افتتاح باند تازه آزادراه تهران ـ شمال با حضور رئیس جمهور، پیچید ه ترین آزادراه ایران چه ویژگی هایی دارد؟
به گزارش وبلاگ هیچکس، قطعه تازه آزادراه تهران ـ شمال به طول 16.5 کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان نخستین افتتاح آزادراهی دولت در سال 1402، با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری بهره برداری شد.
با بهره برداری از این قطعه، آزادراه تهران ـ شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.
براساس این گزارش، این قطعه از آزادراه بیش ترین حجم تونل و پل را در یک پروژه دارد به نحوی که 86 درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی های فنی در ساخت یک آزادراه است.
تونل البرز به طول 6.4 کیلومتر در این منطقه قرار گرفته است که در سال 1400 افتتاح شد و با افتتاح 16.5 کیلومتر از به جای مانده محور، مسیر 22 کیلومتری باند رفت در منطقه 2 آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل شد.
ساخت پل های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب های شاریو به وسیله پیمانکاران ایرانی، ساخت پلی به بلندی 320 متر، رکورد بیش ترین مقدار کابل کشی، سیستم های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم های تهویه در تونل ها از مهم ترین مشخصات فنی این پروژه است که بعضی از این موارد برای نخستین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.
تمام سیستم های مورد احتیاج سنجش آلاینده ها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند برای نخستین بار در کشور در تونل های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شده است که با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران ـ شمال به مازندران میسر شد.
از فاز دوم این آزادراه تا به امروز تونل البرز به عنوان طولانی ترین تونل کشور به طول بیش از 6 کیلومتر به بهره برداری رسیده است.
پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران ـ شمال که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران شروع می گردد، باقی می ماند که به طول 47 کیلومتر ادامه پیدا نموده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می گردد.
همزمان با بهره برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزاد راه عملیات ساخت آزاد راه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد.
فاز سوم این پروژه که در محدوده استان مازندران قرار گرفته است به وسیله سرمایه گذاری کشور چین در دستور کار قرار گرفته است. فاز پنجم پروژه از چالوس تا رامسر است. این پروژه 79کیلومتر تونل و دو کیلومتر پل دارد که انتهایش به رامسر می رسد.
منبع: گردشبان