برنامه ریزی دانشگاه آزاد مشهد برای حل مسائل نرم افزاری هسته های فناور

به گزارش وبلاگ هیچکس، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد گفت: این دانشگاه پس از حل مسائل زیرساختی و تأمین تجهیزات مورد نیاز فناوران و ایده پردازان، حالا به دنبال حل مسائل حقوقی و نرم افزاری هسته های فناور است.

برنامه ریزی دانشگاه آزاد مشهد برای حل مسائل نرم افزاری هسته های فناور

گروه دانشگاه وبلاگ هیچکس، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * دانشگاه ها چند سالی است که مراکز رشد را برای حمایت از طرح ها و ایده های دانشجویان در حل مسائل جامعه و تولید علم احداث کرده اند. دانشگاه آزاد کمی دیرتر از وزارت علوم وارد این عرصه شد، اما اکنون مراکز رشد دانشگاهی در واحد های مختلف دانشگاه آزاد، توانسته اند ایده های مختلف و مهمی را از میان دانشجویان و اعضای هیات علمی خود جمع آوری کرده اند؛ مانند مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد که اکنون 24 هسته و واحد فناور فعال دارد.

مرکز رشد در دانشگاه آزاد مشهد در سال 92 و با مصوبه وزارت علوم احداث شد. فضای درنظر گرفته شده برای فعالیت واحد های فناوری در این مرکز رشد، حدود 700 مترمربع بود و همان ابتدا، هدف از احداث این مرکز را خلق و افزایش ثروت از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری اعلام کردند.

جاوید نوبخت، مدیر این مرکز به خبرنگار ما درباره فعالیت های این مرکز می گوید: مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد در حوزه تخصصی تجهیزات و فناوری های سلامت فعالیت می کند و این عنوان تخصصی مرکز است.

به گفته او، از میان 24 هسته و واحد فناور فعال در این مرکز، 80 درصد در حوزه فناوری های سلامت کار می کنند. نوبخت توضیح می دهد: در مرکز، واحد فناوری داریم که در حوزه آموزش انلاین فعالت می کند، اما تخصص این واحد در حوه علوم انسانی و روانشناسی است و به صورت تخصصی روی روانشناسی کودک کار می کند.

فناوری در حوزه علوم انسانی

نوبخت توضیح می دهد: ویژگی این مرکز این است که آموزش ها را به صورت تخصصی ارائه می دهد. اگر یک نفر کارشناس روانشناسی بخواهد در مهد کودکی فعال شود، درباره شغل و حرفه اش می تواند از آموزش های آنلاین این واحد فناور استفاده کند.

نام این شرکت آن آموز است و به عنوان یکی از استارتاپ های پیروز در دانشگاه آزاد مشهد شناخته می شود و تحت حمایت این دانشگاه به فعالیت خود ادامه می دهد.

شرکتی دیگر در این مرکز رشد فعالیت می کند که با ایده ای ساده و خاص، توانسته خدمتی را به دانشجویان غیرایرانی ارائه دهد. نوبخت درباره فعالیت این شرکت می گوید: تعداد زیادی دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد مشهد مشغول به تحصیل هستند و متوجه شدیم که موضوع گردشگری برای این دانشجویان کاملا مغفول مانده است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد توضیح می دهد: هسته فناوری به نام ترلان در مرکز رشد فعال شد ، که ایده اولیه آن ارائه خدمات گردشگری به دانشجویان غیرایرانی به صورت آنلاین بود. این ایده اکنون پرورش یافته و علاوه بر ارائه اطلاعات و خدماتی در حوزه گردشگری، مسائل حقوقی یا آموزش زبان فارسی را هم به این دانشجویان ارائه می دهد. با پرورش این ایده، دانشجویان توانسته اند کار شرکت را گسترش داده و فعالیت خود را ادامه دهند.

این دو شرکت، خدمت محور هستند. نوبخت در ادامه این گفتگو به رویکرد های مرکز رشد در حمایت از شرکت های محصول محور و تولیدی نیز اشاره می کند.

او می گوید: یکی از شرکت های ما در حال تولید نوشابه انرژی زا از زعفران است. به تازگی مجوز انجمن ارگانیک ایران را هم دریافت کرده اند و در حال حاضر مرحله پایلوت محصول خود را سپری می کنند.

فعالیت این شرکت از این جهت اهمیت دارد که سال های متمادی زعفران ایران، به صورت خام و بدون فرآوری به کشور های دیگر صادر می شد. اما این ایده می تواند فرصتی باشد برای ایجاد ارزش افزوده از محصولی استراتژیک مانند زعفران.

به گفته نوبخت ، این شرکت دانشجویی و ایده محور در حال مجوز های سیب سلامت برای تولید بیشتر هستند.

شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد تمرکز خود را بیشتر بر حوزه سلامت گذاشته اند؛ مانند شرکت نگین آژند که سیستم اعلام کدینگ بیمارستانی و احضار پرستار را طراحی و تولید کرده است.

نوبخت می گوید: یکی از مشتری های این شرکت بیمارستان های دانشگاه آزاد است. مسئولان این بیمارستان در ابتدا تمایلی برای استفاده از یک محصول داخلی که توسط دانشجویان طراحی شده، نداشتند. اما پس از نصب و استفاده از آن، متوجه شدند که این سیستم بسیار بهتر از سیستم های خارجی کار کند و هزینه خرید و تعمیر آن، از سیستم های خارجی بسیار کمتر است.

سیستم کدینگ بیمارستانی که در این شرکت تولید شده ، قیمتی معادل یک چهارم قیمت محصولات خارجی دارد و قرار است در بیمارستان ارتش مشهد نیز نصب شود.

توجه به زیرساخت های نرم افزاری برای فناوران

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد به ضرورت ایجاد زیرساخت های نرم افزاری برای ایده پروری دانشجویان و استادان اشاره می کند و می گوید: با بررسی هایی که کردیم به این نتیجه رسیدم که جنس حمایت هایی که هسته ها و واحد های فناور نیاز دارند، در حوزه نرم افزاری بیشتر است.

او توضیح می دهد: تا به امروز حمایت های سخت افزاری، مانند ایجاد فضای کارگاهی، تأمین تجهیزات و مانند آن به واحد های فناور ارائه می شده، اما به نظر می رسد این واحد ها با مسائلی دیگر مانند دریافت مجوزها، ناآشنایی با قوانین، ارتباط با نهاد ها و ارگان های دولتی و مانند آن هم نیاز به حمایت دارند.

پرورش ایده براساس مسائل صنایع و جامعه

حالا دانشگاه آزاد مشهد به دنبال احصای مسائل واحد های فناور در ارتباط با نهاد های مختلف و رایزنی های لازم در زمینه حل این مسائل، است و این راستا را برای خود در نظر گرفته است.

سیاست دیگر مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد این است که دانشجویان و پژوهشگران را ترغیب کنیم که نیاز های فناورانه روز را حل کنند.

نوبخت می گوید: یکی از مسائل ما این است که صنایع باید به ما مراجعه می کردند و مشکل خود را به ما می گفتند و از این طریق ما هم به دنبال حل این مشکل می رفتیم، اما اکنون ما طرح هایی برای نیازسنجی از صنایع و جامعه داریم.

او توضیح می دهد: مسائل صنایع و جامعه را ارزیابی می کنیم و به اعضای هیات علمی و دانشجویان ارائه می دهیم و بر مبنای این مسائل، از ایده های فناور و دانش محور حمایت می کنیم.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد بیان می کند: به این شیوه، ایده های فناورانه کاملا کاربردی می شود. به همین دلیل پویش کارآفرینی در خراسان با شرکت شهرک های صنعتی داشتیم و نیاز های فناورانه آنان را به دست آورده ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برنامه ریزی دانشگاه آزاد مشهد برای حل مسائل نرم افزاری هسته های فناور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی دانشگاه آزاد مشهد برای حل مسائل نرم افزاری هسته های فناور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید