ارزیابی دانشجویان براساس عملکرد آنها در طول تحصیل است

به گزارش وبلاگ هیچکس، معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: ارزیابی دانشجویان در نیمسال جاری با استفاده از روش های غیر حضوری و بر اساس بررسی عملکرد دانشجویان در طول تحصیل انجام می شود.

ارزیابی دانشجویان براساس عملکرد آنها در طول تحصیل است

علی اشرفی زاده معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ هیچکس با اشاره به اینکه ارزیابی دانشجویان براساس عملکرد آنها در طول تحصیل است، گفت: ارزیابی دانشجویان در نیمسال جاری با استفاده از روش های غیر حضوری و بر اساس بررسی عملکرد دانشجویان در طول تحصیل انجام می شود.

ارزیابی دانشجویان در نیمسال جاری با استفاده از روش های غیر حضوری

وی درباره برگزاری امتحانات دروس نظری در نیمسال جاری افزود: به موجب مصوبه شورای آموزشی دانشگاه، ارزیابی دانشجویان در نیمسال جاری با استفاده از روش های غیر حضوری و بر اساس بررسی عملکرد دانشجویان در طول نیمسال صورت می گیرد. درخواست ما از اساتید این است که برای امتحان پایانی هر نیمسال حجم کمتری را در نظر بگیرند. ذکر این نکته مناسب است که علمای تعلیم و تربیت هم توصیه می کنند که در هر نوع از آموزش، اعم از حضوری و غیرحضوری، ارزیابی باید مستمر و تدریجی باشد و تکیه بیش از حد بر یک آزمون نهایی روش درستی نیست، شاید نیمسال جاری فرصت مناسبی برای کسب تجربه در پیاده کردن این روش ارزیابی باشد. از اواسط فروردین ماه با ذکر مکرر این موضوع که احتمال برگزاری آزمون حضوری کم است، بر ارزیابی های حین آموزش تاکید شده بود.

تصمیم گیری دانشگاه مبتنی بر حفظ سلامت دانشجویان و کیفیت آموزش

وی ادامه داد: با توجه به ابهامات، مجهولات و عدم اطمینان هایی که در ارتباط با شیوع ویروس کرونا وجود داشته و دارد، تصمیم گیری دانشگاه در این خصوص در وهله اول مبتنی بر حفظ سلامتی دانشجویان و همکاران و پس از آن، حفظ کیفیت آموزش بوده است، با بررسی امکانات دانشگاه، شرایط دانشجویان غیر بومی و ریسک های مرتبط با برگزاری امتحانات بصورت حضوری، شورای آموزشی دانشگاه به این نتیجه رسید که ارزیابی غیر حضوری دانشجویان، در شرایط فعلی مناسب تر است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در شرایط عادی نیستیم، مبارزه ای با شیوع یک بیماری واگیردار در جریان است و یکی از مهمترین روش های اعلام شده در جلوگیری از گسترش آن، حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از اجتماعات غیر ضروری است.

امکان استفاده از خوابگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد

اشرفی زاده خاطر نشان کرد:همچنین اکنون امکان استفاده از خوابگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد و روسای دانشکده ها نسبت به برگزاری امتحانات به شکل حضوری تردیدها و ملاحظات جدی دارند. بنابراین، تصمیم شورای آموزشی بر اساس ضروریات و مصلحت ها و نه صرفا موضوع کیفیت آموزش اتخاذ شده است. در عین حال مطلوب بودن یا نبودن شیوه ارزیابی به عوامل زیادی بستگی دارد. ممکن است در برخی دروس، ارزیابی غیرحضوری حتی بهتر از ارزیابی حضوری اجرا شود و در برخی دروس، اجرای مطلوب شیوه غیر حضوری سخت باشد. آنچه می توان گفت این است که محتوای درس، تعداد دانشجویان و روش ارزیابی استاد، عوامل مهم تاثیر گذار بر مطلوب بودن یا نبودن این شیوه به شمار می فرایند.

بزرگترین مشکل فعلی، عدم آشنایی برخی اساتید و دانشجویان با آموزش های غیر حضوری

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی یادآور شد: بزرگترین مشکل فعلی، عدم آشنایی برخی اساتید و دانشجویان با مقتضیات آموزش های غیر حضوری و بدتر از آن، عدم انعطاف پذیری لازم برای پذیرش واقعیات و جدیت در کسب معلومات و مهارت های لازم در این زمینه است. جای تاسف است که برخی از دانشگاه ها مجبور شده اند اساتید برخی از دروس را صرفا بدلیل عدم آشنایی یا عدم تمایل به آموزش غیرحضوری، تغییر داده و استاد دیگری را جایگزین آنها کنند، تهیه محتوا برای آموزش غیر حضوری یک درس به طور معمول به بیش از یک نیمسال تحصیلی زمان نیاز دارد، در حالی که اساتید ما با صرف وقت فوق العاده و حتی اوقات تعطیلات نوروز، مانع از توقف فرآیند آموزش در نیمسال جاری شده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ارزیابی دانشجویان براساس عملکرد آنها در طول تحصیل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی دانشجویان براساس عملکرد آنها در طول تحصیل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید