شروع غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل ویژه یادگیری

به گزارش وبلاگ هیچکس، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از شروع غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل ویژه یادگیری اطلاع داد.

شروع غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل ویژه یادگیری

به گزارش وبلاگ هیچکس، دکتر سید جواد حسینی گفت: ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مسائل ویژه یادگیری در سال 1374 کلید خورده است و تا به امروز 786 مرکز دولتی و غیر دولتی آموزشی و توانبخشی مسائل ویژه یادگیری برای دانش آموزان در استان های کشور تاسیس شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان نمود: فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی مسائل یادگیری تا سال 1386 صرفا در بخش دولتی بود که با عنایت به سیاست های وزارت آموزش وپرورش مبنی بر استفاده از مشارکت های مردمی، توسعه مراکز غیردولتی در این بخش هم شروع شده است و در سال تحصیلی گذشته 515 مرکز دولتی و 271 مرکز غیردولتی در سطح کشور فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه هدف از تاسیس و ارائه خدمات در این مراکز، برطرف مسائل تحصیلی و فرایندی، جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی است، گفت: فرایند غربالگری، ارزیابی، تشخیص، شناسایی و ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مسائل ویژه یادگیری در مراکز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و در سال تحصیلی 1399، تعداد 49 هزار 652 نفردانش آموز دارای مسائل ویژه یادگیری در این مراکز خدمات دریافت نموده اند.

معاون وزیر با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات بهینه در این مراکز برنامه های کیفیت بخشی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: تدوین شاخص ها و استانداردهای فضا، تجهیزات و فرایندهای آموزشی و توانبخشی در مراکز مسائل ویژه یادگیری، طراحی و فراوری 3 وسیله یاری آموزشی در قالب پک آموزشی تقویت مهارت های نوشتاری، توسعه کمی مراکز مسائل ویژه یادگیری از تعداد 741 مرکز در سال تحصیلی 1399- 1398 به 786 مرکز در سال 1400- 1399 از جمله این برنامه ها است.

وی اضافه نمود: هم چنین تدوین و تنظیم پروتکل های ارزیابی و مداخله حافظه فعال ، دست خط و دقت، اخذ مجوز چاپ کتاب پروتکل خواندن و املا، تدوین و راه اندازی اپلیکیشن جامع برای تمام گروه های دانش آموزان با احتیاج ویژه، برگزاری کارگاه های دانش افزایی همکاران شاغل در مراکز، طراحی و تنظیم پوستر و بروشور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مراکز آموزشی و توانبخشی مسائل ویژه یادگیری و درج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر برنامه ها در این حوزه است.

حسینی راه اندازی سامانه ندای همراه جهت پاسخگویی به مخاطبین، برگزاری برنامه آموزشی زنده در حوزه توانمند سازی معلمان و والدین دانش آموزان با مسائل ویژه یادگیری در شبکه آموزش در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران به مدت ده جلسه و فراوری محتوای آموزشی در قالب فیلم، پاور، جزوه، کلیپ ، نرم افزار و درسنامه در حوزه مسائل ویژه یادگیری و بارگذاری بیش از 1000 محتوا در سامانه شاد را از دیگر برنامه ها دانست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برنامـه ها و اولویـت های مراکز دولتی و غیر دولتی مسائل ویژه یادگیری در سال 1400 اشاره نمود و گفت: توسعه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان دارای مسائل ویژه یادگیری با اختلال های همبودی، توسعه ظرفیت های سامانه جامع اطلاعات آماری و عملکردی مراکز آموزشی و توان بخشی مسائل ویژه یادگیری، طراحی مدل بومی نظام تشخیص، شناسایی و مداخله بهنگام مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله RTI و طراحی و تدوین دستورالعمل تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان دیر آموز پایه اول و دوم از جمله اولویت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400 است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حسینی به بیان وظایف و انتظارات از مراکز مسائل ویژه یادگیری پرداخت و گفت: گذراندن دوره های تخصصی مسائل ویژه یادگیری که به وسیله سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار می شود، تلاش در جهت اجرای طرح شناسایی و تشخیص با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش شهرستان و براساس شیوه نامه های ارسالی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کسب اطلاعات و آگاهی های به روز در اجرای ارزیابی های تخصصی جهت تشخیص افتراقی مسائل ویژه یادگیری و سایر مسائل دانش آموزان و با توجه به نقاط قوت و ضعف آن ها و مشخص سطوح مهارتی در هر یک از مهارت های فرآیندی و تحصیلی و طراحی برنامه آموزشی ویژه فردی و گروهی که با همکاری مدرسه و والدین اجرا شود از جمله انتظارات است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شروع غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل ویژه یادگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل ویژه یادگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید