مُرقع مُدارا؛ نمایانگر سنت هنری ایرانی

به گزارش وبلاگ هیچکس ، واژه مُرقع به معنای جامه است. اما جامه­ ای که با وصله دوزند؛ خواجه حافظ می­ گوید در آستین مرقع پیاله پنهان کن، که همچو چشم صراحی زمانه خونریز است. در اصطلاح مرقع به مجموعه ­ای ترتیب یافته از قطعات هنری شامل خط یا نقاشی، گفته می­ گردد که بر خلاف اوراق کتاب، از دو سو به هم پیوسته­ اند و چون این مجموعه رقعه رقعه را به هم متصل می­ ساختند نام آن را مرقع نهاده­ اند.

مُرقع مُدارا؛ نمایانگر سنت هنری ایرانی

مرقع ­سازی هنری ایرانی است که تا هندوستان گسترش یافته. مرقع­­ ها مجموعه ­ای از هنرها را در بر می­ گرفته­ اند، از نگارگری و تذهیب تا خط و قطاعی و ابروباد و در نهایت تجلید. حفظ بسکمک از آثار درجه یک هنری ما مرهون این مرقع سازی ها بوده است که مانند یک آلبوم یک جا و یک پارچه این آثار را نگاه داشته است.

مؤسسه فرهنگی هنری مدارا و توسعه تبادل نظر که با اهداف حفظ و ارتقای فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی و توسعه فرهنگ تبادل نظر، بردباری و مدارا ایجاد شده به پیروی از صاحب نظران فرهنگ ایران بر این باور است که روح فرهنگ ایران مُدارا است. مدارا، رواداری، مهرورزی و تبادل نظر همان عناصری است که توانسته فرهنگ سرزمین ما را در مقابل همه مهاجمان، پیروز و ماندگار کند. جای جای ادبیات پارسی بر این مدارا تأکید و دلالت دارد.

نخستین گام مؤسسه باید نشان دادن همین مدعا می ­بود و عرضه آن در قالبی فاخر که سنت هنری ایرانی را نیز نمایانگر باشد. برای ساخت مرقع مدارا ابتدا ده بیت از عظیمترین شاعران ایرانی از رودکی، پدر شعر فارسی تا خواجه حافظ شیرازی با موضوع مدارا و با دقت نظر انتخاب شد. خوشنویسان جوانی برای نگارش آثار از سراسر ایران انتخاب شدند، خط­ ها نوشته و ارزیابی شد، تزئینات صفحات آماده شد و توسط نگارگری جوان و ممتاز طرح جلد آن، سیمرغی افسانه ­ای را بر زمینه ­ای فیروزه ­ای در بر گرفت.

هیچ موجودی به اندازه سیمرغ نامش با فرهنگ ایران آمیخته نیست؛ این مرغ افسانه ای که از دیرباز بر البرزکوه با ماست. سیمرغ نقش مهمی در شاهنامه دارد، دانا و خردمند است و به رازها مطلع. زال را می پرورد و زیر پر می ­گیرد. به رستم کمک می­ رساند و نگاهبان ایران می ­شود. از شاهنامه که گذر کنیم سیمرغ در منطق الطیر عطار مجمع فضائل ایرانیان است. عصاره همان سی مرغی که پایمردی پیشه کردند و مظهر عرفان و هویت ایران شدند. زمینه نقش جلد اُخرایی رنگ است، همان رنگ زمین، اما سیمرغ از دل فیروزه آسمان سر برآورده، در پیچش و جوشش اسلیمی­ ها و با بال های گشوده بر آسمان.

این اثر چند ویژگی دارد که آن را مرقع ایران نموده است. انتخاب اشعاری از پارسی گویان عظیم ایرانی با موضوعی که عنصر اصلی فرهنگ ما است، نگارش و اجرا توسط جوانان ایرانی از سراسر ایران.

پدیدآورندگان اثر به سرپرستی محمدجواد شکوهی ­فر از مازندران، سیدمرتضی جعفری از مازندران، صادق شیخ ممو از کهگیلویه و بویراحمد، محمدرضا صفائیان از فارس، مرتضی درویش بیگی از خوزستان، علی امین هیهاتی از تبریز، سیدعلیرضا مطلبی از مازندران، صلاح­الدین پردل از هرمزگان، نیما حسن پور از مازندران و فرنود محمدی سامانی از اصفهان بوده ­اند و مدیریت هنری، نگارگری و قطعه ­بندی را میلاد بیلکی از خوزستان و انتخاب اشعار را نیز بهنام دارابی بر عهده داشته اند.

این اثر که فراوری مؤسسه فرهنگی ـ هنری مدارا و توسعه تبادل نظر است در فروردین ماه سال جاری از سوی انتشارات بهار حکمت به زیور طبع آراسته شده است. امید که اثری ماندگار برای همه ایرانیان باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مُرقع مُدارا؛ نمایانگر سنت هنری ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مُرقع مُدارا؛ نمایانگر سنت هنری ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید