نشست در شروع رنج بود در شیراز برگزار گردید، اندیشه سقراطی در آثار داستایفسکی

به گزارش وبلاگ هیچکس، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در شیراز، نشست و گفت وگو با امیر نصری، مولف و دکترای فلسفه هنر درباره فئودور داستایفسکی و آخرین رمان او برادران کارامازف با عنوان در شروع رنج بود در شیراز برگزار گردید.

نشست در شروع رنج بود در شیراز برگزار گردید، اندیشه سقراطی در آثار داستایفسکی

امیر نصری شامگاه شنبه 17 تیرماه جاری در این نشست که به میزبانی کتاب آبی برگزار گردید با بیان اینکه همه آثار داستایوفسکی دارای قوت نیستند، گفت: این گروه آثار او بر اساس 5 رمان شکل گرفته است.

نویسنده کتاب در شروع رنج بود با اشاره به اینکه داستایفسکی همواره در سایه تالستوی و تورگنیف باقی ماند، تاکید نمود: همواره سایه نویسنده دیگر بر سر او بود.

به گفته نصری، برادران کارامازوف یک رمان ناتمام است و عمر داستایفسکی برای جلد دوم کفاف نداد.

وی که رمان را به منزله یک متن فلسفی دیده است، ادامه داد: رمان هرچند دارای پایانی ناتمام است مانند یک رساله الهیاتی و فلسفی خواندم.

نصری با تاکید بر اینکه داستایفسکی یک سقراط قرن نوزدهم است، گفت: آثار او ماحصل یک تلفیق است و یک اندیشه سقراطی در آثارش دیده می گردد.

وی با این حال داستایفسکی پژوهی را یک سنت ادبی ارزیابی کرد و اضافه نمود: از آنجا که کار من تحلیل تصویر است لذا سعی کردم پیوندی بین خوانش متن ادبی و تحلیل تصویر در این کتاب ایجاد کنم، زیرا داستایفسکی دارای اندیشه تصویری است.

نصری با اشاره به اینکه کتاب در شروع رنج بود راجع به سه نقاشی است که داستایفسکی به آن علاقه داشت، مطرح کرد: بینامتنین رویکردی است که درباره همه شاهکارها می توان به آن اشاره نمود اما در آثار داستایفسکی در فرم و محتوا وجود دارد.

این نویسنده که کتاب پوست در برابر پوست را هم بر اساس خوانش جنایت و مکافات تالیف نموده، اضافه نمود: داستایفسکی در رمان برادران کارامازف سنت تذکره قدیسان را بکار گرفته است.

به گزارش ایبنا؛ نشست در شروع رنج بود با حضور رضا عابدینی، کیوان نریمانی، مهرداد پرتوآذر و با راهنمایی راد قنبری برگزار گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نشست در شروع رنج بود در شیراز برگزار گردید، اندیشه سقراطی در آثار داستایفسکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست در شروع رنج بود در شیراز برگزار گردید، اندیشه سقراطی در آثار داستایفسکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید