گزیده نقدهای سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت؛ یک ماجراجویی خیره کننده در سرزمین میانه

به گزارش وبلاگ هیچکس، هشت سال از اکران فیلم آخر سه گانه هابیت می گذرد. این سری با واکنش های متفاوتی همراه بود اما به هر حال نگاهی ماجراجویانه به تاریخ سرزمین میانه قبل از فرودو داشت و دوستداران دنیای فانتزی ارباب حلقه ها را خرسند کرد. هواداران هنگامی که استودیوی آمازون خاطرنشان کرد سریالی بر اساس تاریخ عصر دوم سرزمین میانه خواهد ساخت، در پوست خود نمی گنجیدند.

گزیده نقدهای سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت؛ یک ماجراجویی خیره کننده در سرزمین میانه

ما عمدتا از اتفاقات عصر سوم و زمانی که فرودو و دوستانش در کوشش برای نابودی حلقه بودند مطلعیم اما تالکین تاریخ سرزمین میانه را به شکلی کامل ترسیم و آن را به اعصار مختلف تقسیم نموده است. حلقه های قدرت در عصر دوم روایت می شود که عمدتا به خاطر ایجاد حلقه های قدرت، از جمله حلقه واحد، معروف است.

حلقه های قدرت که به وسیله جی دی پاین و پاتریک مک کی توسعه داده شده فضایی آشنا اما بازیگران و شخصیت هایی تازه دارد. بینندگان به لطف عمر طولانی الف ها، نام های آشنایی می شنوند اما به مکان های تازهی می فرایند و جهانیی را می بینند که متعلق به هزاران سال گذشته است. در این سریال، فرهنگ کوتوله ها، انسان ها و الف ها فرق دارد و حتی هابیت های دوست داشتنی هنوز در شایر ساکن نشده اند.

از میان آشنایان، گالادریل و الفرایند را داریم که به ترتیب مورفید کلارک و رابرت آرامایو نقش آن ها را بازی می نمایند. این دو نفر در فیلم یاران حلقه، ستون ثابت جامعه الف ها بودند اما در حلقه های قدرت، هنوز جوان هستند. گالادریل به عنوان یک جنگجو در پی یافتن منبع شیطانی پنهانی در سرزمین میانه است و الفرایند نیز به عنوان یک سیاستمدار به پادشاه گیل گالاد (بنجامین واکر) یاری می نماید.

حلقه های قدرت برخلاف سری فیلم ها داستان یک گروه اصلی از ماجراجویان را دنبال نمی نماید، بلکه روایت خود را به چندین شخصیت اصلی اختصاص می دهد. این سریال به سبک بیشتر فانتزی های معاصر، دامنه خود را توسعه و گوشه های مختلف این جهان را به ما نشان می دهد. ما به غیر از گالادریل و الفرایند، با شخصیت های اصلی دیگری مانند آفرایندیر (اسمیل کروز کوردوا)، یک الف سیلوان که عاشقانه ای ممنوعه با یک انسان زن دارد و نوری برندی فوت (مارکلا کاونا)، یک هارفوت جوان آشنا می شویم.

این شخصیت های اصلی به علاقه مندان آثار تالکین که دوستدار داستان ها و قصه های ارباب حلقه ها هستند، چیز تازهی ارائه می دهند. تالکین به عنوان نویسنده، تاریخچه کلی را بیان می نماید اما سریال به جزئیات می پردازد تا داستان های مربوط به آن کلیات را بیان کند. به نظر می رسد که سائورون مغلوب شده اما ما می دانیم که همواره در سرزمین میانه معما و رمز و راز و تعلیق خاصی وجود دارد و قطعا در ادامه سایه ای ظاهر می شود و شر و سیاهی بازمی شود و این جهان را تهدید می نماید.

طرفداران تالکین مطمئنا از دیدن مکان هایی مانند لیندون و هم چنین الف های نولدورین (که در عصر سوم وجود نداشتند) و قلمرو پادشاهی جزیره ای نامنور و البته تالارهای خزاددوم در اوج زیبایی هیجان زده می شوند (طرفداران فیلم های ارباب حلقه ها، خزاددوم را با نام دیگرش، موریا می شناسند که مرگ جادوگر محبوب فیلم یاران حلقه در آن اتفاق می افتد).

این فقط بخشی از دامنه وسیع این سریال بی نظیر آمازون است. هر مکان، از دریاهای طوفانی ساندرینگ گرفته تا سالن های باشکوه پادشاهان کوتوله، به شکلی مجذوب کننده و غنی ساخته شده و واضحا بودجه زیادی صرف ساخت این مکان های جادویی شده است. علاوه بر این، موسیقی متن بیر مک کریری یادآور آهنگ های آشنای موسیقی متن نمادین هاوارد شور است و فورا مخاطبان آشنا با سرزمین میانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

ریشه یابی شخصیت هایی مانند گالادریل و الفرایند بسیار آسان است. البته آن ها در فاصله هزاران ساله بین اکنون و زمانی که فرودو با آن ها دیدار می نماید بسیار تغییر می نمایند. آن ها جوان و پرشور هستند و به ویژه گالادریل با بازی کلارک، با انگیزه و شخصیتی الهام بخش است. نقطه ضعف همه این شخصیت ها از جایی ریشه می گیرد که اغلب احساس می شود در هر قسمت چیزهای زیادی در حال انجام و روایت هستند. وجود یک گروه اصلی موجب می شود تا داستان کم تر به عناصر خارج از گروه بپردازد اما یک داستان چندگانه، مجموعه ای از خطوط داستانی را ایجاد و بینندگان را ملزم می نماید که آن ها را از نزدیک دنبال نمایند تا مبادا چیزی را در طول راستا از دست بدهند.

با این حال، در نهایت، حلقه های قدرت به خوبی این ضعف کوچک را پوشش می دهد تا شما را از شر و سیاهی در حال ظهور مطلع کند و به نظر می رسد که داستان به سمت جمع آوری یک گروه بالقوه با رهبری گالادریل، حرکت می نماید. خود حلقه های قدرت در اوایل سریال نقشی ندارند اما شاهد عناصر زیادی مانند شخصیت های مرموز، توطئه های سیاسی، موقعیت های وخیم و موارد دیگر برای سرگرم کردن مخاطبان هستیم.

این سریال با داشتن شخصیت های اصلی متعدد و عمق و جزئیات خاص خود، مشابه آثار محبوب ما در قالب فانتزی مانند بازی تاج و تخت است. هنوز فصل اول کامل نشده اما حلقه های قدرت در عمل کردن به وعده های خود در زمینه کیفیت سریال آغازی پیروز دارد.

از بازیگران این مجموعه می توان به رابرت آرمایو، اوین آرتور، نازنین بنیادی، مورفید کلارک و اسمیل کروز کوردوا اشاره نمود. دو قسمت اول ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت در تاریخ 2 سپتامبر (11 شهریور) به طور انحصاری در سرویس استریم پرایم ویدیو منتشر شده است. اما منتقدانی که این سریال را دیدند نظرات خود را در نشریات مختلف منتشر کردند که بد نیست با هم گزیده ای از آنان را بخوانیم.

گزیده نظرات منتقدان درباره سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت

نیک شگر از دیلی بیست

امتیاز: 100 از 100

این حماسه فانتزی بسیار بزرگ است و در ابتدا، آن چه درباره این سریال به چشم می آید تعادل میان عظمت و سادگی و عاطفه و خشونت است و مخاطب با دیدنی کلیت فضا احساس شادابی و سرزندگی پیدا می نماید.

مت اسکیمکوویتز از ای وی کلاب

امتیاز: 91 از 100

دو قسمت اول حلقه های قدرت نه تنها خوب، بلکه فوق العاده هستند. سریال آرام پیش می رود و ما را با جهان و گروه های اولیه آشنا می نماید اما به هیچ وجه کسل نماینده نیست و داستان به خودی خود شما را جذب می نماید.

دیو نمتز از تی وی لاین

امتیاز: 91 از 100

مجموعه ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت ارزش این انتظار را داشت: یک حماسه بزرگ جاه طلبانه با تصاویری خیره نماینده.

لیسی باگر از پیست

امتیاز: 86 از 100

سرعت دو قسمت اول حلقه های قدرت کند به نظر می رسد و این مسئله عمدی است و سریال باید برای متعادل کردن زمان پخش خود، در میان بسیاری از خطوط داستانی به ظاهر جداگانه پیش برود. اما واضح است که ارباب حلقه ها به مقدار کافی در روایت داستان خود احساس اطمینان می نماید و به مخاطبانش فرصت کافی می دهد تا قبل از این که وارد تنش های آینده شوند شخصیت ها و اهداف و علایق مختلف آن ها را بشناسند.

لیز شنون میلر از کانسکوئنس

امتیاز: 83 از 100

حلقه های قدرت با پیروزیت یک لایه رنگ تازه روی آن چه از قبل وجود داشت می زند.

استیو اوبرایان از ردیو تایم

امتیاز: 80 از 100

اگر از فیلم های هابیت جکسون لذت برده اید، این پیش عایدی سه گانه اصلی ارباب حلقه ها اثری سزاوار است که عاشق آن خواهید شد.

کوین پری از ایندیپندنت

امتیاز: 80 از 100

این سریال بازگشتی دیدنیی به سرزمین میانه دارد که عاشقانه ساخته شده و نوید ارائه یک ماجراجویی بسیار بزرگ را می دهد.

آلن سپینوال از رولینگ استون

امتیاز: 80 از 100

دو اپیزود اول حلقه های قدرت پر از جلوه های بصری خیره نماینده، چندین کاراکتر خوب و ترس و وحشت است که این آخرین مورد یکی از اجزای مهم سه فیلم اول جکسون بود.

استر زاکرمن از ونیتی فیر

امتیاز: 80 از 100

حلقه های قدرت که به وسیله پاتریک مک کی و جی دی پاین ساخته شده بر اساس مضامین قصه های تالکین روایت می شود و با توصیفات اغراق شده ای همراه است اما مفاهیم عرفانی این جهان خاص را نیز به نمایش می گذارد. هنوز نمی دانیم که آیا سریال می تواند این جرقه اولیه را فراتر از دو قسمت اول خود حفظ کند یا این که در وسعت خود گرفتار خواهد شد اما در حال حاضر، به نظر می رسد که حلقه های قدرت کاری تقریبا غیرممکن را عملی نموده است.

کارولین فرمکه از ورایتی

امتیاز: 80 از 100

در حال حاضر می توان با اطمینان گفت که آمازون پول خود را در جای خوبی سرمایه گذاری نموده و یک اقتباس کاملا زیبا را ساخته که ماجراهایی عجیب و غریب را با احترام و عشق آشکار به افسانه های تالکین روایت می نماید.

کاترین ونارندونک از ولچر

امتیاز: 80 از 100

داستان به مقدار ای گسترده است که تمامی نقشه بزرگ روایت های تالکین را پوشش می دهد و مکان های فانتزی آن نویدبخش فضاهایی تاثیرگذارتر در آینده هستند. هسته عاطفی سریال ساده و در عین حال بزرگ و لذت بخش است.

ربکا نیکولسن از گاردین

امتیاز: 80 از 100

سرعت سریال کمی صفر و صد است و داستان یا در صحنه های اکشن سریع پیش می رود یا در یک مکالمه یا نگاه معنادار باقی می ماند اما این ها صرفا جزئیات هستند و در نهایت مجذوب کنندهیت کار بر همه چیز غلبه می نماید. این سریال یک اثر تلویزیونی بسیار لذت بخش است.

هلن اوهارا از امپایر

امتیاز: 80 از 100

شاید مدتی طول بکشد تا به این شخصیت های تازه عادت کنید اما نشانه ها حاکی از آن است که این کار اثری ارزشمند خواهد بود.

ارین کارسون از سی نت

امتیاز: 78 از 100

حلقه های قدرت داستانی آشنا را به سبکی تازه ارائه می نماید و آن قدر ارزش دارد که طرفداران قدیمی تالکین و افراد دیگر را جذب خود کند.

برایان تالریکو از پلی فهرست

امتیاز: 75 از 100

ارباب حلقه ها پرهزینه ترین سریال تلویزیونی است اما آیا این سریال به ظاهر دیدنیی بینندگان را به همان سبک شخصیت هایی مانند فرودو، گندالف و آراگورن، مجذوب خود می نماید؟ تصمیم گیری درباره این موضوع خیلی زود است، زیرا دو قسمت اول صرفا این جهان را معرفی می نمایند اما این پروژه بسیار امیدوارنماینده است.

مایکل فیلیپس از شیکاگو تریبون

امتیاز: 75 از 100

شاید کمی طول بکشد تا حلقه های قدرت خودش را سر و سامان دهد ولی تا این جا خیلی خوب پیش رفته است.

کلی لاولر از یو اس ای تودی

امتیاز: 75 از 100

این سریال هنوز نمی تواند به سطح فیلم های بی عیب و نقص ارباب حلقه ها برسد اما اگر تمام جنبه های مثبت دیگر را نادیده بگیریم حداقل باید گفت که حلقه های قدرت با رندر و کارهای گرافیکی خود مجذوب کننده ترین سریال فعلی تلویزیون است.

بن تراورس از ایندی وایر

امتیاز: 75 از 100

این سریال با گذشت زمان و بهینه سازی نقاط قوت خود، می تواند تاثیر زیادی بر مخاطب بگذارد.

ریچارد روپر از شیکاگو سان تایمز

امتیاز: 75 از 100

این مجموعه یکی از گسترده ترین، سرسبزترین و گرافیکی ترین پروژه هایی است که تا به حال دیده اید و حماسه ای زیبا، گسترده، جادویی و پر از شخصیت های شگفت انگیز محسوب می شود. بازیگران بااستعداد و خوش قیافه آن بازی هایی قوی و جدی ارائه می دهند. البته دیالوگ ها کمی مزخرف و یادآور کتاب داستان های بچه ها هستند.

کلینت ورثینگتون از سایت راجر ایبرت

امتیاز: 70 از 100

دو قسمت اول کمی خشک به نظر می رسد اما نویدبخش چیزهای زیادی هستند و امیدواریم که سریال در ادامه مجذوب کننده تر شود.

دن فاینبرگ از هالیوود ریپورتر

امتیاز: 70 از 100

اپیزود اول عمدتا به جهان سریال و اثبات این موضوع اختصاص دارد که داستانی در این مقیاس را می توان در تلویزیون نیز روایت کرد و به طور کلی به خوبی از عهده این کار برمی آید. سپس در اپیزود دوم، داستان تازه آغاز به حرکت می نماید و شخصیت ها و صحنه هایی کاملا مجذوب کننده را می بینیم.

مگان اوکیف از دیسایدر

امتیاز: 70 از 100

دو اپیزود اول ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت از نظر بصری فوق العاده هستند اما یک مشکل بزرگ وجود دارد. این سریال شاید آغازی قوی داشته باشد اما داستان آن پر از بخش های جدا و قهرمانانی مختلف است که به راحتی می توانند داستان را به هم بریزند. ما دوست داریم خوش بین باشیم اما نسبت به آن چه که در پیش رو است شک داریم.

دیوید سیمز از آتلانتیک

امتیاز: 65 از 100

این سریال مطمئنا مجلل و پرشکوه به نظر می رسد و به سختی کوشش می نماید تا فضای اساطیری افسانه تالکین را تداعی کند. این مجموعه، داستانی گسترده و عناصر مجذوب کننده روایی زیادی دارد اما من ماهیت آن را نمی فهمم.

متیو گیلبرت از بوستون گلاب

امتیاز: 60 از 100

قسمت اول این سریال (که طبق گزارشات رقم رکوردشکن 58 میلیون دلار برای هر اپیزود هزینه داشته) چیزی بیشتر از مجموعه ای از صحنه های اکشن با زبانی تخیلی و لهجه های انگلیسی نیست. داستان در اپیزود دوم بهتر می شود و شخصیت هایی ظاهر می شوند که نویدبخش قسمت های بهتری در آینده هستند.

اد کامینگ از تلگراف

امتیاز: 60 از 100

فیلم های ارباب حلقه ها یک طرح ساده داشتند: حلقه را در آتش بیاندازید! چیزی که این سریال از داشتن آن محروم است و مدام شاهد سکانس هایی اکشن هستیم.

برایان لوری از سی ان ان

امتیاز: 55 از 100

داستان سریال پرهزینه آمازون نسبتا بدون هیچ گونه الهام و فاقد فوریت روایی است.

راجر مور از مووی نیشن

امتیاز: 50 از 100

بیایید امیدوار باشیم که سریال با رسیدن داستان به قسمت های میانی و به سمت انتها، بهتر شود، چرا که حلقه های قدرت فعلا حرفی برای گفتن ندارد.

جودی برمن از تایم

امتیاز: 50 از 100

آن ها به جای ارائه رویکردی تازه از داستان تالکین، صرفا آن را بازنویسی و قصه ای تکراری را نقل می نمایند و اثر نهایی خسته نماینده است.

رابرت لوید از لس آنجلس تایمز

امتیاز: 50 از 100

حلقه های قدرت نه یک فاجعه و نه یک اثر فوق العاده است و صرفا یک سریال تلویزیونی گران قیمت و اقتباسی محسوب می شود. این مجموعه خوب به نظر می رسد، دارای چند نقش آفرینی کاریزماتیک و در مجموع قابل دیدن است. این سریال گاهی اوقات هیجان انگیز و گاهی اوقات به نوعی خسته نماینده است.

دارن فرانیچ از اینترتینمنت

امتیاز: 42 از 100

بینندگان تشنه جهانی سرزمین میانه منتظر اثری فاخر بودند اما حلقه های قدرت یک فاجعه خاص با پتانسیلی هدررفته است که عناصر و امکانات بی حد و حصر یک جهان باشکوه را در جهت کسب عایدی بیشتر قربانی می نماید.

اینکو کانگ از واشنگتن پست

امتیاز: 40 از 100

شخصیت ها از جمله الف های گالادریل و الفرایند، (با بازی کیت بلانشت و هوگو ویوینگ در فیلم ها) سطحی هستند و طرح داستانی چندان قوی نیست. اجراها صرفا کارراه مقدار و غیرقابل توجه هستند و دیالوگ ها و مونولوگ ها نیز ماهیتی نامشخص و مبهم دارند.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "گزیده نقدهای سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت؛ یک ماجراجویی خیره کننده در سرزمین میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزیده نقدهای سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت؛ یک ماجراجویی خیره کننده در سرزمین میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید