سیل در سیستان و بلوچستان، قطع مسیر ارتباطی 38 روستا

به گزارش وبلاگ هیچکس، سرپرست فرمانداری قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی و طغیان رودخانه علاوه بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی بیش از 38 روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره ای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع نموده است.

سیل در سیستان و بلوچستان، قطع مسیر ارتباطی 38 روستا

احمدرضا هاشمزهی در گفت و گو با ایرنا گفت: بر اثر فعالیت سامانه مونسون در جنوب استان و طغیان رودخانه کاجو راه ارتباطی 33 روستای حوزه کاجو با جمعیت بیش از 6 هزار نفر برای چندمین بار بسته شده و فقط امدادهوایی امکانپذیر است.

وی بیان نمود: این راه های روستایی که از هفته های قبل مسدود شده بود به علت تداوم فعالیت سامانه مونسون و سیلاب های پی درپی رودخانه کاجو همچنان مسدود مانده است.

وی گفت: در 24 ساعت گذشته از ایستگاه باران سنج دهیرک کاجو 25 میلیمتر، ساربوک 14 میلیمتر، شهر قصرقند 7.5 میلیمتر و هلنچکان هشت میلیمتر باران گزارش شده است.

وی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستاهای حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.

وی اضافه نمود: بر اثر بارش های عصر دیروز در ارتفاعات شمالی قصرقند، سیلاب در رودخانه کاجو جاری شده و تنها بصورت امداد هوایی امکان دسترسی با روستاهای کاجو وجود دارد.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: با این سیلاب ارتباط 38 تا 41 روستای بالادست و پایین دست رودخانه کاجو به مرکز شهرستان قطع شده است.

سیلاب مسیر ارتباطی 38 روستای ساربوک و قصرقند را قطع کرد

هاشمزهی تاکید نمود: از مردم حاشیه نشین رودخانه کاجو درخواست می گردد از تردد در بستر این رودخانه جدا خودداری نمایند.

وی توضیح داد: با هر بارندگی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی 41 روستای این شهرستان در محدوده رودخانه کاجو و بخش ساربوک و پایین دست روستاهای چندوکان و محدوده بالادست سد زیردان و بخش مرکزی قصرقند به علت طغیان رودخانه کاجو و رودخانه های فصلی حوزه شهرستان و جاری شدن سیلاب بسته می گردد و حدود 20 هزار نفر همواره گرفتار در پشت سیلاب هستند.

وی گفت: در یک ماه اخیر شاهد بارش باران های مونسونی در نقاط مختلف قصرقند بویژه در حوزه بالادست منطقه کاجو و شهر قصرقند بودیم و چندین بار رودخانه کاجو سیلابی شده است.

سرپرست فرمانداری قصرقند با اشاره به اینکه قصرقند 65 هزار نفر جمعیت و سه بخش دارد، ادامه داد: بارندگی های سیل آسا و به تبع آن طغیان رودخانه های محلی موجب قطع ارتباط 23 روستای منطقه کاجو و 18 روستای حوزه بخش های ساربوک و مرکزی این شهرستان شده است.

ضرورت فوری برای بازسازی سیل بند قصرقند

وی با بیان اینکه حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان است و سیل بند شهر قصرقند نیز فرسوده و احتیاجمند بازسازی و بازسازی است، اضافه نمود: توصیه می گردد اهالی پایین دست رودخانه ها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه روی پل های قصرقند خودداری نمایند چرا که هر گونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

هاشمزهی با بیان اینکه ارتباط مخابراتی و برق بعضی منطقه ها روستایی نیز قطع شده است، اضافه نمود: بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخش های زیربنایی این شهرستان و زمین های کشاورزی حاشیه رودخانه نیز شده است.

وی اظهارداشت: پس از انتها بارندگی و با فروکش کردن سیلاب گروه های ارزیاب در منطقه برای برآورد خسارات اعزام خواهند شد.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: براساس پیش بینی های هواشناسی بارش ها برای روزهای آینده نیز در منطقه قصرقند و ارتفاعات شمالی این منطقه افزایش خواهد یافت و احتمال سیل و طغیان مجدد وجود دارد.

طغیان رودخانه ها و جابجایی بیماران با لودر در قصرقند

وی اضافه نمود: هنگام مسدود شدن راه های روستایی بر اثر طغیان رودخانه ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این منطقه ها به وسیله ماشین آلات سنگین راهداری همانند لودرها از رودخانه و مسیل عبور می نمایند.

هاشمزهی عنوان نمود: تعلل و تاخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مسائل و گرفتاری مردم بیشتر گردد که احتیاج است هر چه سریعتر این پروژه راهسازی تکمیل و بعلاوه راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت گردد.

وی با اشاره به اینکه سال 1394 مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیک شهر- قصرقند اجرا شده و در یک سال اخیر عملیات اجرایی شروع شده خاطر نشان کرد: احداث پل حمیری یکی از ضرورت های شهرستان قصرقند به شمار می آید چرا که با هر آورد آب خسارت های زیادی به مردم وارد و راه بسته می گردد.

سرپرست فرمانداری قصرقند بیان نمود: در حال حاضر تمام زمین های زراعی و خانه های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و بعلاوه در شهر نیز واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.

وی ضمن تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه های اجرایی عنوان نمود: مردم تا کاهش اندازه بارش ها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون شهری بویژه مسیل ها خودداری نمایند.

منبع: فرارو

به "سیل در سیستان و بلوچستان، قطع مسیر ارتباطی 38 روستا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل در سیستان و بلوچستان، قطع مسیر ارتباطی 38 روستا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید