور های تشخیص سلامت قلب اپل واچ ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معایب سنسور های تشخیص سلامت قلب اپل واچ ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید