لرستان در فصل بهار مقصدی ایده آل برای طبیعت گردی

به گزارش وبلاگ هیچکس، سفر به لرستان در بهار یک انتخاب بی عیب و نقص است چرا که طبیعت به معنای واقعی کلمه شما را غافلگیر می سازد. شما در این استان و در شهرهای آن با عجایبی روبرو خواهید بود که جز شگفتی، برای شما ارمغان دیگری ندارند. اگر تمایل دارید تمام روز خود را در سایت های گردشگری بگذرانید و با تفریحات تکراری سرگرم شوید، لرستان انتخاب مناسبی نیست. اما اگر از عاشقان طبیعت هستید و ماجراجو، بدون شک سفر به لرستان شما را غافلگیر خواهد نمود.

لرستان در فصل بهار مقصدی ایده آل برای طبیعت گردی

سفری پر خاطره در بهار به لرستان

فصل بهار زمان رویش مجدد گیاهان و زایش طبیعت است. فصلی که با هر سلیقه و احوالاتی درون انسان را شکوفا می سازد. بهار به علت همزمانی با تعطیلات عید نوروز، فرصتی مناسب برای سفر کردن و لذت بردن از جهانی اطراف ماست. ایرانگردی و شهرهای مختلف ایران در این فصل بشدت مطلوب و مجذوب نماینده است و به شما قول می دهم که سفر به لرستان در بهار به خوبی می تواند حال شما را عوض کند، این استان پر از شگفتی های طبیعی و تاریخی است. اگر می خواهید از مجذوب نماینده بودن مقصد سفر خود مطمئن شوید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

پیشینه ای از لرستان

قبل از هر چیزی می خواهیم مقداری در خصوص لرستان صحبت کنیم و اطلاعاتی مختصر از این استان را به شما بدهیم. واژه لرستان در لغت به معنای زیستگاه اقوام لر است. مرکز این استان شهر خرم آباد است و مجموعه ای از 11 شهرستان زیبا را در خود جای داده است. از نظر موقعیت جغرافیایی در غرب کشور قرار گرفته و از نظر آب و هوایی لرستان مصداق شاخص چهار فصل ایران است. این استان به علت حضور باشکوه زاگرس؛ از میانگین بارندگی بالایی برخوردار است و بعد از گیلان و مازندران سومین استان پربارش کشور محسوب می گردد.

از لحاظ تاریخی به شدت غنی بوده و با تاریخچه پربارش یک قسمت از چهار قسمت اصلی موزه ملی ایران به آن اختصاص داده شده است. اگر قصد سفر به لرستان در بهار را داشتید بد نیست بدانید که راه های ارتباطی از سه راه سفر جاده ای، هوایی و ریلی به این استان تامین می گردد. سفر جاده ای به این استان از مبداء تهران تا تقریبا 400 کیلومتر است. اگر قصد سفر با قطار را داشتید بلیط به مقصد شهرستان اندیمشک و درود تهیه کنید و در آخر اگر انتخاب شما سفر هوایی بود، در عرض چند دقیقه می توانید خود را به این استان برسانید.

لرستان و زیبایی هایش

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم مجذوب نمایندهیت لرستان؛ طبیعت آن است و دیدنی های آن به هیچ عنوان به سایت های تفریحی تجهیز شده محدود نمی گردد. البته ناگفته نماند که فضاهای مدرن نیز در این شهر زیاد هستند اما نقطه عطف استان لرستان طبیعت بکر و خاص آن است. در جهانی گردشگری این شهر لقب بهشت آبشار های ایران را دارد و ما در ادامه به شما جاذبه های گردشگری این استان را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

  • فلک الافلاک، نماد گردشگری تاریخی لرستان

سفر به لرستان در بهار مجذوب نماینده است اگر اطلاعات کافی از این استان داشته باشید. حداقل یک بار در طول زندگی، نام قلعه فلک الافلاک را شنیده اید. این قلعه برجسته ترین نماد شهر خرم آباد و یادگار دوره حکومت ساسانیان است.

از نظر موقعیت مکانی این قلعه بر روی تپه ای قرار گرفته که مشرف به شهر خرم آباد بوده و به همین علت می توان گفت که از تمام نقاط شهر قابل رویت است. از زمان حکومت ساسانیان تا دوره حکومت قاجار از این دژ استفاده های مختلفی می شده و نام آن نیز چند بار تغییر نموده است. قلعه اتابکان، دژ شاپور، قلعه دوازده برجی و غیره از دیگر اسامی منتخب و مورد استفاده برای این برج هستند.

تا زمان قاجاریه استفاده این برج با هدف مرکز فرماندهی و همینطور محل زندگی شخص حاکم بوده است، اما هم اکنون یکی از جاذبه های تاریخی گردشگری این استان محسوب می گردد. سبک معماری به صورت پلان هشت وجهی و نامتقارن با الگوی مستطیل است. مساحت تقریبی 3500 متر آن شامل 12 عدد برج، دو حیاط وسیع و اتاق های متعدد می گردد. تزئینات آن شامل کاشی کاری، گچ بری و آجر کاری است که در نوع خود دیدنی و بی نظیر هستند. هم اکنون این بنا را به موزه مردم شناسی تبدیل نموده اند که آثار جالب و مجذوب نمایندهی از آداب و رسوم مردمان لرستان تا یادگارهای به جای مانده از دوره هخامنشی را در خود جای داده است.

  • دریاچه گهر، قلب تپنده زاگرس

بدون هیچ اغراقی دریاچه گهر را می توان یکی از زیباترین دریاچه های کشور ایران دانست. هر ساله گردشگران فراوانی از ایران و حتی خارج از کشور برای دیدن این دریاچه خارق العاده وارد لرستان می شوند. برای رسیدن به این دریاچه زیبا در ابتدا باید خود را به شهر دورود رسانده و از آنجا بعد از طی کردن 35 کیلومتر، به دیدنی زیبایی های دریاچه گهر بنشینید. مساحت این دریاچه 85 هکتار است و از جمله بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران به شمار میرود.

گونه های جانوری و گیاهی متنوعی در اطراف آن دیده می گردد، از درختان پسته تا انجیر، بید، بلوط، زالک، گلابی و بعلاوه انواع و اقسام گل ها تا حیوانات خاص و حفاظت شده ای مانند خرگوش، بز، آهو، پلنگ و غیره که همگی ساکنان و همسایگان اطراف این دریاچه هستند. از همه جالب تر این که دریاچه گهر آرمیده در جوار آلپ ایران یعنی کوه اشترانکوه است. این مکان هوای بسیار پاک، آبی شفاف و زلال، ساحل صخره ای و ماسه ای و موقعیتی مناسب برای کمپ زدن را ایجاد نموده است. یکی از شگفتی های سفر به لرستان در بهار ، بازدید از این دریاچه است.

  • آبشار بیشه، آوایی به قدمت طبیعت

یکی دیگر از دیدنی های بسیار شگفت انگیز و طبیعی لرستان که البته در لیست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است، آبشار بیشه نام دارد. ابتدا اجازه دهید برای به تصویر کشیدن این آبشار شما را با وسعت و عظمت آن آشنا کنیم. ارتفاع آبشار بیشه 48 متر است و عرض آن 20 متر که با یک راستا دسترسی آسفالت شده در موقعیت مکانی 60 کیلومتری خرم آباد واقع شده است.

ناگفته نماند که شما می توانید به واسطه ایستگاه دورود به این آبشار دسترسی ریلی نیز داشته باشید. تصاویری که از این آبشار در جهانی مجازی به اشتراک گذاشته شده بی شباهت به طبیعت و آبشار های کشور های اروپایی و آمریکایی نیست. ناگفته نماند که با وجود این زیبایی های بکر، سفر به لرستان در بهار می تواند بشدت عجیب و پر خاطره باشد.

  • دره خزینه، سفری به درون تابلوی نقاشی

چند ماه پیش یک عکس ترکیبی از دره خزینه لرستان و همین طور دره گرند کانیون در آمریکا به عنوان یکی از تصاویر ترند شده در فضای مجازی منتشر شده بود که البته استقبال زیادی از آن به عمل آمد. واقعیت این است که دره خزینه جفت انکارناپذیر گرند کانیون آمریکاست. این همه ظرافت و زیبایی در حجاری های ایجاد شده بر دیواره ها در این دره جای شگفتی دارد.

دیدنی دره خزینه را در سفر به لرستان در بهار از دست ندهید، چون یکی از مکان های مورد علاقه صخره نوردان و کوهنوردانی است که حس می نمایند آدرنالین خونشان کم شده است. البته در این دره یک پل معلق نیز وجود دارد که اگر صخره نورد و کوهنورد نباشید اما به شدت ماجراجو باشید، می توانید شجاعت خود را جمع نموده و از این پل عبور کنید. این پل قدیمی 112 متر طول و 85 متر ارتفاع دارد، یعنی ارتفاعی معادل با یک ساختمان 30 طبقه ! مکان پل خزینه درست در میانه جاده پلدختر به سمت اندیمشک و در روستای خزینه است.

  • دریاچه کیو، نگینی فیروزه ای بر پیکر شهر

اینکه یک دریاچه با شکل طبیعی خود در جریان زندگی شهری نمایان گردد و بتواند مجذوب نمایندهیت خود را حفظ کند، یکی از موارد بسیار نادر در جهانی مدرن است. اما شما در خرم آباد لرستان می توانید چنین پدیده شگفت انگیزی را دیدن کنید. در این دریاچه گونه های گیاهی منحصر به فردی زندگی می نمایند که سبب شده اند تا رنگ آب این دریاچه به سمت کبودی برود. به همین علت است که نام این دریاچه را کیو گذاشته اند که در گویش محلی لرستان به معنای تیره و کبود است.

از لحاظ موقعیت قرارگیری به علت نزدیکی این دریاچه به امکانات درون شهری، گردشگران زیادی به سمت آن روانه می شوند. در فضای اطراف این دریاچه نیز تفریحات ابی متنوعی مانند جت اسکی، قایق سواری، اسکی در آب و غیره تعبیه شده تا لذت دیدنی این دریاچه را صد چندان نمایند. ناگفته نماند که اگر کمی شانس با شما یار باشد پرندگان مهاجر را نیز خواهید دید که مانند شما از زیبایی طبیعی این دریاچه لذت می برند. در سفر به لرستان در بهار ، بازدید از این دریاچه را نباید فراموش کنید.

  • دشت همواره سرخ لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون لرستان؛ بزرگترین دشت لاله های واژگون در تمام جهان است. چلچراغ های قرمز رنگی که گوشه به گوشه این دشت با زیبایی تمام قد علم نموده اند. شهرستان الیگودرز محل تجمع این گونه گیاهی زیبا و نادر است که سبب شده از محبوب ترین و دیدنی ترین نقاط ایران باشد.

در این دشت شما با دو نوع و گونه بسیار کمیاب از لاله با نام اشک مریم و سوسن چلچراغ روبرو هستید. منظره یکاملاً طبیعی و رویایی که در جنوب شرق الیگودرز قرار گرفته و تا دامنه های باشکوه زاگرس ادامه دارد. نکته بازدید از این دشت زیبا این است که حتماً باید سفر به لرستان در بهار را انتخاب کنید تا چشمان شما به دیدنی این زیبایی خارق العاده دعوت شوند.

  • تنگه پر رمز و راز شیرز

بازدید از تنگه شیرز درست همچون قدم گذاشتن به جهانی اعجاب آور خیال است. منطقه ای به شدت عجیب که در نقطه تلاقی سه استان ایلام، کرمانشاه و لرستان واقع شده است. در طول راستا تنگه گل های رنگارنگ و درختان گلابی وحشی، انجیر، چنار، انگور و بلوط شما را سرگرم می نمایند. ناگفته نماند که اگر انتخاب شما برای سفر به لرستان در بهار قطعی شد، می توانید بازدید از این زیبای وحشی را به خودتان قول بدهید.

در میانه دره یک رودخانه شیشه ای با آبی خنک و زلال در جریان است که حتی ماهی ها نیز قابل دیدن هستند. شما با غاری در انتهای راستا تنگه روبرو می شوید که برجای مانده از دوران غارنشینی اجداد ساکنان منطقه است. در زمان طی کردن راستا نیز صخره های محکم و تنومندی را دیدن می کنید که پیکر خود را با پوششی از گیاه پیچک مخفی نموده اند. در نهایت این که شما در این دره به یک ماجراجویی طبیعی در طبیعت دعوت شده اید که توصیف آن با کلمات غیر ممکن است.

  • تنگه اعجاب آور هِلت

اگر به عکاسی علاقه دارید و یا عکاس حرفه ای هستید، بدون شک بازدید از این تنگه برای شما یک موقعیت فوق العاده است تا هنر عکاسی خود را ارتقا بدهید. اما قبل از اینکه دوربین شما عکس بگیرد، چشمان شما تصاویر مجذوب نماینده و ژورنالی این تنگ را در ذهنتان ثبت خواهند کرد. این تنگه در شهرستان پلدختر قرار گرفته و همچون دره خزینه از منطقه ها بسیار مجذوب نماینده و دیدنی لرستان است.

خالق این تنگه طبیعت است که در انتهای خلق اثر خود یک رود پر جوش و خروش با نام زال را برای امضای نهایی کار، به آن اضاف نموده است. شما در درون این تنگه هیچ گیاهی را نخواهید دید اما به جای آن هم زیستی مسالمت آمیز صخره و آب در جریان است که زیبایی صخره ها حاصل کوشش آب برای فرسایش آنهاست. در برنامه ریزی سفر به لرستان در بهار ، بازدید از این تنگه را نباید فراموش کنید.

  • آبشار سفید، عروس لرستان

در سفر به لرستان در بهار چند قدم که از الیگودرز دور شدید، آبشار سفید را دیدار خواهید کرد. یک جریان آب همیشگی و مداوم از دل صخره ها که خود را با سرعت به دامنه سرسبز زاگرس میرساند. ارتفاع این آبشار 70 متر است که به واسطه این ارتفاع زیاد و برخورد شدید آب و جریان هوا با یکدیگر، حباب های سفید رنگی در سرتاسر آبشار به وجود می آیند و این آبشار را سفیدپوش می نمایند.

به همین علت است که مردم و گردشگران این آبشار را با نام آبشار سفید می شناسند. پوشش همواره سبز گیاهان منطقه در کنار صلابت و زیبایی کوه ها و صخره ها خصوصا نقالی کوه و همینطور آب معدنی و گوارایی که از دل این صخره ها خود را به بیرون می رساند، همگی در کنار هم سبب شده اند که سالانه گردشگران و مسافران زیادی از داخل و خارج از کشور برای دیدن این زیبایی طبیعی طبیعت خود را به لرستان برسانند.

  • تپه چغا، هنر دست جهانی مدرن

یکی از مجموعه های تفریحی و مجذوب نمایندهی که در دل شهر بروجرد قرار گرفته است تپه چغا نام دارد. تصویر شهر از بالای این تپه مجذوب نماینده و عجیب است و یکی از از دلایل مهمی است که گردشگران و مردم را به این تپه هدایت می نماید. در این سایت تفریحی امکانات جالبی برای گذراندن اوقات فراغت گنجانده شده اند. برای مثال در یک قسمت از این تپه شما با 78 گونه متنوع و زیبا از پرندگان روبه رو هستید که در باغی با همین نام در حال پرواز و خودنمایی هستند.

در قسمت دیگری از این تپه باغ فدک قرار گرفته که به واسطه وجود سه دریاچه، از تفریحات آبی و متنوعی برخوردار است. بعلاوه در تپه چغا تندیس های زیبا، گلزار شهدای گمنام، آلاچیق ها و وسایل بازی گوناگونی برای تفریح و تفریح بچه ها و خردسالان قرار داده شده است. در سفر به لرستان در بهار حتما بازدید از این تپه و دیدنی شهر سرسبز بروجرد از ارتفاع را نباید فراموش کنید.

لرستان و این همه شگفتی و اعجاب

بدون شک ایران با شهرهای خود یک کتابچه رنگارنگ و طبیعی از شگفتی ها و اعجاب است که خالقی هنرمند در تدوین و ویراستاری آن دست داشته است. استان لرستان و 11 شهر منحصر به فرد آن چندان به عنوان قطب گردشگری مورد توجه نیستند و ما در مجال کوتاه این مقاله سعی کردیم تا شما را با گوشه ای از شگفتی های سکنا گزیده در این منطقه آشنا کنیم.

منبع: الی گشت

به "لرستان در فصل بهار مقصدی ایده آل برای طبیعت گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرستان در فصل بهار مقصدی ایده آل برای طبیعت گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید