ثبت ملی قبرستان تاریخی ارامنه فریدونشهر را از گزند تخریب حفظ می نماید

به گزارش وبلاگ هیچکس، ایرنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، ثبت ملی قبرستان تاریخی ارامنه فریدونشهر را از گزند تخریب حفظ می نماید.

ثبت ملی قبرستان تاریخی ارامنه فریدونشهر را از گزند تخریب حفظ می نماید

علی جوزی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریدونشهر با بیان اینکه قبرستانهای تاریخی فریدونشهر نماد حضور ارامنه در این منطقه است، اضافه کرد: اگر این آثار ثبت ملی نگردد، در معرض آسیب بیشتر قرار خواهد گرفت، از این رو ثبت آنها اهمیت دوچندان دارد تا بتوانیم با ثبت ملی و تامین بودجه، اقدام به حصارکشی و عملیات حفاظتی آنها کنیم.

به گفته وی، قبرستان روستاهایی خویگان، میلاگرد، بیجگرد و سورشجان و صادقیه و قبرستان شهر برف انبار از آثار مهم و ارزشمندِ تاریخی شهرستان فریدونشهر است که وجود سنگ قبرهای بزرگ و حجاری شده، نشان حضور تاریخی قوم ارمنی در این منطقه محسوب می گردد.

وی توضیح داد: شهرداری برف انبار، پیشتر تا حدودی دورتادور قبرستان ارامنه این شهر را حصارکشی کرد ولی درباره قبرستان روستاهای دیگر که در مسیر تردد قرار دارند، تا به امروز اقدامی انجام نشده است.

وی تاکید نمود: این آثار در اراضی ساخت و ساز شهرداری قرار دارند و اگر معین تکلیف نشوند، ممکن است آسیب ببینند. از این رو ثبت و حراست از آنها در برنامه کار اداره میراث فرهنگی واقع شده است.

جوزی با اشاره به قدمت صفوی و قاجاری قبرستانهای ارمنی فریدونشهر گفت: پرونده ثبت ملی قبرستانهای ارامنه این شهرستان به شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده و اگر این آثار شماره ثبت ملی بگیرند، می توانیم آنها را ساماندهی کنیم.

منبع: همگردی

به "ثبت ملی قبرستان تاریخی ارامنه فریدونشهر را از گزند تخریب حفظ می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی قبرستان تاریخی ارامنه فریدونشهر را از گزند تخریب حفظ می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید