وام 20 میلیونی برای خرید صنایع دستی

به گزارش وبلاگ هیچکس، مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی کشور ـ روز دوشنبه، یکم اسفندماه 1401 و در انتها سفر چندروزه خود به استان یزد به منظور شرکت در جشنواره ملی فراوریات چندرسانه ای میراث فرهنگی، در تشریح شرایط صنایع دستی کشور گفت: از آن جایی که حدود 75 درصد بانوان در ابتدا و انتهای زنجیره فراوری و مصرف صنایع دستی قرار می گیرند، ما می توانیم برنامه های خوبی برای حمایت و ارائه تسهیلات به فراوریکنندگان و مصرف کنندگان این حوزه داشته باشیم.

وام 20 میلیونی برای خرید صنایع دستی

جلالی توضیح داد: در راستای حمایت از صنایع و ایجاد اشتغال، تسهیلات تبصره 16 و 18 به فراورینمایندگان صنایع دستی، کارآفرینان صنایع دستی تعلق پیدا می نماید و فعالان این عرصه می توانند بدون تضامین عجیب وغریب و به راحتی از تسهیلات استفاده نمایند. از طرف دیگر یک وام 20 میلیونی خرید صنایع دستی در نظر گرفته شده است تا تشویق تقاضا برای خریداران صنایع دستی باشد، این کارت به وسیله صندوق کارآفرینی امید طراحی شده که افراد می توانند برای خرید شب عید و هدایا از آن استفاده نمایند و صنایع دستی خریداری نمایند. بعلاوه همه دستگاه ها موظف شدند هدایای نوروزی و خریدهای خود را از صنایع دستی داشته باشند. این موارد از حمایت های قانون گذاران است زیرا قوانین است که حمایت از صنعت گر را پیروز می نماید.

معاون وزیر با اشاره به حمایت های فرهنگی و توسعه از فراوری و اشتغال در حوزه صنایع دستی اضافه نمود: تمام جایگاه های پست، ایستگاه های راه آهن و شهرداری ها نیز موظف شدند در مبادی ورودی همه شهرها بازارچه های صنایع دستی برای رونق فروش ایجاد نمایند.

جلالی گفت: از طرف دیگر برای خلق محصولات و ایجاد بازارچه ها باید محصولات کاربردی در آن وجود داشته باشد، لذا برای شناسایی و خلق آثار نو به پارک های علم و فناوری و خانه های خلاق یاری کردیم تا در فراوری محصول یاری نمایند و محصولات نو در حوزه صنایع دستی بر اساس اصالت ها و ریشه های صنایع دستی فراوری نمایند. درواقع محصولات تازه طراحی گردد و این محصولات بتواند در سبد مصرف خانواده ها قرار بگیرد و با این اقدامات در پی این بوده ایم که از مهم ترین رکن فراوری، عرضه و تقاضا حمایت داشته باشیم و حمایت ها را در این سه حوزه سامان دهیم.

معاون صنایع دستی کشور توضیح داد: علاوه بر این اشتغال، فراوری صنایع دستی و فراوری فرهنگ پایه ذات زنانه دارد و این فراوریات مبتنی بر فرهنگ فراوری می گردد، لذا با توانمندسازی بانوان و با شعار هر خانه یک کارگاه در پی این هستیم که تمام زنان در سنین کار بتوانند با اشتغال در صنایع دستی به خلق ثروت برسند، چراکه این مادران ما هستند که فراوری عاطفه و عشق دارند، علاوه بر این فراوری تربیت و قانون هم دارند و فقط ضروری است با فراوری صنایع دستی به فراوری ثروت هم برسند.

مریم جلالی اعلام نمود: در بودجه 1402 تمام کوشش معاونت میراث فرهنگی این بوده است که بتوانیم تسهیلگری صادرات داشته باشیم، زیرا بازار در خارج از کشور برای صنایع دستی ما بسیار فراهم است و بازار بالفعل، بالقوه و مشتری طالب دارد قطعاً با برطرف پیمان سپاری ارزی برای صادرنمایندگان صنایع دستی شرایط خوبی برای صادرات فراهم شده است. علاوه بر این ایجاد بانک های اطلاعاتی برای صنایع دستی کل کشور یکی از اقداماتی است که به زودی تسهیلگری برای صادرات صنایع دستی خواهد بود. ایجاد شرکت های پشتیبان برای یاری به سرمایه گذاری در صنایع دستی و تشویق سرمایه گذاران، همگرایی و هم افزایی با بخش گردشگری و میراث فرهنگی اصلی ترین کارها و برنامه های سال 1402 است و امیدواریم با تأسیس خانه های خلاق، بازارچه ها و صادرات این امر مهم را به خوبی پوشش بدهیم.

جلالی از طراحی یک سامانه و پلتفرمی برای اتصال شهرها و روستاهای جهانی با یکدیگر اطلاع داد و اضافه نمود: این ابزار به منظور ایجاد هم افزایی و ایجاد شبکه ای از همکاری بین شهرداران، استانداران و ادارات کل میراث­ فرهنگی و صنایع دستی شهرها روستاهای ملی و جهانی شکل خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه بیش از 80 روستا و شهر ملی و 14 شهر و روستای جهانی داریم، گفت: باید این منطقه ها شبکه سازی شوند تا هم افزایی ایجاد نمایند، در واقع وقتی یزد شهر جهانی صنایع دستی است باید نگاهش نیز جهانی باشد و مرجعیت خود را در صنایع دستی ثابت کند، لذا ما در یزد باید یک ایران کوچکی داشته باشیم که تمام صنایع دستی کشور در اینجا دیده گردد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: چالش های ما منافع بخشی و فردی است که مانع همگرایی می گردد اگر فقط به حال بیندیشیم و آینده نگر نباشیم و تنها به منافع شخصی و منطقه ای فکر کنیم به آینده و منافع ملی فکر نکنیم این ها همه چالشی برای ما خواهد بود.

معاون وزیر میراث در انتها گفت: نگاه تک بعدی مهم ترین چالش های ما است، اینکه فقط به صنایع دستی در بعد اقتصاد نگاه کنیم و یا تنها در بعد هنری یا فراوری انبوه نگاه داشته باشیم آسیب زا خواهد بود. درست این است که صنایع دستی را هم اقتصاد، هم هنر و هم فرهنگ ببینم اگر این گونه باشد همگرایی ایجاد می نماید؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع مهم است نگاه خود را از نگاه تک ساختی به یک نگاه جامع و فراگیر تعمیم دهیم.

منبع: گردشبان

به "وام 20 میلیونی برای خرید صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام 20 میلیونی برای خرید صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید