آس بادهای سنگان خواف در لیست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش وبلاگ هیچکس، ایرنا/ براساس آخرین گزارش و خبرهای بدست آمده، آس بادهای سنگان خواف در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

آس بادهای سنگان خواف در لیست آثار ملی کشور ثبت شد

محمود طغرایی اضافه نمود: این آس بادها که در جنوب شرقی شهر کنونی سنگان قرار گرفته است، شامل 10 دستگاه سازه آس باد است که به صورت خطی و متصل به هم از دوره قاجار تا به امروز به جای مانده اند.

وی ادامه داد: آس بادها سازه های نسبتا بلند خشتی هستند که در گذشته ها در مسیر بادهای موسمی یا محلی ساخته می شدند و با استفاده از توان باد و تبدیل آن به نیروی چرخشی و اتصال آن به سنگ آسیاب، گندم و سایر غلات را آرد می کردند، آس بادها عمدتا در نواحی شرقی ایران و اغلب در مسیر بادهای 120 روزه سیستان ساخته شده اند.

طغرایی گفت: سازه آس بادهای سنگان از نمونه آس بادهای دو طبقه اند؛ طبقه بالایی که پره های چوبی در آن قرار گرفته است، پرخانه و طبقه پایین که سنگ آس در آن قرار گرفته است، آس خانه نام دارد.

او اظهار کرد: آس بادها به عنوان نماد معماری پایدار، خلاقانه و منحصر بفرد که هماهنگ با اقلیم منطقه ساخته شده و در گذشته نقش حیاتی در زندگی مردم داشته اند، مورد توجه جهانیان قرار گرفته و به عنوان یک عنصر ایرانی معرفی و در شرف ثبت جهانی قرار دارند.

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این میراث فرهنگی غیر منقول با ویژگی های معماری و فنی مهندسی بسیار ارزشمندی که در آنها نهفته است، میراث دار جنبه های فرهنگی، اجتماعی و مالی مردمان گذشته و به عنوان میراثی ارزشمند از دانش نیاکان در بهره برداری پایدار و مناسب از اقلیم و شرایط محیطی به نسل های آینده محسوب می شوند.

طغرایی تاکید نمود: لازم است پس از ثبت ملی این آثار، اقدامات اساسی در راستای بازسازی، حفاظت و باززنده سازی آنها ادامه یافته و به عنوان جاذبه های گردشگری فرهنگی، در معرض نگاه علاقمندان میراث فرهنگی قرار گیرند.

او یادآور شد: در شهرستان خواف چندین مجموعه آس باد دیگر از جمله آس بادهای نشتیفان، آس بادهای شهر خواف، آس بادهای خرگرد، آس بادهای مهرآباد، آس بادهای برآباد و آس بادهای تیزاب نیز در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: همگردی

به "آس بادهای سنگان خواف در لیست آثار ملی کشور ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آس بادهای سنگان خواف در لیست آثار ملی کشور ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید