سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی وارد فاز اجرایی شد

به گزارش وبلاگ هیچکس، در مراسم رونمایی رسمی از این سامانه که امروز شنبه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به صورت آنلاین برگزار گردید، ناصر اسماعیلی مدیر پروژه سماوا، تهدیدات و زیان های فضای مجازی از جمله جعل هویت افراد و باج خواهی سایبری را از جمله مواردی عنوان نمود که ضرورت راه اندازی سامانه احراز هویت معتبر را ایجاد نموده است.

سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی وارد فاز اجرایی شد

وی با تاکید بر اینکه این سامانه با ارائه اطلاعات پایه هویتی به سازمان ها، دستگاه ها و کسب و کارها از خطرات جمع آوری و افشای اطلاعات در فضای مجازی جلوگیری می نماید، گفت: این سامانه در سطوح مختلف امکان استعلام هویت بر پایه کد ملی به وسیله سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر پایه اطلاعات سجلی به وسیله سازمان ثبت احوال و بر پایه اطلاعات اتباع خارجی به وسیله وزارت کشور را فراهم می نماید.

اسماعیلی گفت: در همین حال استعلام شناسه املاک به وسیله سازمان ثبت اسناد، کدپستی به وسیله شرکت پست، استعلام شناسه اقتصادی به وسیله بانک مرکزی و شناسه معتبر وسایل نقلیه به وسیله سامانه نیروی انتظامی با سامانه سماوا ممکن است.

به گفته وی این سامانه از شهریور 99 به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفته و هم اکنون 38 شرکت و کسب و کار به این سامانه متصل شده و دو میلیون 800 هزار استعلام احراز هویت نیز در آن به ثبت رسیده است.

در این مراسم بهنام ولی زاده معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز گفت: سند نظام هویت معتبر در جلسه 59 شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است که در آن مقرر شد تأمین کنندگان شناسه هویتی پایه در کشور تعیین شوند و سازمان فناوری اطلاعات نسبت به ایجاد سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی اقدام کند.

وی گفت: نگاشت نهادی این سند توسط کمیسیون عالی امنیت مرکز ملی فضای مجازی انجام شد و مطابق با آن سازمان هایی چون تنظیم مقررات ارتباطات، ثبت احوال، وزارت کشور، سازمان ثبت اسناد، شرکت پست، بانک مرکزی و نیروی انتظامی به عنوان تأمین کنندگان شناسه هویت معتبر اعلام شدند.

ولی زاده هدف از ایجاد سامانه سماوا را جلوگیری از نشت اطلاعات عنوان نمود و گفت: اتفاقی که روز گذشته در افشای اطلاعات 30 میلیون کاربر یکی از بانک ها رخ داد به دلیل تجمیع اطلاعات هویتی افراد در سامانه های دستگاهی بوده که نشتی اطلاعات را به همراه دارد. اما در صورت استفاده دستگاه ها از سامانه سماوا، اطلاعات هویتی افراد در یک سازمان تجمیع نخواهد شد و اینگونه اتفاقات کاهش می یابد.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت: سماوا فقط یک سامانه احراز هویت کد ملی و یا احراز هویت سجلی نیست و مؤلفه ها و کاربردهای مختلف دارد و تطابق اطلاعات افراد حقیقی، حقوقی و کسب و کارها با شناسه های مختلفی از جمله شناسایی هویت سجلی و شناسه هویتی اشیا به وسیله این سامانه قابل انجام است. در همین حال در این سامانه امضای الکترونیکی نیز پیاده سازی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی وارد فاز اجرایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی وارد فاز اجرایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید