چرا لاستیک های فرمول پیش از استفاده به پتوی الکتریکی احتیاج دارند؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، فرمول یک یکی از پیچیده ترین مسابقات اتومبیلرانی است. قوانین سفت و سخت این سری مسابقات و روند آماده سازی خودرو ها به راحتی می تواند موجب گیج شدن هرکسی گردد. یکی از مهم ترین بخش های قوانین این مسابقات، مربوط به لاستیک های فرمول یک می گردد. به بیان ساده، لاستیک های فرمول یک پیش از استفاده باید گرم شوند، اما این مساله به چالش تازه تیم های فرمول یک تبدیل شده است.

چرا لاستیک های فرمول پیش از استفاده به پتوی الکتریکی احتیاج دارند؟

فرمول یک یکی از پیچیده ترین مسابقات اتومبیلرانی است. جالب است بدانید که لاستیک های فرمول یک پیش از استفاده باید گرم شوند.

فرمول یک یکی از پیچیده ترین مسابقات اتومبیلرانی است. قوانین سفت و سخت این سری مسابقات و روند آماده سازی خودرو ها به راحتی می تواند موجب گیج شدن هرکسی گردد. یکی از مهم ترین بخش های قوانین این مسابقات، مربوط به لاستیک های فرمول یک می گردد. به بیان ساده، لاستیک های فرمول یک پیش از استفاده باید گرم شوند، اما این مساله به چالش تازه تیم های فرمول یک تبدیل شده است.

لاستیک های فرمول یک از دو بخش تشکیل می شوند که شامل جداره بیرونی و قسمت درونی است. این دو قسمت در دما های متفاوتی کار می نمایند و سطح لاستیک به علت تماس با زمین، گرمای بیشتری را تحمل می نماید.

اگر از یک لاستیک فرمول یک در حالت عادی بهره ببرید، جداره بیرونی آن پس از مدت کوتاهی به علت گرمای زیاد مکوششی می گردد. در نتیجه تیم های فرمول یک از پتو لاستیک یا گرمکن تایر استفاده می نمایند. این ابزار به تیم های فرمول یک یاری می نماید تا در جریان یک چرخه تدریجی، دمای تمامی بخش های لاستیک را با یکدیگر هم تراز نمایند.

گرم کردن لاستیک به تیم های فرمول یک یاری می نماید تا استفاده مفیدتری از این قطعات داشته باشند. لاستیک های گرم شده فشار کمتری را هنگام آغاز به حرکت تحمل می نمایند. در نتیجه هندلینگ خودرو بهتر است و لاستیک طی زمان کمتری به دمای مطلوب کارکرد می رسد.

اگر تیم های فرمول یک از پتوی تایر برای گرم کردن لاستیک استفاده ننمایند، لاستیک در دور های اولیه فشار قابل توجهی را تحمل می نماید. حرکت در دور های اولیه برای راننده سخت می گردد و علاوه برآن امکان ترکیدن ناگهانی لاستیک به علت تغییر دمای شدید آن وجود دارد.

کوشش های محیط زیستی بر علیه لاستیک های فرمول یک

شرکت ایتالیایی پیرلی و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، اعتقاد دارند که استفاده از پتو های تایر به محیط زیست آسیب می رساند؛ بنابراین آن ها در کوشش هستند تا این پتو ها را حذف نمایند و روش های بهتری را جایگزین آن نمایند که با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته باشد. پیرلی در حال کوشش برای عرضه لاستیک هایی است که به پتو احتیاج ندارند. این تایر ها در بیشتر آزمایش ها عملکرد موفقی نداشته اند، اما در گرندپری بحرین، بالاخره جنبه های مثبت این تایر ها نمایان شد. با این حال تیم های فرمول یک و رانندگان دید مثبتی نسبت به این تایر ها ندارند.

علاوه بر مساله فروپاشی تایرها، معضل بزرگتری نیز در خصوص لاستیک های گرم نشده وجود دارد. خودرو های فرمول یک برخلاف اتومبیل های عادی، فاقد سامانه ترمز ضدقفل هستند. در نتیجه اگر قدرت ترمز ها بر قدرت کشش لاستیک ها غلبه کند، شاهد لرزش و قفل شدن لاستیک ها خواهیم بود، موضوعی که به سر خوردن اتومبیل منتهی می گردد.

در نهایت این علت، استدلال محیط زیستی پیرلی و FIA را به طور کامل رد می نماید. زمانی که تایر ها به خوبی گرم نشده باشند، در هر زمانی امکان قفل شدن آن ها وجود دارد؛ بنابراین آمار خرابی تایر افزایش می یابد و خودرو ها به لاستیک های فرمول یک بیشتری احتیاج دارند.

در نتیجه منابع بیشتری برای فراوری و عرضه لاستیک ها مورد احتیاج است؛ بنابراین تا زمانی که پیرلی و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی نتوانند ترکیبات تازهی برای تایر ها پیدا نمایند، استفاده از پتو لاستیک تنها راه چاره مفید، کارآمد و سازگار با محیط زیست است.

منبع:دیجیاتو

منبع: فرادید

به "چرا لاستیک های فرمول پیش از استفاده به پتوی الکتریکی احتیاج دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا لاستیک های فرمول پیش از استفاده به پتوی الکتریکی احتیاج دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید