XMP چیست و چرا برای حافظه رم کامپیوتر اهمیت دارد؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، زمانی که در پی خرید رم هستید، ممکن است با اصطلاح XMP روبرو شوید. این قابلیت دقیقا چیست و چه نقشی در بهبود عملکرد رم ایفا می نماید؟ در ادامه به اهمیت XMP برای حافظه رم کامپیوتر می پردازیم.

XMP چیست و چرا برای حافظه رم کامپیوتر اهمیت دارد؟

XMP چیست؟

این اصطلاح مخفف Extreme Memory Profiles است و به وسیله اینتل توسعه پیدا نموده. به طور معین، XMP مجموعه ای دستورالعمل هایی است که که در چیپ SPD رم واقع شده است. این پروفایل ها ولتاژ، فرکانس و مقدار تاخیر رم را معین می نمایند و به رم موردنظر اجازه می دهد نسبت به حالت معمول، عملکرد بهتری ارائه کند.

آیا XMP برای رم کامپیوتر لازم است؟

شاید این سوال برای شما ایجاد گردد که اگر رم خریداری شده سرعت بالایی داشته باشد، آیا این معینه اصلا اهمیت دارد؟ واقعیت این است که زمانی که رم را در مادربرد قرار می دهید، لزوما با بیشترین سرعت ممکن فعالیت نمی کند. در عوض معمولا سرعت استاندارد تعریف شده از طرف سازمان JEDEC را در اختیار شما قرار می دهد.

به عنوان مثال یک رم DDR4 می تواند سرعت بین 800 تا 1600 مگاهرتز را ارائه دهد. اما اگر رم شما بخواهد سرعتی بالاتر از این مقدار را عملی کند، چه اتفاقی می افتد؟ در این زمینه باید به استاندارد های JEDEC اشاره کنیم که معمولا به طور قابل توجهی کمتر از توان نهایی بسیاری از رم ها است. در چنین شرایطی، XMP وارد عمل می گردد.

در این زمینه می توانیم مثال خرید یک ماشین قدرتمند را مطرح کنیم که شرکت سازنده، سرعت آن را محدود نموده است. در این میان پروفایل های XMP می توانند استاندارد های JEDEC را نادیده بگیرند و حداکثر سرعت رم را امکان پذیر کند. این موضوع به خصوص برای پردازش های سنگین مانند گیمینگ، رندرهای سه بعدی و ادیت ویدیو اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، همانطور که می بینید این معینه مزایای زیادی به همراه دارد.

AMP و EXPO برای تراشه های AMD

اگر از تراشه AMD استفاده می کنید، برای این کار باید از فناوری AMP یا EXPO (برای تراشه های سری رایزن 7000 و مدل های جدیدتر) بهره ببرید. این فناوری ها در حد XMP محبوب نیستند اما عملا همان کارکرد را ارائه می نمایند. فارغ از اینکه می خواهید از پردازنده ساخت اینتل یا AMD بهره ببرید، زمان خرید مادربرد حتما معینه های مادربرد موردنظر را چک کنید تا از این قابلیت پشتیبانی کند.

از سوی دیگر اگر مادربرد خریداری شده باکیفیت باشد، به شما اجازه می دهد به راحتی مواردی مانند سرعت، ولتاژ و تاخیر رم را تنظیم کنید. اما برای کاربرانی که چندان با امور فنی آشنایی ندارند، استفاده از پروفایل ها راحت تر است.

آیا باید از قابلیت XMP بهره ببرید؟

در نهایت در جواب به این سوال که آیا باید این معینه را فعال کنیم، باید بگوییم که بدون شک پاسخ آن مثبت است. اما در این میان باید به محدودیت هایی هم توجه کنید.

سازگاری: اول از همه از پشتیبانی پردازنده و مادربرد از این معینه اطمینان حاصل کنید. بعلاوه مطمئن شوید که رم موردنظر، می تواند به وسیله مادربرد و پردازنده خریداری شده به حداکثر سرعت دست پیدا کند.

پایداری: با وجود اینکه پروفایل های XMP عموما پایداری خوبی دارند، اما گاهی اوقات هم می توانند برای سیستم مشکلاتی ایجاد نمایند. این موضوع به خصوص زمانی که از پردازنده اورکلاک شده استفاده می کنید، بیشتر احساس می گردد. گاهی اوقات می توانید از پروفایل های مختلفی برای رم بهره ببرید. بنابراین اگر سریع ترین پروفایل برای شما پایدار نبود، می توانید پروفایل های دیگری را تست کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "XMP چیست و چرا برای حافظه رم کامپیوتر اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "XMP چیست و چرا برای حافظه رم کامپیوتر اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید