کوفتگی گلوله ای بعد از ورزش چیست؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، گره عضلانی هنگامی ایجاد می گردد که در اثر فعالیتی سنگین یا نو که بدن هنوز به آن عادت نکرده است، به ماهیچه ها فشار بیاید.

کوفتگی گلوله ای بعد از ورزش چیست؟

تصور کنید که ورزش سنگین نموده اید، عضلاتتان کمی خسته است، اما باقی روز هیچ درد و مسئله ای ندارید. صبح روز بعد از خواب بیدار می شوید و می بینید پشت شانه تان گرفته است. وقتی عضلات شانه تان را می مالید، انگار گلوله کوچکی زیر پوستتان حس می کنید که منقبض می گردد و درد خفیفی دارد.

این گلوله عضلانی چیست و چطور می گردد بروز آن را به حداقل رساند؟

وب سایت کانورسیشن در مطلبی به این سوال پاسخ می دهد. به نوشته کانورسیشن، این گره های عضلانی که گاه به کوچکی تیله و گاه به بزرگی توپ گلف است، نقطه ماشه ای نام دارد و در نیام رخ می دهد، لایه ای نازک از بافت پیوندی که ماهیچه را احاطه می نماید.

وقتی ماهیچه آسیب می بیند، حتی اندکی، در ماهیچه و لایه نیام تورم ایجاد می گردد، و آن توده بافت متورم همان نقطه ماشه ای است که حرکت را محدود و دردناک می نماید.

گره های ماهیچه ای را نمی توان در اسکن های پزشکی مشاهده کرد و پژوهشگران هنوز به سازوکار فیزیولوژیکی که این واکنش را در ماهیچه ایجاد می نماید پی نبرده اند.

این نقطه های ماشه ای هنگامی ایجاد می شوند که در اثر فعالیتی سنگین یا تازه که بدن هنوز به آن عادت ننموده است، به ماهیچه ها فشار بیاید.

به نوشته کانورسیشن، ساده ترین راه چاره این است که صبر کنید تا گره عضلانی ظرف چند روز خودبه خود برطرف گردد. زمان ضروری است تا ماهیچه به حرکت تازه عادت کند یا از استرس و فشار رها گردد.

بعلاوه می توان با ماساژ، طب سوزنی، یا حتی تحریک الکتریکی، روند بهبود را تسریع کرد. هدف از این شیوه ها کاهش فشردگی نیام و ماهیچه و افزایش جریان خون است. هرچه خون بیشتری جریان پیدا کند، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به بافت آسیب دیده می رسد، و در نتیجه روند بهبود تسریع می گردد.

علاوه بر این کار های دیگری هم هستند که بدون هزینه می توانید در منزل انجام دهید. یک راه ساده برای تسکین گره عضلانی حرکات کششی است. کشش عضلات به خصوص وقتی تمام روز در حالت نامناسبی می نشینید مهم و مفید است. به عنوان مثال، پس از مدتی نشستن، شانه ها و گردنتان را بچرخانید تا از فشار به عضلات کاسته و از تشکیل گره های عضلانی جلوگیری گردد.

روش دیگر استفاده از غلتک های ماساژ است. با این غلتک ها می توانید گره های عضلانی را باز کنید و فشاری که می آورید متناسب با آستانه تحملتان باشد تا دچار درد و ناراحتی نشوید.

خلاصه کلام اینکه گره عضلانی مشکل نگران کننده ای نیست. فقط به خاطر داشته باشید که ورزش و تحرک مستمر از تشکیل این توده ها جلوگیری می نماید. اگر متوجه بروز گره عضلانی شدید، در خاتمه روز حرکات کششی داشته باشید و با غلتک های ماساژ گرفتگی را باز کنید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو

به "کوفتگی گلوله ای بعد از ورزش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوفتگی گلوله ای بعد از ورزش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید