دروس عمومی از کنکور حذف می گردد و4 تغییر اساسی دیگر

به گزارش وبلاگ هیچکس، خبرنگاران-طرح ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی در مجموع دارای 13 ماده است که با تصویب 6 ماده اصلی آن، پروژه رنگ باختن کنکور چند قبضه شده و دیگر راهی برای برگشت ندارد.

دروس عمومی از کنکور حذف می گردد و4 تغییر اساسی دیگر

5 تصمیم نو شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو که به تصویب نهایی هم رسیده است، علاوه بر کمرنگ کردن نقش یک آزمون چندساعته در معین سرنوشت دانش آموزان تأثیر عملکرد و کوشش های دانش آموزان در دوران مدرسه را به معیاری کلیدی برای ورود به دانشگاه تبدیل نموده و در عین حال نوعی استقلال و اختیار برای دانشگاه ها در زمینه معین شرایطی برای پذیرش دانشجو فراهم آورده است.

به گزارش وبلاگ هیچکس،روزنامه همشهری نوشت: مهار یکه تازی مطلق کنکور در معین تکلیف بی چون وچرای سرنوشت داوطلبان ورود به دانشگاه، بار دیگر طی ماه های اخیر با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله ایجاد تغییرات اساسی در نظام سنجش و پذیرش دانشجو کلید خورد. البته اجرایی نشدن قوانینی که در 2 دهه گذشته درباره حذف کنکور به تصویب رسیده بود و بعلاوه برخوردهای شعاری با این موضوع، بیم هایی ایجاد نموده بود که شاید دود سفیدی که از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو بلند شده است هم مانند همان قوانین و مصوبات اجرانشده قبلی، شکل شعاری و ظاهری به خود بگیرند. اما روز سه شنبه اول تیرماه 1400 در هشتصد و چهل و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری، تصمیماتی درباره جراحی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در ایران گرفته شد که می توان گفت از مهم ترین تصمیمات 52 سال گذشته در زمینه کنکور بوده است. 5 تصمیم نو شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو که به تصویب نهایی هم رسیده است، علاوه بر کمرنگ کردن نقش یک آزمون چندساعته در معین سرنوشت و راستا زندگی دانش آموزان متقاضی ورود به آموزش عالی، تأثیر عملکرد و کوشش های دانش آموزان در دوران مدرسه را به معیاری کلیدی برای ورود به دانشگاه تبدیل نموده و در عین حال نوعی استقلال و اختیار برای دانشگاه ها در زمینه معین شرایطی برای پذیرش دانشجو فراهم آورده است.

نمرات پایه دوازدهم دو برابر مؤثرتر از پایه یازدهم

طرح ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی در مجموع دارای 13 ماده است که با تصویب 6 ماده اصلی آن، پروژه رنگ باختن کنکور چند قبضه شده و دیگر راهی برای برگشت ندارد. بر اساس این مصوبات که قرار است از سال 1402 اجرایی گردد و بر اساس اعلام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور قطعی در کنکورهای 1400 و 1401 اعمال نخواهند شد، سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان در نظام سنجش و پذیرش دانشجو به 60 درصد می رسد و سهم کنکور 40 درصد خواهد بود.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره به همشهری گفت: از سهم 60درصدی که به سوابق تحصیلی دانش آموزان اختصاص داده شده است، معدل پایه یازدهم به اندازه 20 درصد و معدل پایه دوازدهم به اندازه 40 درصد تأثیر خواهد داشت.

دروس عمومی از کنکور حذف می گردد

وی اضافه نمود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سنجشی که در کنکور انجام می گردد فقط مربوط به دروس تخصصی خواهد بود و در بخش سوابق تحصیلی هم دروس عمومی مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهد گرفت.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش وپرورش هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه به 60 درصد ارتقا یافت. نتایج امتحان پایه دوازدهم سهم عمده ای در قبولی در رشته های پرمتقاضی خواهد داشت. یعنی اهمیت یافتن اهداف دوره های تحصیلی و کاستن از تأثیرات آسیب زای کنکور بر نظام آموزشی تربیتی.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این باره می گوید: با تأثیر 60 درصد سوابق تحصیلی و 40 درصد آزمون کنکور، علاوه بر اضطراب زدایی از داوطلبان کنکور به خصوص در رشته های پرمتقاضی، فرصتی فراهم می گردد تا عمق یادگیری دانش آموزان سنجش گردد. واقعیت این است که دانش آموز 12 سال تحصیل می نماید و این 12 سال تحصیل باید در موفقیت او برای ورود به دانشگاه بروز داشته باشد.

ماجرای انتقاد به افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو

هر چند افزایش سهم سوابق تحصیلی در نظام سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده اما با انتقادهایی هم از سوی بعضی اعضای این شورا همراه بوده است؛ به طوری که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتقادهایی با این مضمون مطرح نموده که با افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو، نوعی بی عدالتی آموزشی در حق دانش آموزانی که در منطقه ها محروم با امکانات کم تحصیل می نمایند در مقایسه با دانش آموزانی که در شهرها و منطقه ها با امکانات بیشتر به مدرسه می فرایند و می توانند معلم خصوصی بگیرند، ایجاد می گردد.

سوگیری به سمت منطقه ها محروم در سهمیه ها

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با همشهری توضیح داد: در پی تذکر درباره این بی عدالتی، مقرر شد تا این بی عدالتی به وسیله امتیازاتی که در سهمیه ها برای دانش آموزان منطقه ها محروم لحاظ می نمایند، به نوعی جبران گردد.

موضوع دیگری که بعضی منتقدان افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو اسم می نمایند، رقم خوردن بی عدالتی آموزشی بین دانش آموزانی است که در مدارس غیر انتفاعی و دولتی تحصیل می نمایند. علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره می گوید: آن چه در سوابق تحصیلی در نظر گرفته می گردد، نمرات امتحانات نهایی و سراسری است. بنابراین شائبه این که دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی در بعضی موارد مورد ارفاق قرار گیرند و به این خاطر از دانش آموزان مدارس دولتی جلو بزنند، اصلا امکان ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در واکنش به انتقادها تصریح می نماید: مرکز سنجش آموزش وپرورش این امکان را فراهم نموده که در امتحانات نهایی دانش آموزان، سؤالات استانداردشده در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرد و امیدواریم که این روش شرایطی را فراهم کند که داوطلبان به صورت عادلانه تر به دانشگاه وارد شوند.

برگزاری 2 کنکور در سال

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بعلاوه تصویب نموده اند که آزمون کنکور برای دروس تخصصی 2 بار در سال برگزار گردد و نتایج امتحانی که از لحاظ سوابق تحصیلی و اختصاصی کنکور سراسری گرفته می گردد تا 2 سال اعتبار داشته و دانش آموزان می توانند از نتایج آن تا 2 سال استفاده نمایند. عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این مصوبه هم می گوید: این که کنکور 2 بار در سال برگزار گردد، موجب برداشته شدن فشار و اضطراب از روی دانش آموزان شده و آنها دیگر از این بابت نگرانی ندارند که پس از شرکت در کنکور، تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

معین شرط معدل برای ورود به هر دانشگاه

مصوبه دیگر شورای انقلاب فرهنگی ناظر بر اختیاردادن به دانشگاه ها در پذیرش نهایی دانشجو است؛ به این ترتیب که دانشگاه های کشور می توانند برای پذیرش دانشجو حد نصاب معدل در نظر بگیرند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جزئیات این مصوبه هم گفت: دانشگاه های کشور می توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن تعیین نمایند که تا چه معدلی را پذیرش می نمایند و اگر معدل داوطلب از اندازه تعیینی پایین تر باشد، این اختیار به دانشگاه ها داده می گردد که داوطلب را پذیرش ننمایند.

کدام ماده های طرح جراحی کنکور هنوز تصویب نشده اند؟

منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در تشریح ماده های دیگر طرح ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو که هنوز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است، از تخصیص 30 درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی از فارغ التحصیلان دوره لیسانس و بعلاوه بحث و آنالیز ماده مربوط به سهمیه ها نام برد و گفت: البته همه سهمیه ها حفظ می شوند منتها یک تغییراتی هم ممکن است ایجاد گردد. حال باید دید این تغییرات به نفع سهمیه است یا به ضرر آن.

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، هم درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تأکید کرد: در صورتی موافق پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس هستم که ظرفیت فعلی پذیرش دانشجوی پزشکی از دیپلم حفظ گردد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "دروس عمومی از کنکور حذف می گردد و4 تغییر اساسی دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروس عمومی از کنکور حذف می گردد و4 تغییر اساسی دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید