افزایش تعرفه تلفن ثابت؛ صورتحساب کدام مشترکان نجومی می گردد؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، افزایش تعرفه تلفن ثابت عبارتی درست یا حداقل دقیق نیست؛ اگر بخواهیم نامه ای که هفته گذشته به وسیله وزیر صمت به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار منتشر شده را به زبان ساده تفسیر کنیم، تغییر شیوه محاسبه قبض تلفن ثابت تنها عبارت برازنده خواهد بود اگرچه به هرحال کلیت ماجرا تغییر نمی نماید و مشترکان تلفن ثابت در سراسر کشور باید بدانند هزینه ماهانه استفاده از خط تلفن قرار است برایشان به شکلی چشم گیر بالا برود. مشترکان تهران در شیوه تازه باید حداقل ماهی 20 هزار تومان قبض پرداخت نمایند. در مراکز استان ها، حداقل رقم قبض 15 هزار تومان در ماه خواهد بود و در سایر شهر های کشور حداقل رقم قبض تلفن ثابت به ماهی 10 هزار تومان رسیده است. این یعنی اگر یک مشترک ساکن تهران، دو شاخه را از پریز بکشد و هیچ تماسی برقرار نکند، باز هم سالانه 240 هزار تومان آبونمان پرداخت می نماید. این هزینه روی دوش افرادی که کاربرد خط تلفن شان به استفاده از اینترنت ADSL محدوده شده هم خواهد افتاد.

افزایش تعرفه تلفن ثابت؛ صورتحساب کدام مشترکان نجومی می گردد؟

افزایش تعرفه تلفن ثابت به چه علت رخ داد؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، افزایش تعرفه تلفن ثابت یا همان تغییر روش محاسبه قبض تلفن هیچ کس را اندازه شرکت مخابرات مسرور نمی نماید. این شرکت پیش از ماجرای اخیر با سوز و گداز ادعا می کرد از مجموع 30 میلیون خط واگذار شده تلفن ثابت، 29 میلیون اشتراک فعال است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در آخرین آمار خود که مرداد سال جاری منتشر شده این اعداد و ارقام را به نوعی تایید می نماید. در این گزارش آمده تعداد خطوط تلفن ثابت 38 میلیون است و 37 میلیون خط به شرکت مخابرات ایران اختصاص دارد. وقتی تنها تعداد خطوط فعال را بشماریم، صحت و سلامت آمار شرکت مخابرات تقویت می گردد: تعداد اشتراک های تلفن ثابت به وسیله شرکت مخابرات ایران به مجموع 37 میلیون و 146 هزار و 529 خط منصوبه رسیده که شامل 31 میلیون و 283 هزار و 930 تعداد خط منصوبه شهری و پنج میلیون و 862 هزار و 599 خط منصوبه روستایی می گردد. تعداد خطوط دایری مخابرات نیز به مجموع 28 میلیون و 970 هزار و 118 رسیده که شامل 25 میلیون و 5311 خط دایری شهری و سه میلیون و 964 هزار و 807 خط دایری روستایی می گردد. به این ترتیب ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور به 34.64 درصد می رسد.

برای اینکه تصویری درست از شرایط اقبال به خط تلفن ثابت در کشور داشته باشیم، می توان آن را با ضریب نفوذ 167 درصدی تلفن همراه مقایسه کرد. خطوط فعال تلفن همراه تا انتها سه ماهه اول سال 1401، به بیش از 141 میلیون عدد می رسد. تعداد خطوط واگذارشده دائمی موبایل 31 میلیون و 427 هزار و 180 عدد و خطوط واگذارشده اعتباری 176 میلیون و 560 هزار و 29 عدد است که مجموع خطوط واگذارشده دائمی و اعتباری را به 207 میلیون و 987 هزار و 209 می رساند. از این تعداد سیمکارت واگذار شده، 27 میلیون و 781 هزار و 495 خط دائمی فعال و 113 میلیون و 663 هزار و 493 خط اعتباری فعال وجود دارد که مجموع خطوط دائمی و اعتباری فعال را به 141 میلیون و 444 هزار و 988 عدد می رساند. دور و بر خودتان را نگاه کنید! در یک خانواده چهار نفره احتمالا یکی، دو نفر دوتا سیمکارت موبایل دارند. تقریبا می گردد شش سیمکارت موبایل در ازای تنها یک خط تلفن ثابت موجود در خانه.

شرکت مخابرات می گوید قبل تغییر تعرفه، از هر خط تلفن ثابت به طور میانه تنها ماهی شش هزار و 400 تومان عایدی داشته

استفاده از خط تلفن ثابت در سال های اخیر کاهش پیدا نموده است. چون علاوه بر اینکه از زمان الکساندر گراهام بل تا الان خدمات و سرویس های کاربردی آن پیشرفت محسوسی نداشته، معمولا اعضای خانواده، در طول شبانه روز خارج از منزل به سر می برند و بیشتر به خط موبایل خود متکی هستند. بعلاوه بخشی از احتیاج های روزانه را با یاری پیغام رسان های موبایلی انجام می دهند. شرکت مخابرات علاوه بر تعداد کم مشترک، از اندازه عایدیهاش هم گلایه دارد و ادعا می نماید از هر خط تلفن ثابت، به طور میانه تنها شش هزار و 400 تومان در ماه عایدی دارد. با این روش محاسبه به عدد 158 میلیارد تومان می رسیم. عجیب نیست؟

تغییر صورتحساب تلفن ثابت پس از مشترافزایش تعرفه

افزایش تعرفه تلفن ثابت یا همان تغییر روش محاسبه قبض تلفن به نوعی برای جبران عایدی های شرکت مخابرات اجرا شده است. آن ها می گویند برای سرویس دهی بهتر چاره ای جز افزایش آبونمان نداشته اند، ولی در عوض این فشار، برای مشترکان خود مشوق هایی در نظر گرفته است. به این ترتیب تهرانی ها باید بابت قبض تلفن ثابت خود، حداقل ماهی 20 هزار تومان پرداخت نمایند، ولی در عوض می توانند تا سقف چهار هزار و 444 دقیقه مکالمه تلفنی داشته باشند. در مراکز استان، سقف مکالمه با خط تلفن ثابت سه هزار و 333 دقیقه در ماه و در شهرستان ها، سقف مکالمه با تلفن ثابت، دو هزار و 666 دقیقه در ماه خواهد بود. اگر خط تلفن ثابت بیشتر از سقف مشخص شده کارکرد داشت، هزینه اضافی روی قبض او در نظر گرفته خواهد شد.

سقف تازه مکالمه در تهران چهار هزار و 444 دقیقه است که معادل 74 ساعت متوالی خواهد بود. یعنی می توانید در عوض آن 20 هزار تومانی که مخابرات به هرحال قرار است سر ماه از شما بگیرد، روزی دو تا 2.5 ساعت با یکی حرف بزنید. طبق نظام تعرفه گذاری فعلی، هزینه هر دقیقه مکالمه داخل استان، 4.5 تومان است که برمبنای همین عدد، چهار هزار و 444 دقیقه مکالمه 20 هزار تومان خرج برمی دارد. اگر از خط تلفن ثابت خانه به خط تلفن ثابت در استان دیگری زنگ بزنید، شرکت مخابرات هر دقیقه را 33 تومان محاسبه می نماید. بعلاوه قیمت هر دقیقه تماس با سیمکارت های موبایل برای مشترکان تلفن ثابت در حال حاضر 62.5 تومان است.

افزایش تعرفه تلفن ثابت یا تغییر شیوه محاسبه قبض تلفن قرار است به ضرر افرادی تمام گردد که استفاده از خط تلفن ثابت خود را به دست فراموشی سپرده بودند، کمتر با آن تماس برقرار می کردند یا اصلا دوشاخه را از پریز بیرون کشیده بودند و با یاری آن تنها جزو مشترک اینترنت ADSL به حساب می آمدند. این گروه قبلا رقمی ناچیز بابت آبونمان پرداخت می کردند و در مواقعی بعد پنج، شش ماه، قبض با رقم 13 تا 14 هزار تومان دریافت می کردند. در شرایط فعلی، مشترک تهرانی حتی با فرض کشیدن دوشاخه از پریز، هر ماه از طرف شرکت مخابرات قبض با رقم 20 هزار تومان دریافت می نماید. هزینه مشترک تلفن ثابت با این روش، ظرف شش ماه به 120 هزار تومان و در کل سال به 240 هزار تومان می رسد و عملا نگهداری خط تلفن ثابت بدون کارکرد دیگر صرفه مالی نخواهد داشت. شرکت مخابرات امیدوار است با تغییر روش محاسبه قبض، در وهله اول، مشترکان به استفاده بیشتر از خط تلفن ثابت تشویق شوند و گروهی که نگهداری خط را به صرفه نمی دانند، خط راکد خود را واگذار نمایند. در مراکز مخابراتی که با محدودیت تعداد خطوط قابل واگذاری، روبرو هستند، این حالت هم به سود مخابرات است. مشترکان می توانند با مراجعه به مخابرات منطقه، خط تلفن ثابت خود را واگذار نمایند یا پس از توافق با یک مشتری، دوتایی به مرکز مخابرات بروند و مراحل تغییر نام را پشت سر بگذارند. در شرایط عادی قیمت یک خط تلفن ثابت 218 هزار تومان است. مشترکان تازه می توانند این مبلغ را با پیش پرداخت 118 هزار تومان و اقساط 10 هزار تومان در طول 36 ماه تسویه نمایند. البته قیمت شماره های رند فرق دارد و در مواردی به 100 تا 500 میلیون تومان می رسد.

منبع: فرارو

به "افزایش تعرفه تلفن ثابت؛ صورتحساب کدام مشترکان نجومی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تعرفه تلفن ثابت؛ صورتحساب کدام مشترکان نجومی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید