تشکیل انجمن خیرین میراث با شش عضو هیات موسس و یک میلیارد دارایی

به گزارش وبلاگ هیچکس، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار واصله، تشکیل انجمن خیرین میراث با شش عضو هیات موسس و یک میلیارد دارایی صورت گرفت.

تشکیل انجمن خیرین میراث با شش عضو هیات موسس و یک میلیارد دارایی

انجمن خیرین میراث فرهنگی به عنوان سازمان مردم نهاد در حوزه فعالیتهای انجمن های غیر سیاسی، غیر انتفاعی، غیر دولتی و در موضوع امور فرهنگی با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران کار خود را از یک ماه پیش شروع کرد.

محدوده فعالیت این انجمن در سطح ملی است و این اختیار را دارد که در صورت لزوم پس از کسب مجوز از مرجع صدور پروانه برابر مقررات در سایر نقاط داخل یا خارج کشور شعبه یا دفتر نمایندگی داشته باشد و فعالیت آن هم از زمان تأسیس نامحدود خواهد بود.

طبق آنچه در اساسنامه این انجمن آمده دارایی اولیه انجمن اعم از منقول و غیرمنقول مبلغ 10.000.000.000 ریال معادل ده میلیارد ریال است که از سوی هیأت مؤسس تماماً پرداخت شده و در اختیار انجمن قرار گرفته است. هیأت مؤسس انجمن اشخاصی هستند که برای تهیه مقدمات تشکیل قیام نموده و بعد از تأسیس تحت عنوان مؤسس مسئولیتی نخواهند داشت. این افراد عبارتند از علی دارابی، سعید اوحدی، جواد واحدی، علی اصغر شالبافیان، احمد بختیاری و مهدی حجت.

اما اهدافی که در اساسنامه این انجمن ذکر شده از این قرار است: ایجاد زمینه مشارکت خیرین میراث فرهنگی در داخل و خارج کشور به منظور جلب و جذب سرمایه معنوی و مادی جهت حفظ، بازسازی و احیا بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی فرهنگی، میراث طبیعی ثبت شده، مشارکت در راه اندازی موزه ها و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور و موارد مشابه کلیه اقدامات انجمن به صورت کاملاً عام المنفعه و رایگان خواهد بود.

این اهداف از این طریق قابل اجرا خواهند بود:

  1. بهره مندی از توان و تجربیات فنی و مشاوره های تخصصی خیرین صاحب نظر و شاخص در حوزه های میراث فرهنگی
  2. فراهم سازی زمینه دریافت منابع مالی، هبه یا اهدا اموال منقول و غیرمنقول در اختیار افراد دوستدار میراث فرهنگی
  3. تشکیل بانک اطلاعات آماری خیرین و معرفی توانمندی های آنها جهت بهره برداری از ظرفیت آنها
  4. تشکیل بانک جامع اطلاعات آماری از بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی و اموال منقول فرهنگی تاریخی نیازمند بازسازی، احیا، حفظ و نگهداری و میراث فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری
  5. تعامل و همکاری با اشخاص حقوقی و سازمان های دولتی و غیر دولتی به منظور شناسایی و بهره برداری از توانمندی و ظرفیت آنها در اجرای اهداف انجمن
  6. ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی، انتشار کتاب و نشریات در راستای شناساندن اهداف انجمن به افکار عمومی
  7. تأمین هزینه های بازسازی و بازپیرایی بناهای تاریخی، محوطه ها و بافت های تاریخی فرهنگی، مشارکت در معین حرایم آثار تاریخی و میراث طبیعی ثبت شده و اقدامات پاسدارانه از میراث فرهنگی ناملموس به وسیله خیرین
  8. برگزاری نشست ها، همایش ها، نمایشگاه ها، کارگاه های آموزشی و توانمندسازی و جلسات تخصصی در راستای اجرای اهداف انجمن
  9. ارائه پیشنهاد و راه چاره جهت تدوین و تصویب قوانین و مقررات لازم جهت پیشبرد اهداف انجمن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  10. تقدیر و حمایت از صنایع دستی
  11. تأمین بخشی از هزینه های بیمه استادکاران، گنجینه های زنده بشری ثبت شده و فعالان کم بضاعت حوزه میراث فرهنگی
  12. ایجاد زمینه مشارکت کار داوطلبانه در راستای اجرای اهداف اساسنامه انجمن
  13. عقد تفاهمنامه و قرارداد همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی داخل و خارج کشور مطابق قوانین و مقررات جاری کشور
  14. مشارکت در اجرای برنامه ها و پروژه های دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و سازمان های بین المللی مورد تأیید کارگروه موضوع ماده (23) و سایر دستگاه های ذیربط به وسیله تفاهمنامه یا عقد قرارداد با آنها

در ساختار این انجمن، مجمع عمومی، هیأت مدیره و بازرس به عنوان ارکان معین شده اند. وظایف مجمع عمومی مؤسس نیز به توضیح زیر است:

  1. انجام اقدامات اولیه برای تأسیس انجمن
  2. تهیه و طرح اساسنامه و تصویب آن
  3. انتخاب اعضای هیأت امنا
  4. انتخاب اولین مدیران و بازرسان

اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی مؤسس در بار اول با حضور نصف به علاوه یک اعضا بوده و در صورت عدم حد نصاب اکثریت لازم، دربار دوم با حضور یک سوم اعضا رسمیت خواهد یافت. بعلاوه تصمیمات مجمع عمومی مؤسس با اکثریت دو سوم آرا حاضرین با تأیید مرجع صدور پروانه و دستگاه تخصصی اتخاذ و رسمی می گردد.

بعلاوه در اساسنامه این انجمن آمده که هیأت امنای آن باید 6 نفر باشد ولی اگر ادامه همکاری هر یک از اعضا هیأت امنا به علل فوت، عزل و یا استعفا غیرممکن گردد، هیأت امنا شخص واجد شرایط و مورد اعتماد دیگری را با رأی اکثریت نسبی اعضا به عنوان هیأت امنا انتخاب خواهد نمود.

در تبصره هایی که برای آن در نظر گرفته شده نیز آمده؛ اکثریت لازم جهت اتخاذ تصمیم مجمع عمومی عادی نصف به علاوه یک آرا حاضرین در جلسه رسمی مجمع است مگر در مورد انتخاب مدیران یا بازرسان که با اکثریت نسبی خواهد بود. در صورتی که در دعوت نخست اکثریت حاصل نشد، جلسه دوم به فاصله حداقل 10 (ده) روز تشکیل و با هر تعداد از اعضای حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت.

مجمع عمومی هیأت امنا ممکن است به صورت فوق العاده در هر زمان به تقاضای هیأت مدیره یا بازرس (ها) یا یک پنجم اعضا هیأت امنا در صورتی که هیأت مدیره با بازرس ظرف مدت 20 روز به درخواست اعضا مبنی بر تشکیل مجمع عمل نکند، تشکیل می گردد.

در ادامه وظایف مجمع عمومی عادی امنا و شرایط مجمع عمومی فوق العاده نیز معین شده است.

منبع: همگردی

به "تشکیل انجمن خیرین میراث با شش عضو هیات موسس و یک میلیارد دارایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل انجمن خیرین میراث با شش عضو هیات موسس و یک میلیارد دارایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید