چه طور کالانکوا را مجبور به گلدهی کنیم؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، کالانکوا گیاهی است مجذوب کننده و گل دهنده که حتی در فصل پاییز و زمستان هم خانه تان را خالی از گل نمی گذارد. اما بعد از تمام شدن گلدهی، چطور کالانکوامان را دوباره مجبور به گلدهی کنیم؟

چه طور کالانکوا را مجبور به گلدهی کنیم؟

این گیاه زیبا مکانی روشن و آفتابی را می پسندد بخصوص در تابستان که فصل رشد و فعالیت گیاه است. سعی کنید در زمستان گیاه را رو به روی پنجره جنوبی قرار دهید تا حداکثر استفاده از آفتاب را داشته باشد. جنس کالانکوا یا کالانکوئه بیشتر از 100 گونه گیاه را شامل می گردد. جالب است بدانید که این گیاه در واقع یک ساکولنت است، یک ساکولنت گل دار. گل های گیاه در رنگ های متنوعی یافت می شوند و به علت محبوبیت روز افزون کالانکوا در سال های اخیر واریته های تازه ای از این گیاه با رنگ گل های تازه هم وارد بازار شده.

کالانکوا گیاهی مقاوم است اما اگر در معرض سرمای زیاد و یخبندان قرار بگیرد دوام نمی آورد. در زمستان آبیاری گیاه را کاهش دهید و تا خشک شدن کامل خاک گلدان آبیاری مجدد را انجام ندهید. در زمستان رطوبت معمول خانه برای رشد گیاه مناسب است.

کالانکوا خاک های معمول گلدانی را که زهکشی خوبی هم دارند برای رشد ترجیح می دهد و در تابستان هر 2 هفته یک بار احتیاج به کود دهی دارد.

گلدهی

کالانکوا به طور طبیعی از اواخر پاییز تا اوایل بهار گل می دهد که این کالانکوا را به گیاهی عالی برای روشن کردن خانه در روزهای گرفته زمستانی تبدیل می نماید. مانند بنت قنسول کالانکوا هم گیاهی است که در فصل زمستان نگهداری می گردد و معمولا با تمام شدن فصل گیاه را بیرون می اندازند. اما اگر به نظر شما هم این کار درست نیست و گیاه تان را بیشتر از آن دوست دارید که بخواهید آن را بیرون بیاندازید، راه هایی وجود دارد که بتوانید گیاه را به طور مصنوعی وادار به گلدهی کنید.

از آنجایی که کالانکوا گلدهی اش را بر اساس طول روز (تعداد ساعاتی که آفتاب دریافت می نماید) تنظیم می نماید، شما می توانید بعد از تمام شدن فصل گلدهی گیاه و بعد از اینکه گیاه کمی استراحت کرد، دوباره آن را مجبور به گلدهی کنید.

نگهداری معمول کالانکوا و کارهایی که باید برای گلدهی اش انجام دهیم

  1. تا تابستان کالانکواتان را در اتاقی گرم نزدیک یک پنجره جنوبی و به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. تا جایی که می توانید به گیاه نور غیر مستقیم برسانید. این گیاه در شرایط معمول خانه به خوبی رشد خواهد نمود و مسئله ای نخواهد داشت. دما اتاق باید درطول روز حدود 21 تا 26 درجه سانتی گراد باشد و در شب از 10 درجه سانتی گراد پایین تر نیاید.
  2. در طول فصل رشد زمانی که چند سانتی متری از سطح خاک گلدان کالانکواتان خشک می گردد گیاه را کاملا آبیاری کنید. تا جایی به گیاه آب بدهید که آب از سوراخ های زهکش انتهای گلدان آن خارج شوند. زیر گلدانی پر از آب را خالی کنید. همانطور که گفتیم کالانکوا یک ساکولنت است و به مقدار همه ساکولنت های دیگر از خاک مرطوب و خیس بدش می آید و به سرعت پوسیده می گردد.
  3. در طول فصل رشد هر ماه کالانکواتان را با کود مخصوص گلدهی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هست تغذیه کنید. باری کود دهی گیاه از دستور نوشته شده روی بسته کود پیروی کنید.
  4. زمانی که دمای هوای بیرون از خانه در حدود 10 درجه سانتی گراد ثابت ماند گیاه را به بیرون از خانه منتقل کنید و آن را در مکانی روشن با مقداری سایه قرار دهید. اگر نمی توانید گیاه را به بیرون از خانه ببرید، در درون خانه تا جایی که می توانید برای آن نور غیر مستقیم فراهم کنید. آن را در کنار پنجره ای آفتابی اما به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.
  5. بعد از آنکه هر کدام از گل های گیاه عمرش تمام شدن و آغاز به خشک شدن کرد، آن را از طریق یک قیچی یا چاقوی تمیز از گیاه جدا کنید تا هم دوره گلدهی گیاه طولانی تر گردد، هم گل های بیشتری بدهد و هم انرژی آن گرفته نگردد.
  6. زمانی که دمای هوای شب آغاز به پایین تر رفتن از 10 درجه کرد و کم کم زمستان فرا رسید کالانکواتان را به درون خانه بیاورید. شاخه گل دهنده را به طور کاملا با قیچی باغبانی تمیز جدا کنید و هر شاخه و برگ دراز، بد قواره و خرابی را هم از گیاه هرس کنید. این زمانی است که باید برای گیاه یک دوره 6 هفته ای زمستان شبیه سازی کنید تا بعد از آن دوباره بتواند گلدهی کند.
  7. کالانکواتان را برای 6 هفته در اتاقی خنک و روشن قرار دهید. دمای هوا را بین 10 تا 18 درجه سانتی گراد نگه دارید. برای گیاه روزانه 10 ساعت نور غیر مستقیم فراهم کنید. سپس آن را به مکانی کاملا تاریک، مثلا یک اتاق بدون پنجره یا درون یک کمد انتقال دهید تا هیچ گونه نوری به آن نرسد. در بقیه 14 ساعت روز گیاه را در این مکان تاریک نگه دارید کنید. اگر اتاق یا مکان تاریکی ندارید، می توانید روی گیاه را با یک جعبه بپوشانید. در این زمان که کالانکواتان در حال استراحت است آن را آبیاری نکنید و به آن کود ندهید.
  8. بعد از 6 هفته گیاه را چک کنید تا ببینید غنچه ها روی آن ظاهر شده اند؟ زمانی که غنچه ها آغاز به تشکیل شدن کردند گیاه را به مکان معمولش که اتاقی روشن با نور غیر مستقیم است انتقال دهید و آبیاری و کود دهی را هم از سر بگیرید.

در طول این 6 هفته حتما طول ساعات تاریکی/ روشنایی را به درستی رعایت کنید. حتی اگر یک روز هم از آن منحرف شوید کالانکواتان متوجه می گردد و از گلدهی امتناع می نماید!

منبع: فوت و فن / homeguides.sfgate.com

به "چه طور کالانکوا را مجبور به گلدهی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور کالانکوا را مجبور به گلدهی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید