نبوغ خارق العاده این دو دانشجو جهان را برای همیشه تغییر داد!

به گزارش وبلاگ هیچکس، دیجیاتو نوشت: در مورد تاریخچه گوگل از ابتدای پیدایش آن تا به امروز چه می دانید؟ آیا می دانید این غول فناوری از آن زمانی که در یک گاراژ تأسیس شد تا به امروز که یکی از برجسته ترین و ثروتمندترین شرکت های حوزه فناوری است، چه اتفاقات، موفقیت ها و شکست هایی را پشت سر گذاشته و چه مسیری را طی کرده است؟

نبوغ خارق العاده این دو دانشجو جهان را برای همیشه تغییر داد!

بدون تردید گوگل یکی از پیشتازان بی رقیب دنیای فناوری بوده و با خدمات خود زندگی را برای ما بسیار آسان تر کرده است. امروزه تقریباً تمام افراد از موتور جستجوی گوگل برای یافتن مطالب مرتبط با موضوعات موردنظر خود استفاده می کنند یا برای مسیریابی از گوگل مپ کمک می گیرند. مرورگر گوگل کروم نیز در صدر محبوب ترین مرورگرهاست و میلیاردها کاربر در سراسر دنیا درحال استفاده از آن هستند.

گوشی های اندرویدی نیز امروز تقریباً در دست هرکسی دیده می شوند و با استفاده از این گوشی ها پرداخت های الکترونیکی مختلفی را انجام می دهیم یا تاکسی اینترنتی می گیریم و بسکمک از کارهای روزمره دیگر خود را با آن ها انجام می دهیم. همچنین ممکن است از گوگل ترنسلیت برای ترجمه متون و کلمات استفاده کنیم یا هر روز، خود را با تماشای ویدیوهای یوتوب سرگرم کرده و از ویدیوهای آموزشی آن استفاده کنیم.

سرویس جیمیل گوگل نیز کاربران بسیار زیادی دارد و بسکمک از افراد سرویس جیمیل را به سایر سرویس های ایمیل ترجیح می دهند. همچنین امروزه بسکمک از افراد فعال در حوزه های مرتبط با تولید محتوای متنی برای مدیریت و نگهداری موضوعات مختلف، ذخیره سازی، سازماندهی، ویرایش و مدیریت اسناد متنی سرویس های گوگل شیتس و گوگل داکس استفاده می کنند؛ برای تایپ صوتی متون خود از سرویس تایپ صوتی گوگل (Google Voice typing) بهره می برند؛ تعداد زیادی از افراد نیز برای ذخیره سازی داده های خود در فضای ابری، از سرویس گوگل درایو استفاده می کنند.

برخی از افراد هم برای نمایش تبلیغات خود در فضای مجازی به بهترین شکل ممکن و متناسب با نیازها، سلایق و علایق مخاطبان هدف خود، از سرویس گوگل ادز استفاده می کنند؛ بنابراین گوگل تقریباً تمام جوانب فعالیت در فضای مجازی از طریق افرادی که کم وبیش از فناوری های ایجادشده در این فضا استفاده می کنند، تحت تأثیر قرار داده است.

طبق آمار ارائه شده در آوریل 2022، ارزش گوگل حدود 1853 میلیارد دلار است. درآمد خالص این شرکت نیز در سال میلادی گذشته 76 میلیارد دلار بوده است. این شرکت با 135 هزار کارمند، اکنون یکی از امپراتوران دنیای فناوری محسوب می شود.

داستان تولد غول جستجو: گوگل در چه سالی تأسیس شد؟

در تاریخچه هر برندی، سال تأسیس از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اما گوگل در چه سالی تأسیس شد؟ لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin) این غول فناوری و بزرگ ترین موتور جستجوی دنیا را به وجود آورده اند. این دو نفر گوگل را در سال 1998 تأسیس کردند و تاریخچه گوگل از این زمان شروع شد. سال تأسیس گوگل بی شک در تاریخ ماندگار است.

این دو نفر در آن سال دانشجوی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بودند. در آن زمان پیج روی پروژه جستجوی مجذوب کنندهی کار می کرد که با الگوریتم های جستجو در ارتباط بود. در سال 1996 این الگوریتم جستجو بک راب (Backrup) نام گرفت.

اگرچه ایده ایجاد یک موتور جستجو ایده جدیدی نبود و گوگل نیز نخستین شرکتی که در حوزه جستجو در اینترنت فعالیت می کرد، نبود، اما موتور جستجوی این شرکت در مدت کوتاهی به محبوب ترین موتور جستجو برای یافتن تمام موضوعات در اینترنت تبدیل شد. گوگل در سال های شروعین فعالیت به چندین مکان نقل مکان کرد؛ اما در سال 2003 به آمفی تئاتر پارک وی 1600 (1600 Amphitheatre Parkway) در شهر مانتین ویو اسباب کشی کرد و برای شروع به کار خود ساختمانی را از شرکتی تحت عنوان سیلیکون گرافیک که اکنون دیگر وجود ندارد، اجاره نمود. این ساختمان بعدها بخشی از گوگل پلکس شد و امروزه صدها هزار مترمربع مساحت دارد.

این نسخه از گوگل در سال 2003 به سرعت رشد کرد و در سال 2004 نخستین خدمات عمومی خود را ارائه نمود و به یکی از مطرح ترین شرکت های دنیا تبدیل شد. درحقیقت فرایند تبدیل این شرکت به یک شرکت سهامی عام در سال 2004 شروع شد و در آن زمان قیمت هر سهم گوگل 84 دلار بود. گوگل در آن سال توانست با فروش سهام های خود 1.9 میلیارد دلار درآمد کسب کند. این شرکت تعداد سهام های خود را در سال 2014 افزایش داد و درحال حاضر قیمت هر سهم آن 1214 دلار است.

داستان همکاری پیج و برین

پس از پاسخ به اینکه گوگل در چه سالی تأسیس شد؟، نوبت به نحوه شکل گیری ارتباط دو سازنده گوگل می رسد. همراهی و مشارکت این دو نفر واقعاً مجذوب کننده است. این دو دانشجوی کامپیوتر در دانشگاه یکدیگر را ملاقات و همکاری شان را شروع کردند. این دو نفر حتی پس از فارغ التحصیلی همچنان با یکدیگر ارتباط داشتند. برین به خاطر مهارتش در ریاضی شهره بود و پیج هم به خاطر علاقه فزاینده اش به حوزه ارتباط با اینترنت شناخته شده بود و در راستای همین علاقه اش الگوریتمی تحت عنوان PageRank ایجاد کرد.

ایجاد این الگوریتم که هم نام پیج بود، جرقه شروعین به وجودآمدن موتور جستجوی گوگل و رده بندی نتایج جستجو در آن را شکل داد. این موتور جستجو نخستین بار در سال 1996، یعنی دو سال قبل از سال تأسیس گوگل، در یک شبکه خصوصی در دانشگاه استنفورد به کار گرفته شد.

پیج و برین هر دو فکر خلاقی داشتند و به دلیل ارتباط بسیار گسترده بین صفحات وب نام موتور جستجوی خود را ابتدا گوگول (googol) گذاشتند. این واژه یکی از اصطلاحات تخصصی ریاضی برای اشاره به عدد بزرگ 10 به توان 100 یا همان 1 با صد صفر است.

انتخاب این نام به خوبی نشان دهنده رویکرد دو مهندس مؤسس گوگل بود. نام گوگول مدتی بعد به گوگل تغییر پیدا کرد و دامنه Google.com در سال 1997 ثبت شد. در سرانجام سال 1998، 68 میلیون صفحه در گوگل ایندکس شد و با وجود اینکه هنوز نسخه آزمایشی این موتور جستجو درحال توسعه بود، اما عملکرد آن از رقبای خود، یعنی Hotbot یا Excite.com بهتر بود.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "نبوغ خارق العاده این دو دانشجو جهان را برای همیشه تغییر داد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبوغ خارق العاده این دو دانشجو جهان را برای همیشه تغییر داد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید