برخورد یک ترقه به سقف شاه نشین پل خواجو

به گزارش وبلاگ هیچکس، خبرگزاری مهر و ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، برخورد یک ترقه به سقف شاه نشین پل خواجو صورت پذیرفت.

برخورد یک ترقه به سقف شاه نشین پل خواجو

حمیدرضا محققیان با بیان اینکه متأسفانه یک ترقه بزرگ به سقف شاه نشین پل خواجو در ایام چهارشنبه آخر سال اصابت نموده، گفت: با توجه به حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و گشت زنی روی پل در شب چهارشنبه سوری، به احتمال زیاد این ترقه زنی فردای شب چهارشنبه سوری رخ داده است.

وی اضافه کرد: پل خواجو و سایر پلهای بر روی رودخانه زاینده رود به علت قرار گرفتن در فضای عمومی جزو معابر عمومی و شهری محسوب می شوند و به صورت مستقیم در اختیار این اداره کل قرار ندارند، لذا حفاظت 24 ساعتی از این پل های تاریخی مقدور نیست اما بازسازی این پل ها همه ساله به وسیله این اداره کل با ایجاد حوزه پایش پل های تاریخی انجام می گردد.

محققیان توضیح داد: با فرهنگ سازی مناسب و بعلاوه مراقبت و حفاظت از نزدیک به 2 هزار اثر تاریخی در شهر تاریخی اصفهان، آسیب به این بناها در زمان هایی همانند چهارشنبه های سرانجام سال به حداقل رسیده و سال جاری فقط شاهد آسیب رسیدن به یک بنای تاریخی در شهر اصفهان بودیم، با این حال معتقدیم همین یک اتفاق هم نباید در این جهانشهر افسانه ایی تکرار گردد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تأکید کرد: امید است تا با کمک همه نهادهای مرتبط در حوزه های اجتماعی و فرهنگی شاهد تکرار این رخدادهای تلخ نباشیم، با این حال با توجه به استقبال مردم از این اثر تاریخی در نوروز، در کمترین زمان ممکن و در کمتر از 24 ساعت شاه نشین پل خواجو مورد پایش و بازسازی قرار می گیرد.

بعلاوه علی قربان پور، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان نیز گفت: با توجه به استقرار همکاران این یگان در بناهای تاریخی شاخص اصفهان از جمله پل خواجو در شامگاه چهارشنبه آخر سال آسیبی به بناهای تاریخی استان وارد نشده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: در شب چهارشنبه سوری هیچ آسیبی به آثار تاریخی وارد نشده و آسیب به پل خواجو پس از سرانجام ساعت استقرار نیروهای یگان در صبح فردای شامگاه چهارشنبه آخرسال رخ داده است.

وی اضافه کرد: همه مردم به عنوان مالکان اصلی میراث فرهنگی به عنوان سند هویت خود باید نسبت به حفظ میراث ارزشمند تاریخی احساس مسئولیت نمایند.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان هم اضافه کرد: بناهای تاریخی همواره در حال طی کردن فرآیند زوال هستند اما عواملی مانند انرژی صوتی و گرمایی حاصل از انفجار ترقه می تواند این روند را چند سال جلوتر بیندازد و برای آنها تنش ایجاد کند.

بهشاد حسینی ادامه داد: ترقه زدن در بناهای تاریخی یک چالش نو و ریشه های آن در فرهنگ اجتماعی و رفتارشناسی قابل آنالیز است اما آسیب هایی از این دست در بناهای تاریخی را میتوان در سه جنبه جستجو کرد.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: جنبه اول، آسیب منظری به علت رد سیاهی که ترقه بر پیکر بنا به جا می گذارد و بعد دوم تاثیر جبران ناپذیر انرژی صوتی و گرمایی آزاد شده از برخورد ترقه بر بنای تاریخی است.

حسینی ادامه داد: بعلاوه در بعد سوم، فرآورده هایی پس از انفجار فراوری می گردد که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن جنبه زیبایی شناسی بصری، می تواند عامل آسیب برای بنا باشد.

وی گفت: شاید در خوشبینانه ترین حالت بتوان بدون آنکه به ساختار اثر آسیبی برسد، رد سیاهی این مواد انفجاری را پاک کرد اما تنش ایجاد شده حاصل از انرژی صوتی و گرمایی انفجار ترقه در مصالح، ملات ها، آجرها و بندها غیر قابل جبران است و مقدار آنها را باید با روش های علمی پیمایش کرد.

حسینی درباره فرآیند پاکسازی آثار حاصل از برخورد ترقه به دیوار و تزئینات اتاق بیگلربیگی پل خواجو شرح داد: در مرحله نخست باید رد سیاهی پاکسازی گردد بدون اینکه به ساختار اثر آسیب بزند و پس از آن به علت اینکه پاکسازی، تخریبی را هم ایجاد می نماید باید قسمت مورد نظر را با مواد برگشت پذیر موزون سازی کرد.

این کارشناس گفت: فرهنگسازی و اطلاع رسانی در جامعه درباره اهمیت پاسداشت آثار و بناهای تاریخی برای پیشگیری از بروز چنین آسیب ها و چالش هایی لازم است.

منبع: همگردی

به "برخورد یک ترقه به سقف شاه نشین پل خواجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد یک ترقه به سقف شاه نشین پل خواجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید