بازسازی آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر

به گزارش وبلاگ هیچکس، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر از انتها بازسازی اضطراری بخشی از آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر اطلاع داد.

بازسازی آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر

مهدی جمالیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: این بنای تاریخی با توجه به سبک معماری، متعلق به دوران قاجاریه است و نام آن برگرفته از نام واقف آب انبار است.

او ادامه داد: این آب انبار دستی در یکی از قدیمی ترین محلات شهر اشکذر، محله توده در مجاورت آثار شاخص تاریخی و ثبتی آسیاب آبی، حسینیه سفید، مسجد حاجی رجبعلی، آب انبار ابوالهادی و … از خشت و گل بنا شده است.

جمالیان اضافه نمود: این آب انبار از جمله بنا های درون محله ای بوده که به صورت مجموعه در کنار کاروانسرا و مسجد ساخته شده و از مسجد و کاروانسرا اثری باقی نمانده و تنها این آب انبار به جای مانده است.

به گفته او فضای ورودی با دو گوشواره در طرفین و سقف فیل پوش به صورت طاق و تویزه ای و ستون هایی در دو طرف راه پله ها اجرا شده و بادگیری در ضلع جنوب غربی بنا شده، مخزن آب انبار با سقف گنبدی و بادگیری در ضلع غربی و راه پله هایی برای دسترسی به آب، در عمق چهار متری از سطح زمین بنا شده است.

جمالیان مهم ترین اقدامات بازسازیی بنا در این فاز را پوشش و بازسازی سقف های فروریخته، اندود کاه گل پشت بام، بازسازی بادگیر و اندود کاه گل بدنه مطرح نمود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: آب انبار تاریخی اسماعیل در سال 1398 به شماره 32817 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وبلاگ هیچکس یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بازسازی آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید