رشته ها برمی گردند، رؤیاها زنده می شوند

به گزارش وبلاگ هیچکس، رؤیایی ترین دانشگاه برای شیفتگان تحصیل در رشته های سینما و مجسمه سازی، دانشگاه هنر تهران است. اما وقتی دفترچه انتخاب رشته امسال منتشر شد اثری از این دو رشته در این دانشگاه نبود.

رشته ها برمی گردند، رؤیاها زنده می شوند

در گروه آزمایشی هنر در کنکور امسال، 61 هزار و 702 داوطلب شرکت کردند که 45 هزار و 882 نفر آنها یعنی معادل 74 درصد داوطلبان زن بودند. در میان این 61 هزار و 702 نفری که در کنکور هنر شرکت کردند، جوانانی هستند که سودایی عالم هنر و سینمایند و خیال های دورودرازی در سر دارند. عده ای از آنها می خواهند با تحصیل در رشته سینما، راه و روش فیلمسازی را به طریق آکادمیک بیاموزند و عده ای دیگر خیال دارند افکار و احساسات شان را به شکل مجسمه جان بخشند. رؤیایی ترین دانشگاه برای این شیفتگان سینما و مجسمه سازی، دانشگاه هنر است. اما وقتی دفترچه انتخاب رشته امسال منتشر شد اثری از این دو رشته در دانشگاه هنر نبود. آه ها از نهادها برآمد و امیدها ناامید شد. رؤیاها بر باد رفت و دل ها شکسته شد. واکنش اولیه همه کسانی که برای 4 سال تحصیل در این دو رشته یک سال شبانه روزی درس خوانده و برنامه ریزی کرده و بی خوابی کشیده بودند، شوک بود، شوک از دست دادن رؤیایی که همه مسیر زندگی شان را معین می کرد. بعد از شوک، واکنش بعدی، اعلام این خبر در فضای مجازی بود. خبر دست به دست می شد و از جفایی که به متقاضیان این دو رشته می رفت می گفت. چرا باید این دو رشته حذف شوند؟ اگر دانشگاه هنر تهران این برای این دو رشته دانشجو نپذیرد، پس قرار است چه رشته هایی جایگزین آنها شود؟ دانشگاه هنر تهران محل تحصیل و بالیدن عده ای از مهم ترین سینماگران و مجسمه سازان ایران بوده و حالا از دست رفتن امکان تحصیل در این دانشگاه نه فقط برای متقاضیان این دو رشته بلکه برای همه کسانی که دلسوز و عاشق فرهنگ و هنر ایران هستند، نگران کننده بود.

سال گذشته، در دفترچه کنکور، ظرفیت دانشگاه هنر تهران در رشته سینما 40 نفر (20 مرد و 20 زن) و در رشته مجسمه سازی 16 نفر (8 مرد و 8 زن) بود. امسال 56 نفر عاشق سینما و مجسمه سازی امکان ثبت نام در این دو رشته در این دانشگاه قدیمی را نداشتند. در فضای مجازی، حذف این دو رشته را به مسائل سال گذشته بی ربط نمی دانستند، هرچند هیچ دلیل و سندی بر درستی این ادعا ارائه نمی شد. در نهایت با اعلام معاون آموزشی دانشگاه هنر مبنی بر اینکه این اشتباه سیستمی از سوی سازمان سنجش اتفاق افتاده و به زودی در اصلاحیه دفترچه رفع خواهد شد، قدری التهاب ها خوابید و از نگرانی ها کاسته شد.

سید سعید سید احمدی زاویه معاون آموزشی دانشگاه هنر، در واکنش به حذف دو رشته سینما و مجسمه سازی دانشگاه هنر از دفترچه انتخاب رشته داوطلبان کنکور، گفت: رشته سینما از دهه 40 در دانشگاه هنر دایر است و حدود 50 سال است که ما به عنوان تنها دانشگاه دولتی در این رشته دانشجو پذیرش می کنیم. بر این اساس سینما یکی از رشته های اصلی و قدیمی دانشگاه هنر است و هیچ دلیلی برای حذف این رشته وجود ندارد. ما همانند سایر دانشگاه ها از چند ماه پیش درخواست و مستندات خود را برای پذیرش دانشجو در رشته سینما و مجسمه سازی به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کردیم و اشتباه این سازمان بود که رشته ها را در دفترچه ذکر نکرده است. اگر هم درخواست ما برای پذیرش در رشته ای از نظر سازمان سنجش با مشکل روبرو بود، باید به ما اطلاع می دادند اگرچه ما هیچ مسئله ای برای پذیرش دانشجو در رشته های فوق نداریم.

زاویه با بیان اینکه رشته های سینما و مجسمه سازی طی روزهای آینده در اصلاحیه دفترچه کنکور به دفترچه بازمی گردند و با توجه به اینکه هنوز انتخاب رشته داوطلبان شروع نشده، بنابراین هیچ نگرانی ای در این زمینه وجود ندارد. معاون آموزشی دانشگاه هنر یادآور شد: مشکل حذف یک سری از رشته ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور فقط به دو رشته ما یعنی سینما و مجسمه سازی محدود نمی شود و این مشکل برای رشته های دیگر هم اتفاق افتاده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "رشته ها برمی گردند، رؤیاها زنده می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته ها برمی گردند، رؤیاها زنده می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید