تکیه گردشگری دریایی بر اتوبوس دریایی که به ساحل نرسید

به گزارش وبلاگ هیچکس، پروژه اتوبوس گردشگری سال ها است که از میز این دولت به دولت بعدی می رود و هنوز راه اندازی نشده؛ طرحی که قرار بود به گردشگری دریایی و تفریحی مازندران جهش و شتاب ببخشد. در حال حاضر گردشگری دریایی مازندران با امکانات سنتی و اولیه در ساحل با فروش بلال و بستنی یا چای و قلیان روزگار سپری می کند و مرحله آخر این گردشگری سوارشدن بر قایق های دو نفره و یا چندنفره کوچک است.

تکیه گردشگری دریایی بر اتوبوس دریایی که به ساحل نرسید

تاسیسات گردشگری مستقر در نوار ساحلی مازندران یا به صورت غیرمجاز بنا شده اند و یا از آن فقط برای پذیرایی و غذا و یا اقامت استفاده می شود و هنوز تعریف جامع و بسته ای هدفمند برای گردشگری دریایی در این بخش تعریف نشده است.

با آن که 165 نقطه ساحلی مازندران برای ایجاد اسکله تفریحی شناسایی شده و برخی از مناطق مجوز دریافت کردند اما همچنان کشتی تفریحی و اتوبوس دریایی مازندران در هاله ای از ابهام واقع شده است. سال ها پیش قرار بود یک فروند کشتی کروز با 140 سوئیت به عنوان اتوبوس دریایی خریداری و در آب های مازندران فعال شود و اکنون نه از کشتی خبری است و نه از کروز.

سیف اله فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران درباره راه اندازی اتوبوس دریایی در دریای خزر با بیان این که باید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی اتوبوس دریایی در دریای خزر را تامین کنیم، اظهار کرد: این تجهیزات باید از طریق واردات تأمین شود و هم اکنون با تحریم روبرو هستیم.

وی با عنوان این که چهار سرمایه گذار برای راه اندازی اتوبوس های دریایی در استان شناسایی شده است، یادآور شد: دو سرمایه گذار نیاز به تسهیلات داشتند اما برای واردات تجهیزات ساخت اتوبوس و شناور دریایی باید موانع برطرف شود زیرا نیازمند تجهیزات خاصی هستیم.

وی از شناسایی 165 نقطه برای ایجاد اسکله دریایی در استان خبر داد و گفت: در 143 نقطه مجوز بدون نام از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صادر شده است.

فرزانه یادآور شد: برای ایجاد هر اسکله دریایی سه میلیارد تومان اعتبار و هزینه نیاز است که هر اسکله برای 20 نفر شغل ایجاد می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تاکید براین که باید اشتغال پاک را در حوزه سواحل ایجاد کنیم، شرح داد: گردشگری با موضوع حفظ محیط زیست باید توسعه یابد.

اکنون گردشگری دریایی مازندران به امکانات اولیه و قایق های سنتی و پارویی متکی است و راه اندازی اسکله های دریایی شاید طلسم ایجاد اتوبوس دریایی را در استان بشکند.

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران با بیان این که اسکله دریایی و تفریحی طلسم رونق گردشگری دریایی را خواهد شکست، اظهار کرد: با صدور موافقت اصولی اجرا اسکله های تفریحی مذکور در استان و ارائه تسهیلات کم بهره لازم به این منظور از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی کشور، موافقت شد.

وی مطرح نمود: صدور مجوز برای سرمایه گذار بدون مراجعه برای اخذ استعلامات لازم به دستگاه های مسئول در زمان طولانی، با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سازمان بنادر و دریانوردی کشور از جمله مزایای این طرح است.

استاندار با اشاره به این که اداره کل مهندسی سواحل و بنادر و دبیرخانه صدور مجوز سازه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور؛ موافقت اصولی 43 اسکله از 134 اسکله شناسایی شده در نقاط مختلف ساحلی استان را صادر کرد، گفت: موافقت اصولی مابقی این اسکله ها نیز پس از طی مراحل صادر می شود و این مهم؛ گامی بزرگ در راستای عملیاتی شدن اسکله های گردشگری - تفریحی و تحول در اقتصاد و گردشگری دریایی است.

حسین زادگان با بیان این که سرمایه گذاران مشتاق برای انجام سرمایه گذاری در این طرح آماده اند و هزینه مشاوره برای سرمایه گذاری به دلیل انتخاب یک مشاور برای همه طرح ها صفر شده است، اظهار کرد: با شروع عملیات اجرایی این طرح ها و شروع فعالیت اسکله ها، شاهد جهشی بزرگ برای شکوفایی گردشگری دریایی خواهیم بود.

درحالی مناطق شمالی از داشتن کشتی تفریحی و گردشگری برای رونق سفرهای دریایی محروم هستند که سالانه 80 درصد مسافران استان های شمالی و مازندران برای دیدن دریا و جاذبه هایش به استان سفر می کنند.

مهر نوشت، تجربه برخی از کشورها نظیر روسیه و به راه انداختن اتوبوس دریایی و درآمدزایی هنگفت از این بخش می تواند الگو مناسبی برای متولیان حوزه گردشگری در استان مازندران باشد و با اختصاص یک فروند کشتی در حاشیه خزر، به آرزوی دیرینه اهالی این دیار جامه عمل پوشیده خواهد شد.

منبع: گردشبان

به "تکیه گردشگری دریایی بر اتوبوس دریایی که به ساحل نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه گردشگری دریایی بر اتوبوس دریایی که به ساحل نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید