فشکور بهشت گرمایی هاست ؛ زمستان و تابستان بخاری روشن است!

به گزارش وبلاگ هیچکس، خبرنگاران : روستایی که همواره هاله ای از مه روی آن نشسته ،سبز و زیبا با هوایی پاک و صدای زنگوله دامها در مراتع وسیع و پر برکتش؛ تصویری رویایی شبیه کوهستان های آلپ. باور می کنید در تابستان هم بخاری هایش روشن اند! حالا تصور کنید زمستان، آنجا چه یخ بندانی می گردد. اگر سرمایی هستید قید سفر به روستای فشکور را بزنید.

فشکور بهشت گرمایی هاست ؛ زمستان و تابستان بخاری روشن است!

به گزارش وبلاگ هیچکس ، روستای فشکور در استان مازندران واقع شده ، جایی بین منطقه های ییلاقی چالوس و توابع مرزن آباد. این روستا یکی از جاهای دیدنی چالوس و مازندران است. روستای فشکور چالوس در ارتفاع 1700 متری از دریاست و وسعتش هم 100هزار مترمربع.

روستای فشکور از جنوب به روستای بیجندو و از شمال به روستای کنسدره می رسد. کوه های سنگ سرک و تخت سلیمان در شرق این روستا زردک و شیرکوه در غرب آن است. کلاردشت زیبا هم در بخش شرقی روستای فشکور است و قله علم کوه هم در همان سمت پیداست.

اگر کنجکاو شده اید که بدانید فشکور یعنی چه ؛محلی ها نظرهای مختلفی درباره معنی فشکور دارند. برخی هایشان می گویند نام اصلی روستا فِشکیر (Feshkir) است. برای این گفته علت هم دارند. آن ها معتقدند نام روستایشان احتمالاً باید با روستاهای اطرافش هم آوا باشد، روستاهایی مثل روستاهای طویر، کوتیر، ناتیر و دلیر؛ البته پر بیراه هم نیست که این نوعی تلفظ محلی رایج در زمان انتخاب نام این روستاها بوده باشد. احتمالاً مخالف ها از این نام به خاطر آوای بدی که در تلفظ دارد استقبال نمی نمایند.

کسانی هم هستند که فکر می نمایند نام درست این روستا فشکوه (Feshkoh) است. این شاید به کوه های اطراف روستا هم مربوط باشد. شاید هم بگردد نام این روستا را به گیاه فَش ربط داد که پوشش گیاهی این منطقه است. این گیاه درمانی برای بیماری های پوستی استفاده می گردد که یکی از این بیماری ها قارچ فشکی است. برخی ها هم به این روستا فُشکور می گویند.

نظرها زیاد است. منتها امروز این روستا را به نام فِشکور می شناسند و آن را با همین نام در نقشه های رسمی با حروف انگلیسی حرکت گذاری نموده اند.

توهم گنج در روستای هزارساله فشکور

روستای فشکور، روستایی هزارساله است و افراد زیادی را به طمع گنجینه و زیرخاکی به این منطقه می کشاند. دفینه هایی که هرساله به صورت غیرمجاز در این روستا از زیر خاک بیرون می کشند هم علتی بر این مدعاست.

در این روستا قلعه های سنگی و آثاری در صخره ها هم هست. باستان شناس ها معتقدند برخی از این قلعه ها نشان می دهند روستای فشکور در گذشته موقعیتی راهبردی داشته است. این یعنی زمانه ای در میان این هزار سال این روستا محل مهمی بوده است.

در تمام سال اینجا بخاری روشن است!

به روستای فشکور آلپ ایران می گویند. فشکور در ارتفاعات البرز است؛ پس تصور آب وهوای سرد و کوهستانی و قرارگیری در فهرست منطقه ها ییلاقی ایران برای آن دور از انتظار نیست. این روستا حتی در تابستان هم سرد است و اگر سرمایی هستید، باید موقع سفر لباس گرم هم بردارید. در روستای فشکور در هر چهار فصل دود بخاری های هیزمی از دودکش ها پیداست، درست شبیه نقاشی های بچگانه مان.

در تابستان که بخاری ها روشن اند، تصور کنید زمستان چه یخ بندانی می گردد. اگر سرمایی هستید قید سفر به فشکور در زمستان را بزنید.

در روستای فشکور رودخانه ای هست که در کنار آن آسیابی آبی وجود دارد. نام آن را آیسورار گذاشته اند.. آیسورار به معنی سرچشمه آسیاب هاست. سرچشمه رود چالوس هم همین رودخانه فشکور است؛ رودخانه ای که از جنوب روستای فشکور به سمت پایین دست جریان دارد.

اگر کارتون بچه های آلپ و بازیگوشی آنت و دنی را به خاطر داشته باشید، حتماً تصور درستی از فضای کوه فشکور دارید؛ حتماً تصویری زیبا از دامنه های سرسبز، چشمه ها، آبشارها و دشت های پر گل دارید. فشکور دقیقاً همین جاست. هوای تازه کوهستان را نفس بکشید و در دامنه های سرسبزش قدمی بزنید.

مردم روستای فشکور خوشرو و مهمانوازند و شغل بیشترشان دام پروری و کشاورزی است. آن ها گوسفند، گاو و اسب پرورش می دهند. کشاورزی آن ها هم با کاشت حبوبات، گردو، فندق و سبزیجات رونق گرفته است. در فصل های پرمسافر محلی ها محصولاتشان را در کنار جاده ها می فروشند.

منبع: توریسم آنلاین

به "فشکور بهشت گرمایی هاست ؛ زمستان و تابستان بخاری روشن است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشکور بهشت گرمایی هاست ؛ زمستان و تابستان بخاری روشن است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید