آنالیز دلیل سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک

به گزارش وبلاگ هیچکس، دلیل سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک تا حد زیادی به شرایط رانندگی بستگی دارد. سفت شدن فرمان در هر دو حالت خطرناک است و ممکن است به تصادفات جدی منجر گردد؛ بنابراین باید مشکل را هر چه زودتر عیب یابی و برطرف کنید.

آنالیز دلیل سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک

اگر شما هم با این مشکل روبه رو هستید و می خواهید علت را بدانید با ما همراه شوید. در ادامه می خواهیم درباره علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک با شما صحبت کنیم.

بعلاوه توصیه می کنیم برای رفع مسائل برق خودرو و سایر نقص های فنی فرمان ماشین خود با کارشناسان و تعمیرکاران ممتاز وبلاگ هیچکس در تماس باشید و در صورت احتیاج، از خدمات خودرو در محل استفاده کنید.

نکات کلیدی

  • سیستم فرمان بخش مهمی از مکانیسم کنترل وسیله نقلیه شما است.
  • تعمیر و نگهداری نامنظم و سرویس دیرهنگام همراه با فرسودگی بعضی از قطعات، علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک است.
  • فشار هوای بد لاستیک ها می تواند علتی برای چرخش سخت فرمان باشد.
  • یکی دیگر از دلایل رایج سفتی فرمان، ترک خوردگی یا پارگی تسمه سرپانتین است.
  • سطح ناکافی مایع در سیستم فرمان هم می تواند به سفت شدن فرمان خودرو منجر گردد.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک

سیستم فرمان بخش مهمی از مکانیسم کنترل وسیله نقلیه شما است. مسئله ای مانند سفت شدن فرمان اتفاقی خطرناک است؛ چون می تواند به تصادف در هنگام رانندگی در بزرگراه یا خیابانی شلوغ منجر گردد.

موقعیتی را تصور کنید که باید مسیر را عوض کنید یا بپیچید، اما فرمان سفت شده و حرکت نمی نماید. این شرایط می تواند به موقعیتی مرگبار و خطرناک منتهی گردد؛ بنابراین باید هر چه زودتر علت را پیدا و برای رفع آن اقدام کنید.

تعمیر و نگهداری نامنظم و سرویس دیرهنگام همراه با فرسودگی بعضی از قطعات از دلایل سفت شدن فرمان ماشین شما است. آگاهی از علت سفت شدن فرمان به یک سمت به شما یاری می نماید علائم را زودتر تشخیص دهید و قبل از بدتر شدن آنها ماشین را تعمیر کنید.

1. فشار باد لاستیک ماشین نامیزان است

تجربه نشان می دهد فشار باد لاستیک ها اولین علت سفت شدن فرمان پیکان وانت است. فشار نامناسب لاستیک ها می تواند به مشکل قفل شدن فرمان خودرو منجر گردد.

علاوه بر این سایش و ناهمواری لاستیک های جلوی ماشین باعث می گردد خودروی شما در حین رانندگی یا پیچیدن به یک سمت کشیده گردد.

2. میزان لاستیک ها و رینگ بزرگ؛ علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک

استفاده از لاستیک های پهن با آج های درشت و ناهموار معمولا علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک است. ناهمواری آج لاستیک منجر به ناهماهنگی چرخ ها شده و در نهایت فرمان ماشین شما به سختی می چرخد.

3. روغن هیدرولیک نشتی دارد

سطح ناکافی روغن هیدرولیک در سیستم فرمان یکی دیگر از دلایل اصلی سفت شدن فرمان است. اگر شلنگ تحت فشار نشتی داشته باشد یا شل گردد روغن نشت می نماید و فشار در سیستم را کاهش می دهد. در نتیجه پمپ خشک شده و چرخ روغن کافی برای عملکرد آزاد را دریافت نمی نماید.

بیشتر بخوانید: نصب دمپر قفسه فرمان: [نحوه کار، قوانین و مسائل آن]

4. جعبه فرمان خراب شده است

جعبه فرمان به وسیله یک سری شفت و اتصالات U به چرخ متصل می گردد. این قطعات و خود جعبه به علت رانندگی مداوم آسیب می بینند و فرسوده می شوند. اگر بعد از استارت زدن ماشین متوجه سفت شدن فرمان و چرخ ها شدید قطعاً مشکل از جعبه فرمان است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

5. پمپ هیدرولیک از کار افتاده است

آسیب دیدگی یا خرابی پمپ هیدرولیک را هم می توان به عنوان علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان به شمار آورد. در کنار روغن هیدرولیک پمپ هم نقش مهمی در ایجاد فشار مناسب در سیستم فرمان برقی ایفا می نماید.

اگر پمپ به هر علتی آسیب ببیند یا از کار بیفتد چرخاندن فرمان مشکل خواهد بود. پمپ معیوب باعث توقف کامل چرخ ها نمی گردد.

در واقع می توانید آن را حرکت دهید؛ اما به کوشش بیشتری احتیاج دارید. این اتفاق ممکن است در صورت پیچیدن شدید در جاده خطراتی را به همراه داشته باشد.

6. تسمه هیدرولیک (سرپانتین) آسیب دیده است

پنجمین علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح ترک خوردگی یا پارگی تسمه سرپانتین است. این تسمه به مرور زمان فرسوده می گردد؛ چون حین رانندگی همواره در حال کار است. فرسایش و پارگی این تسمه به سفت و قفل شدن چرخ ها منجر می گردد.

وظیفه اصلی تسمه هیدرولیک انتقال نیروی لازم از موتور به پمپ هیدرولیک است؛ بنابراین وجود پارگی یا پوسیدگی و تاخیر در تعمیر یا تعویض باعث می گردد تسمه پاره شده و فرمان به راحتی نچرخد.

7. هوا در سیستم هیدرولیک وجود دارد

اگر هوا وارد سیستم هیدرولیک ماشین شما شده باشد فرمان به سختی می چرخد و سفت می گردد. یکی از راه چاره های این مشکل تعویض روغن هیدرولیک است که باید به وسیله تعمیرکار باتجربه انجام گردد.

8. از روغن هیدرولیک نامرغوب استفاده شده است

مانند سایر مایعات داخل خودرو، روغن فرمان برقی هم به مرور زمان به علت گرد و خاک و آلودگی کیفیت خود را از دست می دهد. عدم تعویض به موقع این روغن باعث غلیظ شدن آن شده و روغن کاری اجزای سیستم به سختی انجام می گردد.

غلیظ شدن روغن هیدرولیک باعث می گردد فرمان در سرعت های پایین به سختی بچرخد. تنها راه چاره این است که مایع قدیمی را از سیستم خارج نموده و آن را با مایع نو و تازه پر کنید.

یکی از دلایل ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین هم عدم توجه به تعویض به موقع روغن هیدرولیک است که موجب بروز مسائلی در سیستم فرمان خودور می گردد.

آنالیز علت سفت شدن فرمان معمولی پراید صبا

تا این بخش در مورد علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک به طور کلی صحبت کردیم. در این قسمت به آنالیز دلایل سفت شدن فرمان معمولی خودرو می پردازیم. فرمان معمولی خودروهایی مانند پراید صبا به چند علت عمده ممکن است سفت شوند که در ادامه آن ها شرح می دهیم.

1. سطح مایع سیستم فرمان کم شده است

شایع ترین علت سفت شدن فرمان معمولی پراید صبا نبود مایع کافی داخل سیستم فرمان است. این مایع به عنوان گذرگاهی عمل می نماید که به وسیله آن نیرو از فرمان به مکانیزم فرمان خودرو برای چرخاندن چرخ ها منتقل می گردد.

بعلاوه برای روغن کاری و محافظت از قطعات متحرک درون سیستم در برابر گرمای بیش از حد و خوردگی عمل می نماید. شایع ترین علت سفت بودن فرمان این است که مایع فرمان برقی کافی در سیستم وجود ندارد.

این شرایط ممکن است در صورت نشت مایع از ناحیه شلنگ تحت فشار ایجاد گردد. مایع از محل پارگی شلنگ نشت می نماید و فشار در سیستم کاهش می یابد. در این صورت پمپ فرمان برای جبران افت فشار سخت تر کار می نماید.

در نتیجه فرمان مایع کافی برای چرخش آزاد دریافت نمی نماید و شما مجبور خواهید بود نیروی بسیار بیشتری از حد معمول اعمال کنید. پر کردن مجدد مایع در مخزن فرمان موقتا مشکل را رفع می نماید، اما نشتی باید پیدا و رفع گردد.

2. پمپ فرمان ایراد پیدا نموده است

سیستم فرمان برقی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: واحد جعبه و پینیون و پمپ فرمان. پمپ برق فرمان جایی است که مایع سیستم فرمان را به واحد جعبه و پینیون منتقل می نماید.

وقتی فرمان ماشین خود را می چرخانید، شیر کنترل به مایع اجازه می دهد تا به درون پینیون جریان یابد؛ بنابراین می توانید بدون اعمال فشار فیزیکی زیاد، چرخ های ماشین را بچرخانید. با چرخش فرمان، پینیون در برابر جعبه فرمان حرکت می نماید.

در نتیجه چهار چرخ به سمتی که شما در حال حرکت هستید راهنمایی خواهند شد. علاوه بر این نقش اصلی پمپ فرمان، حفظ فشار بهینه در سیستم است.

به طوری که می توانید فرمان را به آرامی و بدون اعمال نیروی زیاد بچرخانید. اگر پمپ به هر علتی خراب گردد سیستم فرمان هم از کار می افتد و با سفت شدن فرمان هنگام چرخش روبرو خواهید شد.

3. تسمه فرمان آسیب دیده است

ترک خوردن یا پارگی تسمه سرپانتین یکی دیگر از دلایل رایج سفت شدن فرمان است. این تسمه عملکرد پمپ فرمان را کنترل می نماید. در صورت خرابی باید تسمه را در اسرع وقت تعمیر یا تعویض کنید. تاخیر در این کار باعث می گردد تسمه پاره گردد و فرمان از کار بیفتد.

4. جعبه فرمان خراب شده است

جعبه فرمان به علت قرار گرفتن در معرض دما و آلودگی های جاده ممکن است آسیب ببیند. در این شرایط غلاف های داخلی خراب شده و نشتی سیستم ایجاد می گردد. این نشتی به گرد و خاک آغشته شده و باعث خرابی فرمان و دنده می گردد.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک پژو 405 و سمند

همواره چند علت کلی در تمامی ماشین ها موجب بروز این مشکل می شوند. به عنوان مثال اولین و مهم ترین علت سفت شدن فرمان هیدرولیک پژو 405، پراید و سمند فشار زیادی است که به لاستیک های ماشین وارد می گردد. با وجود سوراخ ها و شکاف های متعدد در لاستیک ها فرمان ماشین شما سفت یا قفل خواهد شد.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک سمند و پراید معمولا مربوط به خراب شدن جعبه فرمان است. شفت ها و اتصالات جعبه فرمان با گذشت زمان فرسوده شده و آسیب می بینند. طول عمر جعبه فرمان ماشین حدود 10 هزار کیلومتر است و خرابی آن به قفل شدن فرمان ماشین منجر می گردد.

شکستن و آسیب تماشا کمربند مارپیچ فرمان را می توان سومین علت سفت شدن فرمان انست. این کمربند مارپیچ با گذشت زمان دچار پوسیدگی و خرابی می گردد و فرمان ماشین شما را سفت می نماید.

نشتی سیال هم می تواند به سفت شدن فرمان ماشین منتهی گردد. نبود میزان کافی مایعات داخل سیستم فرمان باعث قفل شدن آن خواهد شد. این نشتی در بیشتر موارد به علت تحت فشار بودن شلنگ داخل ماشین شما اتفاق می افتد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه ای وبلاگ هیچکس

علت سفت شدن فرمان پیکان وانت

فشار ناکافی لاستیک ها یکی از دلایل سفت شدن فرمان پیکان وانت است. لاستیک های وسیله نقلیه شما باید طبق PSI توصیه شده به وسیله سازنده خودرو باد شوند. با این کار از فشار هوای نامناسب در هر لاستیک جلوگیری خواهد شد.

علاوه بر این تعمیر و سرویس منظم وسیله نقلیه برترین راه برای جلوگیری از سفت شدن فرمان آن است. چون در زمان سرویس ماشین سطح مایع فرمان برقی به طور منظم آنالیز می گردد. با این اقدامات عملکرد کلی خودرو را بهبود می بخشید و ایمنی رانندگی خود را تضمین خواهید کرد.

یکی دیگر از دلایل رایجی که چرخش فرمان را سخت می نماید غلیظ شدن مایع فرمان برقی است. مانند هر مایع دیگری در خودرو، مایع فرمان برقی عمر ابدی ندارد. به علت انباشته شدن زباله و کثیفی به مرور زمان غلیظ می گردد و باید به طور منظم تعویض گردد.

سخن پایانی

در این مقاله با چند علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک برای ماشین های مختلف آشنا شدیم. برای رفع این مشکل باید وسیله نقلیه خود را به طور منظم سرویس و تعمیر کنید.

در بیشتر مواقع آنالیز فشار باد لاستیک های ماشین، چک کردن شرایط فرمان برقی و سطح مایع آن و کنترل پولی روی واحد فرمان راهکارهای موثری برای رفع علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک هستند. با انجام این اقدامات می توانید رانندگی راحت و ایمنی را برای مدتی طولانی تجربه کنید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث می گردد فرمان به سختی بچرخد؟

متداول ترین علت سفت شدن فرمان، نبود مایع کافی در سیستم فرمان است. نشت مایع از ناحیه شلنگ تحت فشار، علت این نشتی است و باید هر چه سریعتر رفع گردد.

آیا خودم می توانم مایع فرمان برقی را دوباره پر کنم؟

پر کردن روغن فرمان برقی فرآیندی آسان است که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. با این کار ساده، می توانید از عملکرد صحیح سیستم فرمان برقی خودروی خود اطمینان حاصل کنید. همواره باید سطح مایعات خودرو را چک کنید و در صورت احتیاج آن ها را شارژ نمایید.

از کجا بفهمم به جعبه فرمان نو احتیاج دارم؟

علائمی مانند سفت شدن فرمان برقی هنگام چرخش به چپ یا راست یا هر دو جهت، نشت مایع و فراوری سر و صدا، نشانه هایی از خرابی جعبه فرمان هستند.

منبع: آچاره

به "آنالیز دلیل سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز دلیل سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید