تهران شهر تناقض ها ، پایتختی خاکستری با هویت دوست داشتنی

به گزارش وبلاگ هیچکس، روز تهران را می توان بهانه ای قرارداد تا به این شهر عمیق تر و دقیق تر نگاه کرد و به تماشای تاریخ و هویت آن نشست یا حتی از هیاهو و جنب وجوش شهر عبور کرد و محو شب های آرام و زیبای آن شد.

تهران شهر تناقض ها ، پایتختی خاکستری با هویت دوست داشتنی

به گزارش وبلاگ هیچکس، 14مهر1286، تهران به عنوان مرکز ایران انتخاب شد و نمایندگان مجلس این روز را در تقویم رسمی کشور روز تهران نام گذاری کردند. شهری که به علت وجود مسائلی چون ترافیک، آلودگی هوا و... شاید دوست داشتنی نباشد؛ اما بیشتر مردم باور دارند با وجود جاذبه هایی چون برج آزادی، دریاچه مصنوعی چیتگر، پارک جمشیدیه، کاخ های زیبا، محله های قدیمی پامنار و... تهران دوست نداشتنی درعین حال بسیار دوست داشتنی است.

مرکز نشینان شاید از ترافیک و شلوغی و حتی آلودگی تهران کلافه و خسته شده باشند، اما به این شهر و مسائل آن عادت نموده اند. به گونه ای که قدرت دل کندن از این شهر و رفتن به شهرهای خلوت را ندارند. بعضی از شهروندان در صفحات مجازی برای توصیف این شهر به مناسبت روز تهران از تعابیری چون شهر شلوغ دوست داشتنی، شهر بلند بی قواره که به شدت دلتنگش می شوم، شهر خاکستری اما دوست داشتنی و... استفاده می نمایند. تعابیری که هم نشان از کلافگی دارد و هم نشان از عشق.

نگاهی متفاوت در روز تهران

روز تهران را می توان بهانه ای قرارداد تا به این شهر عمیق تر و دقیق تر نگاه کرد و به تماشای تاریخ و هویت آن نشست یا حتی از هیاهو و جنب وجوش شهر عبور کرد و محو شب های آرام و زیبای آن شد. گرچه در طول سال های اخیر مرکز دچار دگرگونی هایی شده است، اما روز تهران، می تواند احیانماینده هویتی که میراث گذشتگان است، باشد.

به گفته سیداحمد علوی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شهری، قطعا روز تهران و تمرکز بر نقاط قوت شهر و ایجاد فرصت ها و برطرف نواقص، سبب حفاظت و حراست از هویت این شهر می گردد. هویتی که تورق تاریخ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، آن یادآور نام مشاهیری چون ایرج افشار(بنیانگذار کتابداری نوین در ایران)، فریدون مشیری(شاعر)، پروفسور محمود حسابی(فیزیک دان) و... است. بزرگانی که روزگارانی در این شهر زیست داشته اند و اکنون بخشی از تاریخ آن محسوب می شوند و سکونتگاه هایشان به جاذبه های تاریخی و موزه تبدیل شده است.

آنطور که علوی عنوان نموده است: وجود آثاری از مشاهیر و بزرگان در تهران سبب می گردد تا شهروندان با گذشته تهران بهتر و بیشتر آشنا شوند و در روز تهران با برگزاری تورهای موزه گردی سعی می کنیم پیوند نسل امروز و میراث گذشتگان برقرار گردد.

تهران فرصتی برای گردشگران

آنتالیا، استانبول، رم، پاریس، لندن، توکیو، دبی و... شهرهای جهانگردی دنیا محسوب می شوند. شهرهایی که شاید به لحاظ تاریخی، قدمت چندانی ندارند، اما از اندک داشته ها، بهره وری درستی نموده اند. تهران با قدمت چندهزارساله آنطور که باید و شاید در تبدیل شدن به شهر جهانگردی و گردشگری پیروز نبوده است. رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شهری با تأیید این مطلب مطرح نمود: برای رونق گردشگری در تهران، موانع و مسائلی وجود دارد که برای برطرف آنها تدابیری اندیشیده شده است و با تشکیل سازمان گردشگری، نخستین گام ها برای برطرف آن برداشته خواهد شد.

تهران تاریخی غنی و طبیعت منحصربه فردی دارد و می توان از آنها برای نهادینه کردن فرهنگ گردشگری استفاده کرد و این امر به وسیله سازمان گردشگری محقق می گردد. به گفته این عضو شورای شهر تهران در چند سال اخیر با برنامه ریزی های مدیریت شهری در احیای بافت تاریخی تهران و ایجاد فضاهای گردشگری و تفریحی، تهران تا حدودی برای تبدیل شدن به شهر گردشگری نزدیک شده است؛ اما همچنان احتیاج به تقویت ظرفیت ها در این حوزه وجود دارد. برندسازی در حوزه گردشگری هم مورد توجه مدیریت شهری است و آنطور که علوی عنوان نموده: از روز تهران به عنوان یک فرصت می توان برای معرفی برند تهران استفاده کرد و این برند را با شعار تهران کلانشهر الگوی دنیا اسلام به سمت دنیای شدن و میزبانی از گردشگران و جهانگرد های خارجی سوق داد و با ایجاد مشاغل متناسب با گردشگری به توسعه پایدار شهری یاری کرد.

تهران، شهر دوستدار همه

تهران می تواند شهری دوست داشتنی برای همه باشد به شرط اینکه حقوق همه شهروندان اعم از زن و مرد، پیر و جوان و خرد و کلان در آن رعایت گردد. برای تحقق این هدف مدیریت شهری طرح هایی چون شهر دوستدار سالمند و کودک و... را در دستور کار دارد و به گفته علوی تحقق حقوق شهروندی یعنی توجه به احتیاجهای اولیه شهروندان اعم از تردد آسان و امن و استفاده از امکانات رفاهی، خدماتی و... . در واقع این روزها یکی از مطالبات مرکز نشینان، تبدیل شدن تهران به شهری دوست داشتنی است و آنطور که او عنوان نموده: مدیریت شهری به این مطالبه توجه ویژه ای دارد و در صدد است با برطرف کاستی ها ، تهران را برای شهروندان دوست داشتنی و زیباتر کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "تهران شهر تناقض ها ، پایتختی خاکستری با هویت دوست داشتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران شهر تناقض ها ، پایتختی خاکستری با هویت دوست داشتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید