ارتقاء سطح فراوری و بهره وری محصولات گلخانه ای و شیلاتی

به گزارش وبلاگ هیچکس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی در این بازدید که با حضور نمایندگان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، استانداری خوزستان و دستگاه های اجرایی استان انجام شد، برنامه ها و اولویت های معاونت علمی برای توسعه کمی و کیفی گلخانه ها، مزارع پرورش میگو، ماهی و سایر آبزیان و روش های حمایتی از طرح ها را تشریح شد.

ارتقاء سطح فراوری و بهره وری محصولات گلخانه ای و شیلاتی

ابراهیمی با تأکید بر پتانسیل ها و توانمندی های موجود فعالیت های کشاورزی در استان خوزستان گفت: با توجه به اینکه بالغ بر 65 درصد آب های سطحی کشور در این استان واقع شده است، لازم است برنامه ریزی مناسب برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی استان صورت گیرد و قطعا دانش، فناوری و نوآوری بیشترین تأثیرگذاری را در این موضوع دارا است.

مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی اضافه کرد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان شرایط بسیار مناسبی برای ایجاد زنجیره ارزش فراوری میوه های گرمسیری در گلخانه های با سازه های مقرون به صرفه فراهم می نماید که می تواند با حداقل مبلغ سرمایه گذاری بیشترین بهره وری را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: دسترسی به آب های آزاد، آب های سطحی فراوان و بعلاوه زه آب فراوان و بلا استفاده بخش کشاورزی از فرصت های بسیار مناسب برای فراوری محصولات شیلاتی از جمله پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی، پرورش میگو، توسعه قفس های پرورش ماهی و سایر فعالیت های مرتبط با آبزی پروری را فراهم نموده، با این وجود ضریب نفوذ دانش و فناوری در این بخش در سطح نسبتا پایینی است و رسوخ دانش، فناوری و نوآوری یکی از برنامه های اولویت دار معاونت علمی در زنجیره ارزش پرورش انواع آبزیان بوده و برنامه های مناسبی در این بخش در حال تدوین و اجرا است.

مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه و شیلاتی معاونت علمی با اشاره به زمینه ایجاد، توسعه و ارتقاء زنجیره ارزش محصولات گلخانه ای و شیلاتی با ایجاد کنسرسیوم های دانش بنیان که شامل سرمایه گذاران، بهره برداران، فراوریکنندگان و تأمین کنندگان و شرکت های دانش بنیان و فناور بوده، اضافه کرد: راهبری، راهنمایی و حمایت از اعضای کنسرسیوم ها به منظور ایجاد زنجیره ارزش در یک چارچوب همکارانه از برنامه های اصلی برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی معاونت علمی است.

در ادامه این بازدید شرکت ها ضمن ارائه توانمندی ها و ظرفیت ها، مسائل و نیازهای خود را مطرح کردند که برای هر کدام تصمیماتی برای پیگیری تا حصول نتیجه اخذ شد. در این برنامه مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی امور مالی استانداری خوزستان و نمایندگانی از ادارات و موسسات مرتبط در سطح استان نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ارتقاء سطح فراوری و بهره وری محصولات گلخانه ای و شیلاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقاء سطح فراوری و بهره وری محصولات گلخانه ای و شیلاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید