چرا کیفیت گوشی های پرچم دار سامسونگ در آمریکا بهتر از دیگر کشورهاست؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، طبق تصاویری که به وسیله گوشی های سری گلکسی S21 به ثبت رسید، به نظر می رسد مدل های مجهز به اسنپدراگون 888 که در آمریکا به فروش می رسند کیفیت بیشتری نسبت به مدل های مجهز به اگزینوس 2100 دارند.

چرا کیفیت گوشی های پرچم دار سامسونگ در آمریکا بهتر از دیگر کشورهاست؟

سامسونگ مدت زمان بسیار زیادی است که گوشی های پرچم دار خود را با پردازنده اگزینوس در بازارهای دنیای و اسنپدراگون 888 در بازارهای چین و آمریکا به فروش می رساند. البته جز سال گذشته که به خاطر عملکرد نسبتا ضعیف اگزینوس 990، شرکت کره ای مجبور شد در کشور خود که غالبا گوشی هایش را با اگزینوس راهی بازار می کرد، گلکسی S20 را با اسنپدراگون 865 به فروش برساند.

معمولا اینطور بوده که مدل های مجهز به اسنپدراگون اندکی از مدل های مجهز به اگزینوس عملکرد بهتری در تمامی زمینه ها داشتند. از دوربین گرفته تا مصرف انرژی، کنترل دما، سرعت و قدرت پردازشی و مواردی از این دست، همواره یک فاصله کوتاهی بین آن ها وجود داشت. این در حالی بود که کاربران می بایستی یک مبلغ ثابت را برای خرید آن ها پرداخت می کردند. بدین ترتیب کاربران بازارهای دنیای به مدلی دسترسی داشتند که کیفیت کمتری داشت اما قیمت آن برابر با مدل بهتر بود.

بارها و بارها کاربران از این بابت نارضایتی خود را اعلام کردند اما سامسونگ اعتنایی به این موضوع نکرد. اما به نظر می رسد این بار باید یک فکر اساسی به حال این موضوع گردد. آنچه که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره کنیم، ضعف گوشی های گلکسی S21 مدل اگزینوس 2100 در عکاسی به نسبت مدل های مجهز به اسنپدراگون 888 است. اگرچه در امر عکاسی و فیلم برداری، وقتی به گوشی های پرچم دار می رسیم، سلیقه است که حرف اول را می زند. مثلا آیفون 13 تمایل دارد تصاویر را با کنتراست بالایی ثبت کند و در عوض گلکسی S21 سایه ها را بسیار غلیظ و نقاط روشن را هم بسیار درخشان ثبت می نماید. این به سلیقه کاربر بستگی دارد که کدام را انتخاب کند چون در نهایت عملکرد هر دو گوشی او را راضی خواهد نمود.

البته در زمینه فیلم برداری داستان فرق می نماید. در حالی که سامسونگ به لطف بهره مندی از دوربین پریسکوپی قدرتمندش با زوم 10 برابری اپتیکال، انعطاف بیشتری دارد، آیفون 13 از لحاظ کیفیت، جزئیات، گستره دینامیکی، عملکرد لرزشگیر در شرایط نوری نامساعد و مواردی مثل این، حرف اول را می زند. این رجحان خصوصا در نور شب نه فقط به نسبت گلکسی S21 اولترا بلکه تمام گوشی های پرچم دار دیگر وجود دارد و دیده می گردد.

بنابراین وقتی در رابطه با ضبط ویدیو صحبت می کنیم، گلکسی S21 اولترا با آن همه سنسورهای قدرتمند با فاصله نسبتا زیادی پایین تر از آیفون 13 پرو قرار می گیرد. اما این تمام ماجرا نیست. طبیعتا گوشی های اپل را باید یک نسل جلوتر از گلکسی S21ها بدانیم و بنابراین انتظاری نداریم که عملکرد آن ها بهتر از رقیب باشد. مسئله ای که سامسونگ دارد این است که عملکرد گوشی های مشابه خود شرکت به نسبت یکدیگر تفاوت دارد. منظورمان دقیقا مدل های مختلف گلکسی S21 است که با تراشه اگزینوس و اسنپدراگون در سراسر دنیا به فروش می رسند. اما چرا؟

اسنپدراگون در مقابل اگزینوس؛ تاریخ تکرار می گردد

تقریبا می توانیم بگوییم در تمامی سال هایی که سامسونگ پرچم دارهای خود را با دو تراشه اگزینوس و اسنپدراگون راهی بازار کرد، تفاوت هایی بین دو مدل دیده می شد که به صورت خلاصه می توانیم به موارد زیر به عنوان اصلی ترین آن ها اشاره کنیم.

  • قدرت پردازشی و گرافیکی بیشتر در مدل مجهز به اسنپدراگون
  • مصرف انرژی بهتر در مدل مجهز به اسنپدراگون
  • عملکرد بهتر در پخش گرما و در نتیجه احتمال کمتر در داغ کردن در مدل مجهز به اسنپدراگون
  • عملکرد بهتر در پردازش تصویر در مدل مجهز به اسنپدراگون
  • عملکرد بهتر در زمینه طول عمر باتری و نگه داری شارژ در مدل مجهز به اسنپدراگون

همانطور که مشاهده می کنید، سالیان سال است که کاربران بازارهای دنیای سامسونگ این موضوع را که گوشی هایشان از این لحاظ از مدل هایی که در بازار آمریکا و چین به فروش می رسند عملکرد ضعیف تری دارند پذیرفته اند و بعضی ها هم متاسفانه اصلا از این بابت هیچ اطلاعی هم ندارند. اگرچه معماری ساخت همه آن ها ARM است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ یک از پردازنده های مبتنی بر معماری ARM مثل یکدیگر فراوری نمی شوند. مثلا عملکرد واحد پردازش تصویر در پردازنده های سری A اپل، برای نمونه A15، با آنچه که هواوی در کرین 9000 استفاده کرد فرق دارد. همین تفاوت بین تراشه های اگزینوس و اسنپدراگون هم وجود دارد.

بنابراین بسته به محل زندگی شما، گوشی های پرچم دار سامسونگ با دو تراشه کاملا مختلف با عملکردی متفاوت برای خرید در دسترس قرار می گیرند. اگر تفاوت عملکرد این دو تراشه خیلی زیاد نبود می شد آن ها را نادیده گرفت اما اینکه می دانیم گوشی ما از عملکرد پردازشی گرفته تا طول عمر باتری و کیفیت عکاسی که در این مطلب به آن می پردازیم از مدل های دیگری که در نقاط دیگر دنیا به فروش می رسند ضعیف تر است واقعا حس بدی دارد.

اگرچه طی سال های گذشته وضعیتی که گلکسی های سری S و نوت در بازارهای مختلف داشتند بسیار بدتر بوده است اما با نگاهی به عملکرد دو مدل گلکسی S21 اولترا در فیلم برداری می بینیم که سال جاری هم هیچ اتفاق خاصی رخ نداد که هیچ، بلکه فاصله بیشتر هم شد. در تصویر زیر می توانید کاملا متوجه این تفاوت شوید. تصویر سمت راست با گلکسی S21 اولترا مدل مجهز به اگزینوس 2100 و تصویر سمت چپ هم با همین گوشی اما با پردازنده اسنپدراگون 888 به ثبت رسیده است.

تفاوت در نوع رنگ و جزئیات چمن کاملا محسوس است به گونه ای که احساس می گردد تصویر سمت راست با یک گوشی میان رده و تصویر سمت چپ هم با یک گوشی بالارده به ثبت رسیده است. در نمایش نقاطی که روشن هستند به نظر می رسد عملکرد دو گوشی مشابه باشد اما در نقاط تاریک تفاوت محسوس است.

همانطور که مشاهده می کنید، اگرچه انتظار می رود گلکسی S21 اولترایی که خریداری می کنید کاملا مشابه با همان محصولی باشد که در دیگر نقاط دنیا به فروش می رسد اما در عمل اینطور نیست. مدل مجهز به اسنپدراگون 888 این گوشی صحنه ها را با نویز رندر می نماید اما جزئیات هم در عین حال حفظ می گردد. از لحاظ کیفیت کلی، هر دوی این گوشی ها فاصله زیادی با آیفون 13 پرو دارند و رجحان کاملا برای نماینده اپل است اما با این حال می توان از آنچه که مدل مجهز به اسنپدراگون به ثبت رساند استفاده کرد.

اما وقتی به ویدیوی ضبط شده به وسیله مدل مجهز به اگزینوس می رسیم می بینیم که تصاویر حتی قایل استفاده هم نیستند. اینجاست که اوضاع برای سامسونگ اندکی پیچیده و بد می گردد. آنچه که در تصاویر می بینیم نرم، بدون جزئیات، کارتونی و به طور کلی بسیار بد هستند. خصوصا برای محصولی که کاربر برای خرید آن بیش از 1000 دلار هزینه می نماید (البته اگر شارژر و هدفون هم بخواهد باید بیشتر از حد معقول هزینه کند).

اگر به خاطر داشته باشید، یک سری از بازی های قدیمی تصاویر را بسیار کارتونی به نمایش می گذاشتند که از جمله معروف ترین این بازی ها می توان به GTA اشاره نمود. گلکسی S21 اولترا خصوصا در نمایش سبزه ها چنین عملکردی را داشت و این اصلا برای محصولی که با ادعای برترین دوربین گوشی در سال 2021 راهی بازار شد مناسب نیست. کیفیت بد تصاویر در فیلم برداری در تمامی لنزهای مدل مجهز به اگزینوس 2100 گلکسی S21 اولترا دیده می گردد اما با دوربین فوق عریض و دوربین اصلی بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد.

مشکل دوربین مدل های مجهز به اگزینوس 2100 گلکسی S21 چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد، این مشکل سخت افزاری نیست. یعنی اینطور نیست که مدل هایی که در بازار دنیای به فروش می رسند به خاطر مشکل سخت افزاری در امر فیلم برداری ضعیف عمل نمایند. اینطور که به نظر می رسد، مدل هایی از گلکسی S21 که از تراشه اگزینوس 2100 بهره می برند برای جبران ضعف خود در عکاسی در نور کم، کوشش می نمایند صحنه ها را نرم تر ثبت نمایند تا مقدار نویز در تصویر به حداقل برسد. در نتیجه تصاویر بدون نویزی به ثبت می رسد اما تصویر کارتونی و شبیه به نقاشی می گردد.

در طرف مقابل گلکسی S21 مجهز به اگزینوس 888 برخلاف مدل مجهز به اگزینوس 2100، ویدیوهایی با نویز بیشتر ضبط کرد اما این ویدیوها طبیعی تر هستند و ظاهر بهتری دارند. قطعا نویز چیز خوبی نیست اما اگر قرار باشد حذف آن نتیجه ای مثل نمونه ثبت شده به وسیله گلکسی S21 مجهز به اگزینوس به ما بدهد، بهتر است خیلی به آن فکر نکنیم.

این تمام ماجرا نیست! گلکسی S21 با اسنپدراگون هم ضعف هایی دارد

سامسونگ هر سال دو مدل پرچم دار را در بازارهای مختلف به فروش می رساند که عمده تفاوت های آن ها با یکدیگر در بخش باتری، عملکرد سخت افزاری و بیشتر از همه فیلم برداری دیده می گردد. این اصلا قابل قبول نیست و کاربران بازارهای دنیای حق دارند برای خرید پرچم دار سراغ گوشی های سایر شرکت ها بفرایند. چنین موضوعی برای شرکت پر سابقه و محبوبی مثل سامسونگ اصلا خوب نیست و باید قطعا فکری به حال آن گردد. نمی دانیم چرا این اتفاق نمی افتد و اصلا چرا سامسونگ تا این میزان نسبت به این موضوع بی تفاوت است در حالی که این روزها خیلی از کاربران از عملکرد ضعیف گوشی های این شرکت گله مند هستند. احتمالا سامسونگ از این همه بالانشینی خسته شده و می خواهد چند سالی را در رتبه های دوم و سوم از لحاظ پرفروش ترین برند گوشی سپری کند!

اما نکته جالب تر اینجاست که شاید به هر زحمتی که بوده توانستید مدل مجهز به اسنپدراگون 888 این گوشی را بخرید و از این بابت که این مدل از تمامی مدل هایی که در سراسر دنیا به فروش می رسد بهتر است آسوده خاطر باشید و با خیال راحت از گوشی خود بهره ببرید. اما باید این نکته را بدانید که عملکرد گلکسی S21 با اگزینوس 2100 در عکاسی با دوربین تله فوتو با زوم 3 برابری بهتر از مدل مجهز به اسنپدراگون 888 است. خیلی جالب است که چنین اتفاقات عجیبی را شاهد هستیم و سامسونگ هم بی تفاوت تر از همواره به کار خود ادامه می دهد.

تا سامسونگ فکری به حال این موضوع نکند، پرچم دارهایش ارزش خرید نخواهند داشت

اگر سامسونگ بخواهد به این فرایند بد و عجیب خود در فراوری گوشی ادامه دهد، طولی نخواهد کشید که کاربران اصلا تمایلی به خرید گوشی های پرچم دار این شرکت نخواهند داشت. نکته ناراحت نماینده اما اینجاست که گلکسی S21 اولترایی که در این مطلب مورد آنالیز نهاده شد از نوترین نسخه پایدار اندروید نیز بهره می برد و تمامی آپدیت های آن هم نصب شده بودند. یعنی اگر قرار بود آپدیتی جهت بهبود کیفیت دوربین منتشر گردد باید در همان ابتدای عرضه این اتفاق رخ می داد. حداقل می توان گفت الان زمان مناسبی برای آپدیت گوشی برای بهبود کیفیت دوربین نیست.

اگر همچنان هم فکر خرید گلکسی های نو را به امید بهتر شدن این فرایند در سر دارید و فکر می کنید اوضاع از این بدتر نمی گردد باید بگوییم سری مورد انتظار گلکسی S22 هم قرار است با همین سیاست در عرضه به فروش برسند. یعنی مدل های مجهز به اگزینوس 2200 در بازارهای دنیای و مدل های مجهز به اسنپدراگون 898 هم در بازار آمریکا و چین. بنابراین باز هم باید شاهد خیل عظیمی از کاربرانی باشیم که از بابت تفاوت بین مدل های گوشی شان گله مند هستند. البته اگر اگزینوس 2200 ارتقای خوبی به نسبت قبل نداشته باشد.

البته به خاطر داشته باشید که وقتی می گوییم عملکرد ضعیف در عکاسی و فیلم برداری لزوما ربطی به تراشه اگزینوس ندارد. در واقع به شکلی که این تراشه تصاویر و ویدیوها را پردازش می نماید مربوط می گردد. بنابراین می توان امیدوار بود ک از لحاظ پردازشی، مصرف انرژی و مواردی از این دست، گلکسی های آینده بهتر شوند ولی نمی توان این موضوع را تضمین کرد که در زمینه عکاسی هم همین اتفاق خواهد افتاد یا خیر. هرچند بعید به نظر می رسد این اتفاق بیفتد؛ حداقل سامسونگ که هیچ حرکتی در راستای بهبود شرایط انجام نمی دهد و گفته می گردد برای مدل های سال بعد هم همین دوربین ها را با اندکی بهبود استفاده خواهد نمود.

البته در خبرگزاری های مختلف اینطور آمده است که سامسونگ برای دوربین اصلی پرچم دارهای سال بعدش سنسور نوی را در نظر گرفته است و بنابراین حداقل گلکسی S22 اولترا در این زمینه پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. در حال حاضر گلکسی S21 اولترا با اختلاف محسوسی از آیفون 13 پرو مکس به عنوان رقیب مستقیم خود در زمینه کیفیت عکاسی و فیلم برداری عقب است و باید دید آیا گلکسی S22 اولترا می تواند این فاصله را به حداقل برساند یا خیر. به نظر می رسد در برترین حالت، کیفیت عکاسی این گوشی مشابه آیفون ها باشد چون بعید به نظر می رسد سامسونگ تا این میزان تغییرات انقلابی در گوشی خود پدید بیاورد؛ حتی اگر آن گوشی گلکسی S22 اولترا باشد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا تا زمانی که سامسونگ مشکل تراشه های خود را حل نکند، باز هم به خرید گوشی های پرچم دار این شرکت رغبت خواهید داشت؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا کیفیت گوشی های پرچم دار سامسونگ در آمریکا بهتر از دیگر کشورهاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کیفیت گوشی های پرچم دار سامسونگ در آمریکا بهتر از دیگر کشورهاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید