15 اکتبر روز جهانی نابینایان گرامی باد ، اریک واینمایر، نابینایی که قله آسمان را فتح کرد

به گزارش وبلاگ هیچکس، 15 اکتبر مصادف با 23 مهر ماه، روز جهانی نابینایان یا روز جهانی عصای سفید لقب گرفته است. روزی که به طور نمادین اینگونه نام گذاری شده تا حقوق نابینایان که قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند، بیشتر از پیش رعایت گردد. قشری که در میان آن ها بزرگ زنان و بزرگ مردان زیادی وجود دارد. از جمله هلن کلر، آندری بوچلی و اریک واینمایر، کوهنور نابینایی که پیروز شد تا قله اورست را فتح نماید. با خبرنگاران همراه باشید.

15 اکتبر روز جهانی نابینایان گرامی باد ، اریک واینمایر، نابینایی که قله آسمان را فتح کرد

دلیل نامگذاری روز عصای سفید

در زمان های گذشته، نابینایان از عصاهای معمولی برای تردد استفاده می کردند که تمایزی بین آن ها و افراد معمولی ایجاد نمی کرد و همین موجب خطرات بی شماری برای آن ها می شد. ابتکار استفاده از عصای سفید برای جبل توجه دیگران به فرد نابینا به خصوص هشدار به رانندگان، هنگام عبور از خیابان، برای اولین بار، به وسیله یک عکاس اهل انگلستان به کار برده شد که در اثر سانحه ای، بینایی خود را از دست داد. بعد از آن بعضی از حقوقدانان اهل آمریکا توانستند در روز 15 اکتبر، قوانینی برای شهروندان نابینا به تصویب برسانند تا حقوق شهروندیشان هرچه بیشتر مراعات گردد. از جمله این قوانین این است که تمامی امکانات موجود در شهر باید به یک اندازه در دسترس همه شهروندان از جمله نابیناایان قرار گیرد، عدم رعایت حقوق نابینایان به خصوص به وسیله رانندگان، جرم بوده و دولت ها موظفند که نابینایان را به روی آوردن به مشاغل دولتی تشویق کنند.

کوهنوردی که قله آسمان را فتح نمود

در تاریخ جهان، بزرگ مردان و بزرگ زنان زیادی وجود داشته اند که با وجود نابینا بودن به قله های بلند افتخار دست یافته اند. مردان و زنانی در عرصه علم، ادبیات، ورزش و.... اما یکی از آنانی که به معنای واقعی به قله ها دست یافت، اریک واینمایر، ورزشکار، نویسنده، ماجراجو، فعال و سخنران آمریکایی بود. کوهنورد نابینایی که توانست نام خودش را به عنوان اولین نابینایی که به قله اورست صعود کرد، در تاریخ ثبت نماید. این کوهنورد بعدها توانست به فتح هفت قله مهم و بلند جهان نیز دست یابد و تحسین مردم را برانگیزد.

کودکی سخت، اما پشتکار زیاد

واینمایر که در سن سیزده سالگی به دلیل خراشیدگی شبکیه چشم، بینایی خود را از دست داد، چندین کتاب را چاپ کرده که در آن ها به توضیح زندگانی خویش و بعلاوه پشتکارش و حمایت خانواده برای دست یابی به این مهم سخن گفته است. نام این کتاب ها، لمس بام جهان و دیگری مزیت مسائل می باشد. او در گوشه ای از کتاب لمس بام جهان که از دعاها و محبت های مادرش و تشویق پدرش برای کوهنورد شدن او سخن می گوید، آورده است:

قله آکونکاگوآ (بلندترین قله آمریکای جنوبی) در دید من ، چشم اندازی خیره کننده پدید نیاورد. این قله برای من توده ای از سنگ بود که صلیبی فلزی و سرد در میان آن قرار گرفته بود. یک قله، چیزی بیش از مکانی است که تنها چشم انداز ای خیره کننده برای انسان پدید آورد. شاید این یک تعصب باشد ولی من باور نمیکنم که انسانی، دلیل صعودش به قله را ، تماشا چشم انداز اطراف بیان کند. هیچ کس سختی کوهستان را برای تماشا یک چشم انداز تحمل نمیکند. قله، تنها جایی بر کوهستان نیست. قله در قلب و فکر ما جای دارد. قله ، پاره ای از یک رویاست که به حقیقت می پیوندد و مدرکی مسلم بر این است که زندگی مان با معناست. قله نشانی از آن است که میتوانیم با قدرت اراده و توان جسممان، زندگی را به آنچه می خواهیم و آنچه دستانمان قدرت خلق آن را دارند، تبدیل کنیم.

منبع: همگردی

به "15 اکتبر روز جهانی نابینایان گرامی باد ، اریک واینمایر، نابینایی که قله آسمان را فتح کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اکتبر روز جهانی نابینایان گرامی باد ، اریک واینمایر، نابینایی که قله آسمان را فتح کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید