ایرانیان عصبانی اند

به گزارش وبلاگ هیچکس، چندسالی است که کارشناسان نسبت به پدیده افزایش خشم در جامعه هشدار می دهند. هشدار هایی که با افزایش جرائم مبتنی برخشونت درکشور زنگ های خطر را بیش از همواره به صدا درآورده است.

ایرانیان عصبانی اند

به گزارش دنیای اقتصاد، درتازه ترین نظرسنجی ها نیز مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اسفند 1400 طرح سنجش احساس خشم مردم ایران را با حجم نمونه 2088 نفر از ساکنان منطقه ها شهری و روستایی به صورت تلفنی اجرا نموده است. نتایج این نظرسنجی نیز از افزایش خشونت در جامعه حکایت می نماید.

در این نظرسنجی که نظرات افراد بالای 18 سال در آن مورد سنجش قرار گرفته، پاسخگویان در سه محور حالت خشم، صفت خشم و کنترل خشم مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

این نظرسنجی نشان می دهد آستانه تحمل مردم و تاب آوری جامعه کاهش یافته و با کوچک ترین تنش شاهد عکس العمل های کلامی و رفتاری خارج از عرف بین مردم جامعه هستیم.

براساس این نظرسنجی 3/ 14درصد افراد شرکت نماینده در پاسخ به گزینه من معمولا زود از کوره در می روم پاسخ کاملا،3/ 19 درصد پاسخ زیاد و 1/ 23 درصد پاسخ تاحدودی داده اند. پاسخی که نشان می دهد 7/ 56درصد افراد شرکت نماینده در این نظرسنجی به اندازه کامل، زیاد و تا حدودی در معرض خشم قرار می گیرند.

بعلاوه 4/ 28 درصد پاسخ دهندگان به این گزینه پاسخ کم و 15درصد پاسخ اصلا داده اند که نشان می دهد 4/ 43درصد پاسخگویان کمتر یا اصلا درمعرض خشم قرار نمی گیرند. ازسوی دیگر1/ 9درصد پاسخ دهندگان به گزینه وقتی دیگران باعصبانیت با من برخورد می نمایند، من هم عصبانی می شوم پاسخ کاملا، 3/ 23درصد پاسخ زیاد و 5/ 26درصد پاسخ تا حدودی داده اند که نشان می دهد 9/ 57درصد از افراد شرکت نماینده دراین نظرسنجی درحوزه روابط اجتماعی دچار خشم می شوند.

بعلاوه 1/ 23درصد در پاسخ به این گزینه پاسخ کم و 9/ 18درصد پاسخ اصلا داده اند که بیانگر این مطلب است که 42درصد افراد شرکت نماینده دراین نظرسنجی می توانند درچنین موقعیت هایی خود را کنترل نمایند.

این نظرسنجی از آن جهت حائز اهمیت است که جامعه شناسان و روانپزشکان ارتباط کاهش آستانه تحمل با اتفاقات جامعه، ازجمله بیکاری، بی عدالتی، مسائل مالی، فاصله طبقاتی، را از دلایل افزایش خشونت در جوامع می دانند.

اسفند سال گذشته نیز مصطفی اقلیما استاد دانشگاه و کارشناس اجتماعی در تبادل نظر با همشهری آنلاین گفته بود خشم اجتماعی وقتی اتفاق می افتد که عمده مردم از شرایط خود ناراضی و خشمگین هستند. یعنی وقتی با فرد صحبت می کنید از خانواده، دولت، کار و مجموعه شرایط خود ناراضی است و همه این عوامل مثل یک زنجیره بر فرد اثر گذاشته اند.

او بعلاوه بر نقش عواملی همانند افزایش تورم و خط فقر و بیکاری براندازه تاب آوری مردم تاکید نموده بود. سازمان پزشکی قانونی کشور نیز اردیبهشت امسال اعلام نمود: سال گذشته 586 هزار و 283 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند و استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در صدر آمار های نزاع در کشور قرار دارند.

در این مدت استان های تهران با 96 هزار و 496، خراسان رضوی با 51 هزار و 630 و اصفهان با 41 هزار و 64 نفر بیشترین و استان های ایلام با 3 هزار و 490، بوشهر با 3 هزار و 641 و خراسان جنوبی با 4 هزار و 164 نفر کمترین آمار ارجاعات نزاع را داشته اند.

بعلاوه بر اساس این گزارش، ماه های خرداد با 60 هزار و 175 و شهریور با 60 هزار و 4 نفر پرارجاع ترین ماه های سال از جهت موارد نزاع در سال 1400 بوده است.

منبع: فرارو

به "ایرانیان عصبانی اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانیان عصبانی اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید