بهترین خوراکی ها و غذاهای تابستانی برای خنک ماندن در روزهای گرم

به گزارش وبلاگ هیچکس، اولین چیزی که با شنیدن نام تابستان به فکر می رسد، روزهای گرم و گاهی کلافه کننده است. درست است که در تابستان میوه های خوشمزه و عطر خوش پوشال خیس کولر و روزهای طولانی هم داریم اما گرما اولین نشانه تابستان است. همه ما راه های مختلفی برای خنک ماندن در تابستان می دانیم. اما آیا می دانستید که با مصرف غذاهای تابستانی می توانید بدنتان را از داخل خنک نگه دارید تا گرمای بیرون برایتان اذیت کننده نباشد؟

بهترین خوراکی ها و غذاهای تابستانی برای خنک ماندن در روزهای گرم

در این مطلب از وبلاگ هیچکس مگ قرار است درباره دلیل احساس گرما در تابستان و همچنین بهترین غذاهای تابستانی که برای خنک ماندن در این فصل می توانید مصرف کنید حسابی صحبت کنیم. پس اگر شما هم از آن دسته افراد گرمایی هستید که در پی راه فراری از گرمای تابستان می شد، این مطلب را تا آخر بخوانید.

چرا در دماهای مشابه دمای بدن احساس گرما می کنیم؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد چرا انسان در دمای 37 درجه، که مشابه دمای عادی بدن است، احساس گرما می کند؟ جفری دبلیو واکر (Jeffery W. Walker)، استاد فیزیولوژی دانشگاه آریزونا، توضیح جالبی برای این اتفاق دارد. او می گوید:

بدن انسان مثل موتوری است که به طور پیوسته کار می کند و میزان زیادی هم گرما تولید می کند. رادیاتور بدن انسان هم گرما را با کمترین اثربخشی در آب وهوای گرم تر در بدن پخش می کند. گرما محصول جانبی فعالیت های بدن است که تولید آن اجتناب ناپذیر است.

انقباض عضلات قلب، دیافراگم، اندام های داخلی و پمپ های یونی خواص الکتریکی اعصاب را حفظ می کنند؛ واکنش های بیوشیمیایی غذا را تجزیه می کنند و بافت های نو هم از آن غذاها تغذیه می کنند. همین اتفاقات باعث تولید مداوم گرما در بدن می شود.

برای حفظ سلامت و کیفیت عملکرد اندام ها، بدن این گرمای اضافه را با کمک گردش خون و از طریق پوست از خود خارج می کند. دم و بازدم و عرق کمک می کند رطوبت و گرما با روش تبخیر شدن از بدن خارج شود.

تا وقتی دمای محیط زندگی در حدود 21 یا 22 درجه باشد ما احساس راحتی داریم و دمای اضافی بدنمان را به خوبی به محیط می دهیم. اما وقتی دمای محیط با دمای داخلی بدن ما یکی باشد، یا حتی بالاتر برود، دیگر مکانیسم های هدایت دما به بیرون از بدن به خوبی کار نمی کنند.

وقتی محیط گرم تر و مرطوب تر باشد امکان کاهش دمای بدن از طریق تنفس و عرق کردن وجود ندارد و آبِ موجود در بدن، گرمای محیط را به خود جذب می کند. این جذب گرما و تبخیر مجدد آب از روش هایی که گفتیم، باعث می شود احساس گرمای بیشتری داشته باشیم. به همین دلیل است که در روزهای تابستان گرمای هوا ما را اذیت می کند.

12 ماده غذایی که در تابستان بدن را خنک نگه می دارد

وقتی گرمای تابستان شروع می شود نوشیدن تمام آب های جهان هم نمی تواند شما را خنک نگه دارد، پس بهترین راه برای خنک نگه داشتن بدن در تابستان این است که تغییراتی در رژیم غذایی تان بدهید تا بدنتان خنک بماند.

مصرف خوراکی هایی که در ادامه با آن ها آشنا می شوید باعث کاهش گرمای داخلی شده و کمک می کنند با گرمای تابستان کمتر اذیت بشوید.

اینطور به نظر می آید که نوشیدنی های سرد و دسرهای یخ زده می توانند شما را خنک نگه دارند، اما سخت در اشتباه هستید. مصرف این خوراکی های سرد تاثیر برعکس دارند. درست است که در لحظه مصرف کمی احساس خنکی می کنید اما چند دقیقه گرما بیشتر از قبل شما را آزار خواهد داد.

در این بخش می خواهیم 12 ماده خوراکی را به شما معرفی کنیم که مصرف آن ها نه تنها شما را در تابستان خنک نگه می دارد، بلکه سلامت بدنتان را هم حفظ می کند.

1. خیار

شاید بتوان گفت که خیار، بهترین خوراکی از لیست غذاهای تابستانی است. خیار به سرعت بدن را هیدراته می کند و حرارت آن را پایین می آورد. آن را به هر شکلی که دوست دارید، در سالاد یا به تنهایی، بخورید. حتی می توانید چند برش خیار را همراه با کمی زنجبیل و لیمو در آب بریزید و بنوشید.

2. هندوانه و خربزه

از دیگر میوه و سبزیجات عالی برای فصل تابستان هندوانه و خربزه است که هردو سرشار از آب، مواد مغذی و قند هستند. این میوه ها نه تنها آب رسانی خوبی انجام می دهند، بلکه بدن را با مواد مغذی عالی مثل ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و فیبر تقویت می کنند.

3. سبزیجات برگ دار

سبزیجات با برگ سبز ارزش غذایی بالایی دارند و مواد معدنی خوبی مثل کلسیم در آن ها به میزان زیادی یافت می شود. همچنین این برگ های سبز ارزشمند خاصیت خنک کنندگی زیادی هم دارند. اسفناج، کاهو، کلم چینی و کلم پیچ از بهترین سبزیجاتی هستند که می توانید به شکل های مختلف در فصل تابستان مصرف کنید.

4. دوغ

دوغ، این نوشیدنی قدیمی و خوشمزه، بدن شما را هیدراته نگه می دارد و به هضم غذا هم کمک می کند. می توانید برای افزایش خواص خنک کنندگی و همچنین کاهش وزن، قبل از مصرف به آن کمی زیره برشته شده، گشنیز تازه و کمی زنجبیل اضافه کنید.

5. انبه

انبه به عنوان سلطان میوه ها بهترین ماده خوراکی برای کاهش حرارت بدن است. شما می توانید انبه را به هزاران شکل مختلف، از خرد شده به شکل خام تا به شکل نوشیدنی و اسموتی، مصرف کنید. انبه برای بهبود هضم غذا، درمان گرمازدگی و افزایش انرژی بسیار مناسب است.

6. لیمو

ساده ترین راه برای طعم دادن به یک لیوان آب، مصرف کمی لیمو با آن است. لیمو سیستم ایمنی شما را تقویت می کند، پوست را درخشان می کند و میزان مناسبی از ویتامین C به بدنتان می رساند. پس در تابستان از لیمو آب لیمو بیشتر استفاده کنید. نوشیدن لیموناد، چای سرد لیمویی یا اضافه کردن آب لیمو به سالاد می تواند روش های مناسبی برای مصرف آن باشد.

7. ماست

ماست سرشار از کلسیم است و گزینه مناسبی برای استفاده در تابستان به شمار می آید. ویتامین B و باکتری های مفید موجود در آن به سلامت روده کمک کرده، بدن را از درون آرام می کند. با اضافه کردن انبه، توت فرنگی و دیگر میوه های فصل به ماست می توانید یک دسر خوشمزه درست کنید که بدنتان را به خوبی خنک می کند.

8. ماهی

برای افزایش میزان پروتئین در رژیم غذایی خود بهتر است به جای مصرف گوشت قرمز، سراغ ماهی بروید. ماهی سرشار از اسیدهای چرب مفید است و بعد از خوردن آن احساس گرمای کمتری می کنید. پس در روزهای گرم ماهی را جایگزین مرغ و گوشت کنید.

9. آووکادو

آووکادو به معنای واقعی یک غذای فوق العاده است. میوه ای سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع که به خنک شدن بدن و همچنین از بین بردن سموم خون کمک می کند. هضم آن هم آسان است و در زمان هضم گرمای بیشتری در بدن تولید نمی کند.

10. نارگیل

آب نارگیل پر از الکترولیت است که به شما کمک می کند بدنتان را به خوبی هیدراته و خنک نگه دارید. پس می توان گفت با نوشیدن آن در طول روزهای تابستان می توانید به خوبی بر گرما غلبه کنید. همچنین نوشیدن آب نارگیل به بهبود عملکردهای گوارشی بدنتان کمک می کند.

11. نعنا

نعنا یک گیاه خنک کننده است که وقتی با لیمو ترکیب می شود می تواند مثل یک بمب خنک کننده عمل کند. پس می توان از آن به عنوان یکی از بهترین غذاهای تابستانی خنک نام برد. از ساده ترین راه ها برای تهیه یک نوشیدنی خنک کننده در تابستان ترکیب نعنا فلفلی، کمی لیمو و شربت سکنجبین است.

نعنا جلوی افزایش دمای بدن را می گیرد، به هضم غذا کمک می کند، حالت تعوع و سردرد را از بین می برد و در درمان خستگی و افسردگی بسیار موثر است. همچنین دمنوش نعنا می تواند یک محرک عالی برای افزایش تعریق و در نتیجه خنک تر شدن بدن باشد.

ساده ترین راه مصرف نعنا هم قرار دادن چند برگ نعنا در یک شیشه آب و نوشیدن آن در طول روز است. بهتر است برگ های نعنا یک ساعت در بطری آب بمانند و بعد از آن شروع به نوشیدن آب کنید.

12. بابونه

این گیاه خوش عطر می تواند بدن را خنک نگه دارد، بی خوابی را کاهش دهد، اضطراب را از بین ببرد و باعث تسکین دستگاه گوارش شود. همچنین برای از بین بردن التهاب پوست سر، تقویت پوست سر، کاهش بثورات جلدی و التهابات، از بین بردن جای نیش حشرات و تسکین محل بریدگی و خراش ها هم مفید است.

اشعه مضر فرابنفش خورشید مسائل زیادی برای پوست ایجاد می کند اما دمنوش بابونه با خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهنده و ضدالتهابی می تواند به درمان این آسیب ها هم کمک کند.

چند مدل از غذاهای تابستانی محبوب

در ایران غذاهای تابستانی متنوعی داریم که از قدیم در روزهای گرم سال تهیه می شدند و تقریبا همه طرفدار آن ها هستند. آشناترین مورد از غذاهای تابستانی سنتی آبدوغ خیار است که به راحتی و در 10 دقیقه می توانید آن را تهیه کنید. از دسرهای محبوب تابستانی هم می توانیم به ماست و خیار اشاره کنیم که خوردن آن با هر غذایی می چسبد و به راحتی دمای بدن را پایین می آورد.

در این بخش چند غذا برای تابستان که بسیار هم خوشمزه هستند را به شما معرفی می کنید که با زدن روی نام هر کدام می توانید دستور تهیه آن را بخوانید.

مرور کلی

مصرف غذاهای تابستانی در روزهای گرم تابستان باعث خنک ماندن بدن و احساس گرمای کمتر می شود. همچنین مواد مغذی داخل این مواد غذایی به سالم ماندن بدن در این فصل کمک بسیار زیادی می کند. در این مطلب 12 ماده غذایی که بدن را خنک نگه می دارد را معرفی کردیم. همچنین از غذاهای تابستانی ایرانی محبوب هم صحبت کردیم که به راحتی می توانید آن ها را تهیه کنید. اگر شما هم پیشنهاد خاصی برای خنک ماندن در تابستان دارید، حتما در قسمت کامنت ها بنویسید.

منابع: scientificamerican, pharmeasy

منبع: دیجیکالا مگ

به "بهترین خوراکی ها و غذاهای تابستانی برای خنک ماندن در روزهای گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین خوراکی ها و غذاهای تابستانی برای خنک ماندن در روزهای گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید